Avatar billede izeqb Nybegynder
02. november 2000 - 00:08 Der er 47 kommentarer og
2 løsninger

En masse pc\'ere med samme OS

hejsa...
Jeg har en masse (rigtig mange), bærbare computere, hvor der skal lægges på win2000 på dem alle.
Er der nogen der kan anbefale en god og tidsberende måde at gøre dette på?

Nu siger i sikkert Ghost, men der skulle være nogle problemer med dette, når det ikke er den samme maskine.
Det er dog samme hardware (alle bærbare af samme mærke og model).

/Ize
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
02. november 2000 - 00:13 #1
hvad mener du med ikke den samme maskine?
Hvis alle pcerene er ens skulle ghost da kunne gøre det...
Avatar billede driis Nybegynder
02. november 2000 - 00:15 #2
thoeger_portner>> Så kommer sådan noget som brugernavn og netindstillinger jo til at være ens, og det går jo sikkert ikke.
Avatar billede izeqb Nybegynder
02. november 2000 - 00:15 #3
Jo, men win2k accepterer ikke, at du kopierer den til en anden harddisk...Skulle der være noget om...
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
02. november 2000 - 00:23 #4
driis>> det er da hurtigere at lave det om end at skulle installere manuelt ved hver enkelt!
izeqb>> Det ved jeg ikke noget om men hvis du kopierer hele c drevet skulle der da ikke være prob. er det ikke kun hvis du kun kopierer windows mappen?
Avatar billede teknik Juniormester
02. november 2000 - 00:25 #5
...Lyder underligt...
Forcen v. Ghost skulle jo netop være, at \"Rub&Stub\" kommer med over, alt inclusive, og det omfatter fx. \"Master Boot Record\"...

Prøv det dog lige på en enkelt... Tidsbesparelsen er Massiv...!

Dur det ikke, så er der da flere programmer af den type derude, men Ghost er den mest \"kendte\".....
...Har de bærbare CD-drev ?....i, for så var en Ghost fil på CD jo oplagt...
Avatar billede izeqb Nybegynder
02. november 2000 - 00:26 #6
hmmm...jeg har hørt, at det ikke skulle kunne lade sig gøre med ghost.
Pga. win2000 ikke accepterer det...
Men hvis der er nogle af jer andre der har haft succes med dette, ´vil jeg da meget gerne høre hvordan :-)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
02. november 2000 - 00:27 #7
hvis de er tilsluttet et lokalnet, så kan du klare det med en server og unattended installation
Avatar billede izeqb Nybegynder
02. november 2000 - 00:30 #8
tigerdyr>> Hvordan det?
Ja de er/kan tilsluttet/s en server...
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
02. november 2000 - 00:39 #9
du kan i ghost angive at den skal hente fra netværket.
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. november 2000 - 00:41 #10
du kan godt bruge et drive copy program til at kopiere et image over på dine bærbare hvis hardwaren der sidder i er det samme ellers ka n du få et par problemer som sklle kunne rettes, .. uden problemer, men jeg ville ikke bruge norton ghost men synematic harddrive copyeller image eller hvad det nu hedder, da det er 5 gange hurtigere og du kan gøre det over lan hvis du vil.
det virkede for mig!!!
Avatar billede svein Nybegynder
02. november 2000 - 09:48 #11
Hej izeqb,
har du et Windows 2000 AD netværk, eller Win2000 pro maskiner i et Win40 netværk???
Avatar billede cstern Nybegynder
02. november 2000 - 10:48 #12
Du skal bruge Drive Image 4.0 fra PowerQuest. Det kopierer og laver unikke SID\'s (tror jeg nok det hedder) så du ikke har identiske maskiner. Se på www.powerquest.com, fås hos bl.a. Ravenholm
Avatar billede maagen Nybegynder
02. november 2000 - 14:37 #13
Jeg bruger Ghost til Windows 2000 - Det virker helt fint...

Jeg booter fra en diskette der giver mig netadgang - kører ghost fra nettet - og ligger/henter image\'et fra nettet.

