Avatar billede torbenmelander Nybegynder
06. februar 2003 - 22:10 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med Geforce 2 MX 200

Hej eksperter,

Jeg prøver på at hjælpe en bekendt med at få hans nyindkøbte Geforce 2 MX 200 (PCI) til at virke i hans gamle maskine, med en Cyrix PR-233.

Problemet er at der ikke kommer noget output på skærmen. Den tænder ikke engang.

Hvis jeg sætter kortet over i min egen maskine (en meget nyere maskine) virker kortet fint.

Jeg har købt et brugt bundkort til ham da jeg tænkte at bundkortet måske var defekt ... Men det var ikke det :-/

Nogen ideér til hvad der kan være galt ... Er et Geforce 2 MX 200 for nyt (godt) til at kunne gøre på en så gammel maskine ...

Håber I kan hjælpe :)
Avatar billede x-pro Nybegynder
06. februar 2003 - 22:17 #1
prøv load bios default
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
06. februar 2003 - 22:20 #2
Har jeg prøvet :(
Avatar billede x-pro Nybegynder
06. februar 2003 - 22:23 #3
prøv at slå dpms fra + andre strøm besparende funktioner fra.
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
06. februar 2003 - 22:24 #4
hvor ?
Avatar billede x-pro Nybegynder
06. februar 2003 - 22:26 #5
hvad med asign irq til vga ??
Avatar billede x-pro Nybegynder
06. februar 2003 - 22:27 #6
i powermanegement
Avatar billede x-pro Nybegynder
06. februar 2003 - 22:28 #7
vi er i bios, da det kun kan være der, der bliver lavet en fejl hvis hardware kan sammen.
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
06. februar 2003 - 22:32 #8
Jeg har slået alt strøm besparende fra nu ... det hjalp desværre ikke :(

Hvilken IRQ skal jeg assigne til VGA ?
Avatar billede x-pro Nybegynder
06. februar 2003 - 22:33 #9
ingen
I bios er der normalt en indstilling der hedder ASIGN IRQ TO VGA den skal enables eller yes.
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
06. februar 2003 - 22:38 #10
I den Award bios der sidder i maskinen er der ikke nogen ASSIGN IRC TO VGA eller noget der minder om det :(
Avatar billede x-pro Nybegynder
06. februar 2003 - 22:43 #11
prøv lige at bytte pci port de er lidt skrøbelige.
Der er vel ikke nogen agp port vel??
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
06. februar 2003 - 22:46 #12
nææ det er der desværre ikke ... jeg har prøvet alle fire pci-porte på begge bundkort :(
Avatar billede x-pro Nybegynder
06. februar 2003 - 22:49 #13
strømforsynningen er den på absolut min 235 watt helst 250 watt ??
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
06. februar 2003 - 22:53 #14
ja den er 250 watt
Avatar billede x-pro Nybegynder
06. februar 2003 - 22:57 #15
cyrix cpu'en kører den på en takt rate så pci'en får 33 mhz ??
Dvs 3,5 x 66 mhz.
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
06. februar 2003 - 23:04 #16
Nej den får vidst kun 3.0
Avatar billede x-pro Nybegynder
06. februar 2003 - 23:07 #17
cyrix har nogle varme problemer med cpu'en.Det kan give fejl.
ram klodser kan også have fejl, prøv at bytte ram pladser, husk at det er muligt at sætte spændingen på bundkortet, sikkert 5,5 volt til dine ram.Forkert indstilling kan brænder ram af.
Jeg må desværre takke af for idag, ked af at jeg ikke kunne hjælpe.
Avatar billede x-pro Nybegynder
06. februar 2003 - 23:09 #18
øhh 3 x 66 = ca 200 mhz
Du sagde da 233 mhz ikke ??
Avatar billede naim7 Nybegynder
06. februar 2003 - 23:19 #19
Der kommer ikke noget på skærmen, men kan du høre om maskinen starter op selvom der ikke kommer noget skærmbillede?

Hvis dette gør sig gældende så opdater BIOS på motherboarded - bør gøres uanset. Det kan være her problemet ligger.

Derefter er der ikke så meget andet at gøre end at rode lidt med BIOS opsætningen og ellers se på GeForce eller Motherboard producentens hjemmeside om der er nogle kendte konflikter mellem de to.
Avatar billede naim7 Nybegynder
06. februar 2003 - 23:23 #20
Hvis jeg forstår dig ret er det brugte bundkort du har købt, identisk med det din ven havde i forevejen? Hvis det er det og GeForce ikke virker i dem begge, så er det en konflikt mellem bundkortet og Geforce kortet. Prøv det med BIOS opdateringen - hvis ikke det virker får du nok ikke kortet til at funge på hans motherboard.
Avatar billede brops Nybegynder
07. februar 2003 - 12:09 #21
hej jeg skal lige høre om der er et onboard graffikkort på motherboarded hvis dette er tilfældet skal dette deaktiveres i bios for at det nye grafikkort virker
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
07. februar 2003 - 16:22 #22
x-pro >> Jeg vil lige kontrollere det med cpuen ... Jeg har sat spændingen til rammene på 3,5 sådan som de skal være ... Jeg sagde ikke 233 MHz, men PR-233 ... tror dog den er 233 MHz :) Tjekker lige op på det :)

naim7 >> Blæserne i maskinen starter, men det er vidst også det hele ... Der kommer ikke noget bib, så det går vel galt i POST ? Jeg vil prøve at opdatere biosen ... Det bundkort jeg har købt er ikke identisk med det min ven havde i forvejen det er et andet mærke.