Første gang du starter maskinen op kører den en checkdisk - og så ændrer jeg maskinnavn - og så virker det ..... jeg får i hvert fald ingen klager fra brugerne!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
02. november 2000 - 14:49 #14
>>izeqb, jeg har ikke rigtigt tid til de helt vilde svar, så en forklaring på hvordan det gøres må jeg nok overlade til en søgning efter unattend.txt og unattended installation på msdn.microsoft.com
Avatar billede svein Nybegynder
02. november 2000 - 15:03 #15
Hvis du kører Win2000 AD kan han med RemoteInstallation Service (RIS) lave et Windows2000 Image og lægge resten af software på ved hjælp af AD Group Policy.
DriveImage (bruge vi selv) og Ghost er verktøjer der er perfekt til at klone mange maskiner, men det koster, mer og mer....
RIS og GroupPolicy følger med Win2000 AD og er på den måde inkluderet i prisen,
Det eneste der skal til er båndbredde.....
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. november 2000 - 15:13 #16
Ghost er fucking lasngsomt
Avatar billede cstern Nybegynder
02. november 2000 - 15:21 #17
Er det ikke korrekt at W2k lige som NT har en SID som bør være forskellig på forskellige maskiner - omend der mig bekendt ikke findes nogen applikationer der aktivt benytter denne ID til verifikation af maskinens identitet? Jeg mener at have læst et sted at DI er det eneste 3.parts program der kan generere unikke SID\'s.

*Jeg er ikke sikker på det hedder SID, men det er ialtfald en ID kode det ikke er sådan at rette fordi den er \"graveret\" ind i forskellige filer...
Avatar billede jbm Nybegynder
04. november 2000 - 17:53 #18
Man kunne jo også lade pc\'rne hente sit os fra serveren!!
Avatar billede svein Nybegynder
06. november 2000 - 09:34 #19
cstern>
Du har to forskelllige typer ID\'er i Windows 2000.
SID - security ID m/tilhørende
RID - relative ID
og
GUID - Globally Unique Identifier

SID består i Windows 2000 af to deler:
En domain SID og så en relative ID (RID) som bliver sat på hver gang en ny SID bliver skabt.
Og det er viktigt at denne SID er unique for alle maskiner i et domain, og det er ikke en speciel applikation der benytter sig af denne SID, men maskiner som snakker sig imellem der er afhengig af en unique SID.
Det er bare at forsøge at klone to maskiner og uden at ændre SID forsøge at bibeholde dem inden samme workgroup, så vil der straks opstå konflikter mellem disse to maskiner.

Sysprep - mdefølger i Windows 2000 - er Microsofts egen utility for at clone maskiner, og inkluderer også en SID changer.

Men, så snart en af de maskinerne tilmeldes domainet, får den sin unique SID og konflikterne er overstået.

GUID - Globally Unique Identifier er en indefor Active Directory key der identifierer nye objekter som grupper, computere etc. i forhold til en AD skov.

Men som i mit tidligere svar vil jeg påstå at å lade Windows 2000\'s RIS server styre udrulningen af OS og Windows 2000 Group Policy\'s Software administration til at styre udrulningen af software er det optimale i Windows 2000.
Avatar billede cstern Nybegynder
06. november 2000 - 09:44 #20
Svein: Tak for oplysningerne - jeg mente nok der var noget om snakken. Så det er i tilfælde hvor der ikke er en domaincontroller tilgængelig at SID volder problemer (Peer-to-peer, workgroup baseret)?

Er sysprep ikke et OEM værktøj? Nu har jeg ikke mine W2K Cd\'er her så jeg kan chekke. Jeg er godt klar over at OEM værktøjerne findes på CD\'en men det er normalt at almindelige brugere ikke (bør) benytte disse værktøjer.
Avatar billede svein Nybegynder
06. november 2000 - 10:06 #21
Det er i workgroups, ja.
Sysprep følger ikke med på Windows 2000 server CD. Du skal have fat i for eksempel; Windows 2000 ResourceKit.
Avatar billede cstern Nybegynder
06. november 2000 - 10:26 #22
Svein: OK.

Så rådet til izeqb må være:
1) Brug så vidt muligt w2k\'s egne værktøjer, som svein foreslår.
2) Hvis det af en eller anden grund ikke er muligt så benyt et SID-aware tool, som f.eks. DriveImage 4.0
3) Brug ikke Ghost eller andre ikke-SID aware tools.
Avatar billede maagen Nybegynder
06. november 2000 - 10:48 #23
Jeg sad og kiggede på Sysprep. Jeg tror ikke det er det izepb skal bruge - Det laver ikke et image som kan ligges ned - det forbereder bare et image - man skal stadig bruge et andet værktøj til at lave imaget med! Når man har kørt sysprep skal man igennem installationsprocessen - eller i hvert fald noget af den - der skal indtastes serie nummer mm. Det er ikke lige det jeg tror izepb er interesseret i. Når man har brugt sysprep kan man bruge ghost og stadig have forskellige SID\'er.

Jeg vil sige at cstern har ret - dog med den specifikation at W2K\'s egne værktøjer skal være W2Kdistribution OG Active Directory group policy til distribution af software. Det vil også være den klart mest elegante løsning da man hermed fra serveren kan håndtere software opdateringer, fjernelse af software, ny software mm uden at skulle bruge nyt image.

Svein >> Jeg har flere windows 2000 pro maskiner i workgroup der bare er lavet med ghost - det fungerer altså for mig - hvorfor - er det ting jeg ikke kan (som jeg ikke har fundet ud af fordi jeg ikke bruger) eller hvad er min situation?
Avatar billede svein Nybegynder
06. november 2000 - 11:32 #24
Sysprep er naturligvis ikke et image værktøj!!
Sysprep bruges med det formål at, efter at man har lavet sin maskine klar til at være sit master image, køres sysprep og/eller tilretter sin sysprep.ini. Så er maskinen klar til at blive \"klonet\".
Når så dette image lægges på en maskine, vil den påfølgende starte op og der vil så initeres en SID-change (ikke synlig) og en mini-setup startes hvori informationer indtastes eller hentes fra en forberedet sysprep.ini.
Sysprep og image værktøjer er ikke et enten eller men et både og.
Avatar billede izeqb Nybegynder
06. november 2000 - 13:06 #25
Jeg har efterhånden fået en del svar, og jeg siger mange tak for hjælpen, men jeg bliver hurgtigt forvirret over alle de muligheder i alle sammen kaster i hovedet på mig, i en stor pærevælling.

Kan i ikke give en step-by-step, til hvad jeg skal gøre, eller i det mindste prøve at forklare det i et lidt lettere forståeligt sprog!

Og hvordan er det så, at jeg hæver point\'ne?
Avatar billede cstern Nybegynder
06. november 2000 - 13:17 #26
Hvis du følger mit forslag:

1) Køb PowerQuest DriveImage 4.0

2) Lav et sæt bootable disketter fra DI CD\'en (kan vælges under installationen)

3) Sæt en eksta harddisk (formatteret) i PCen du vil klone*. Du skal ikke boote den før du har sat DI disketten i.

4) Start på disketten og følg vejledningen (Create Image)

5) Image filen skal ligge på den ekstra disk, og er en kopi af hoveddisken.

6) Brænd en kopi af imaget på en CD

7) Boot mål-PCen på DI disketten og gendan imaget (Restore Image) fra CD\'en.

* Du kan også lave en ny partition til imaget, men det giver måske (kun måske) problemer når du booter den restorede PC og den forventer en ekstra partition.

Det er også muligt at kopiere images over nettet og rulle dem ud over nettet. Det kræver Pro versionen af DI (som også understøtter scripting/batch kørsel)
Avatar billede izeqb Nybegynder
06. november 2000 - 13:28 #27
Jeg sad lige og læste lidt om sysprep, det syntes jeg ser en del smartere ud.

Men der er noget jeg ikke helt har forstået; skal jeg køre sysprep på den maskine, klonen skal tages fra, eller de maskiner der skal klones (selvfølgelig efter at de, er klonet)?

Og er der andet jeg skal vide, før jeg begynder?
Avatar billede cstern Nybegynder
06. november 2000 - 13:32 #28
Sysprep er godt - men du skal stadig have et kloningsværktøj - se sveins svar. Sysprep bruges både før og efter.
Avatar billede svein Nybegynder
06. november 2000 - 13:38 #29
På master Image maskinen:
Sysprep skal køres på den maskine du gerne vil have til at være master. Derefter tilrettes sysprep.inf og maskinen genstartes og der laves et image!
På mål PC\'n:
Når så du har lagt på image på mål PC\'n vil den starte op og spørge om det som du har defineret i sysprep.inf, men den process kan også automatiseres med flere .inf filer med f.eks. computernavn etc.
Avatar billede izeqb Nybegynder
06. november 2000 - 13:41 #30
Og hvor finder jeg programmet sysprep?
Avatar billede izeqb Nybegynder
06. november 2000 - 13:43 #31
Måske var der evt. en der kunne maile mig de filer jeg skal bruge, for at køre Sysprep?
Avatar billede mack Nybegynder
06. november 2000 - 19:03 #32
Du kan også bruge programmet NewSID fra www.sysinternals.com, det er freeware og fungerer glimrende. Brug det med parameteren
newsid /a + pc\'ens navn, det skal gøres på hver pc efter du har ghostet dem og virker fint under Win2k.
Avatar billede svein Nybegynder
07. november 2000 - 11:59 #33
Du kan få Sysprep fra mig, hvis du gir mig din mail adr.
Avatar billede izeqb Nybegynder
09. november 2000 - 10:54 #34
Tak for hjælpen, så må vi se om det kører :-)
Avatar billede izeqb Nybegynder
17. november 2000 - 10:13 #35
Svein>> Jeg har lige prøvet programmet (langt om længe :)), men jeg får at vide at der mangler nogle biblioteker, og derfor kan det ikke køres på denne maskine....
Avatar billede svein Nybegynder
17. november 2000 - 10:22 #36
Kan du kort sige hvad for en fremgangsmåde du har valgt?
Avatar billede izeqb Nybegynder
17. november 2000 - 10:27 #37
Jeg har bare prøvet at køre sysprep.exe...
Avatar billede svein Nybegynder
17. november 2000 - 11:00 #38
Har du Windows 2000 Res.kit installeret? der står det en udførlig forklaring til hvordan man bruger Sysprep.exe. På de af våre maskiner, har jeg lavet en imageklar maskine, kørt sysprep, genstartet og gemt imaget. Det var det hele. Hvorfor den kommer op og spørger om disse biblioteker, ved jeg ikke! Men du kan jo starte med at oprette et sysprep bibliotek på dit sysdrev og kopiere ned sysprep.exe og så forsøge at køre den derfra.
Avatar billede izeqb Nybegynder
17. november 2000 - 11:04 #39
Jeg har downloadet en version fra M$ hjemmeside...
Nu prøver jeg lige, så må vi se hvad der sker :)
Avatar billede izeqb Nybegynder
17. november 2000 - 14:12 #40
svein>>
Jeg har siddet og prøvet mig lidt frem, men jeg ved ikke om det der sker er rigtigt?

Jeg kører sysrep.exe, hvorefter den genstarter, og jeg skal så indtaste nogle oplysninger igen. Inkl. seriel nummer!

Kan det være rigtigt...hvordan kan jeg se om det har virket?
Avatar billede svein Nybegynder
17. november 2000 - 14:44 #41
To muligheder:
1. Gøre som du gør, men når maskinen genstarter laver du et image af den!!
Når så du har lægger på det image igen, vil den starte op og spørge om det samme som den gør nu!
2. Skaf dig dokumentationen til Sysprep hvor der også står beskrevet hvordan du kan lave en .ini fil med oplysninger om hvad maskinen skal når den lige har hentet et image og starter op igen. Du kan scripte denne process med en sysprep.inf med svar til alle de spørsgmål der bliver stillet.
Du kan enten skabe denne svar fil manuelt eller ved hjælp af Windows 2000 setupmgr.exe.

Avatar billede izeqb Nybegynder
17. november 2000 - 15:18 #42
Jeg har downloadet sysprep fra MS hjemmeside.
Der fulgte også et progrem med der hedder: setupcl.exe, kan det være det?
Det kan ikke køres fra windows, men kun fra dos!
Avatar billede svein Nybegynder
17. november 2000 - 15:26 #43
Det eneste der står om setupcl.exe er at det skal ligge i samme bibliotek som sysprep.exe.
Avatar billede izeqb Nybegynder
17. november 2000 - 15:29 #44
Jeg syntes at du har gjort meget for at hjælpe mig med mit problem....
Kan du måske sende mig setupmgr.exe og evt. den dokumation du kigger i?

Så vil jeg gerne give dig 50 point mere :)
Avatar billede izeqb Nybegynder
20. november 2000 - 09:40 #45
Jeg har oprettet et spørgsmål til dig
http://www.eksperten.dk/spm/34215

Mange tak for hjælpen...
Avatar billede izeqb Nybegynder
20. november 2000 - 11:10 #46
Svein>> Jeg har et lille spørgsmål til, håber at du kan bære over med mig....

Kan jeg på nogen måde skrive en product key, i den der sysprep.ini fil, så jeg jeg ikke skal skrive det hver gang jeg har lavet en computer?

Jeg har kigget lidt i de forskellige .doc\'s, men kan ikke finde noget.
Avatar billede svein Nybegynder
20. november 2000 - 11:47 #47
Det står heller ikke i de hjælpefilerne, men du kan jo forsøge med en switch til sysprep der hedder:
-defeat

sysprep -defeat

Jeg ved ærlig talt ikke om det vil virke da du sandsynligvis ikke har en Select eller \"Open agreement\" aftale med Microsoft og sysprep ser ud til kun at virke under disse udgaver! Vi har selv Select aftale, så derfor har jeg ikke haft dette problem.
Avatar billede izeqb Nybegynder
20. november 2000 - 12:20 #48
ok...
hvad gør -defeat ?
Avatar billede svein Nybegynder
20. november 2000 - 12:44 #49
-defeat
ser til at du ikke bliver promptet for licens key!