brops >> Der er ikke noget onboard graffikort

alle >> Tak for jeres hjælp indtil nu, det har været nogle godt forslag I er kommet med. Jeg kan forresten godt sætte et ISA graffikort i maskinen ... det virker fint
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
07. februar 2003 - 16:54 #23
x-pro >> Spændingen på RAM er 3,3 og ikke 3,5 ... ups ;-) CPU'en hedder PR-233, og denne model er en 200 MHz CPU, med 66 MHz på bussen og 3.0 som clock multiplier. Så det er vidst okay alligevel ik' ?

naim7 >> Jeg ved ikke hvilken revision af biosen jeg skal opdatere den med... Den nuværende er BT-2A3 ... bundkortet er et Soyo BT-5 ... listen kan ses her:
http://www.soyousa.com/downloads/dlmissing.php#e3ffe6be065904b1e569f075d87d9a3f
Avatar billede x-pro Nybegynder
07. februar 2003 - 19:45 #24
øhh spændingen på ram er enten 3,3 eller 5,5 v.
Avatar billede x-pro Nybegynder
07. februar 2003 - 22:31 #25
der er vel ikke en blæser på geforce kortet. Hvis der er kan den forbindes med srømforsynningen, så den ikke trækker strøm fra pci.
Den spænding der er på ram, er jo nok korrekt, når du kan køre med et isa kort.
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
08. februar 2003 - 10:11 #26
x-pro >> Jaja :) Rettede jo også mig selv :) ... Nej der er ikke nogen blæser på kortet ...

Har I andre forslag ?
Avatar billede brops Nybegynder
08. februar 2003 - 11:04 #27
hvis vi går helt til start og prøve der fra ka der måske gøres noget men først, hvilke graffikkort sad i inden i prøvede med Gef kortet, hvis det er et isa kort er det fordi der skal en bios opdate til, det kan også ligge i at der ikke er høj nok spænding på PCI portene, men tvivler på det, sidst men ikke mindst kan det være en jumper der styre IRQ TO VGA tjek jumpersetting på
ellers tjek side 25 her http://www.soyousa.com/dl/manuals/586new/m5bt20j.pdf
hvis dette er kortet skal du prøve PCI/VGA palette snoop: enables,
dette er kun et forslag men kig selv manualen igennem for at finde en EVT jumpersettings for VGA kort på PCI port.
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
08. februar 2003 - 14:08 #28
brops >>
Hvilken BIOS skal jeg downloade ... se evt. ovenstående kommentar til naim7.
Har prøvet at sætte PCI/VGA pallet shoop, men det hjalp desværre ikke ...
Kan ikke finde noget om en jumper til IRQ TO VGA i manualen :(

Der sad et ATI PCI kort på det gamle bundkort ... Det blev på et tidspunkt defekt (virkede heller ikke på min computer). Ham jeg hjælper købte derfor et Geforce 2 PCI og satte i hans maskine ... Da han ikke kunne få det til at virke besluttede han sig for at spørge mig. Jeg så at han tog det gamle grafikkort ud imens maskinen var tændt og gættede derfor at han havde brændt PCI-porten af (eller mere af bundkortet) og besluttede derfor at købe et nyt bundkort til ham. Derfor ved jeg ikke hvad det nye bundkort har kørt med ... Vil prøve at låne et andet PCI grafikkort og teste med ...
Avatar billede brops Nybegynder
08. februar 2003 - 14:36 #29
for mig at se har du de nyeste opdate af bios sry har prøvet at søge på nette efter forskellige løsninger men har ikke fundet noget og især ikke da i har prøvet at skifte bundkort, har i prøvet at skifte PCI port, det kan også have noget at gøre med at rammene, men dette er jeg ikke sikker på (EDO-ram kan give et problem, har jeg ladet mig fortælle, i forholdt til alm. ram (SD-Ram) som også bruges på grafikkort. dvs. hvis computeren har installeret edoram kan dette give problemer overfor en anden typr ram på grafikkort.
-Dette vil jeg dog ikke hænges op på, da jeg ikke er sikker
Avatar billede x-pro Nybegynder
08. februar 2003 - 14:59 #30
Nu er der vel ikke isa kort i pc'en.??
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
09. februar 2003 - 00:45 #31
x-pro >> nej jeg tester kun med et kort af gangen så der er sådan set ikke isa kort i pc'en andet end når jeg skal ændre noget i bios...

brops >> Jeg har prøvet alle PCI portene på begge bundkort. Der er SD-RAM i maskinen.
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
13. februar 2003 - 21:07 #32
Jeg har desværre set mig nødsaget til at give op ... men vil gerne give point da jeg synes at I har givet nogle gode forslag (noget man ellers sjældent ser her på eksperten)... Mangler dog svar fra brops og naim-7.
Avatar billede brops Nybegynder
13. februar 2003 - 22:33 #33
Svar :), jeg beklager meget ikkeat kunne hjælpe, men hvor står computeren så kan det være vi kan hitte ud af at jeg kan komme og lave en systemtest for dig????
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
14. februar 2003 - 13:51 #34
brops >> Den står på vest-fyn ... Det er pænt af dig at du vil hjælpe men da det ikke er min egen computer (og da ham jeg hjælper ikke ønsker at betale noget) takker jeg nej-tak til tilbudet.

Venter lige på et svar fra naim-7 ...

I må ha' en god weekend :)
Avatar billede brops Nybegynder
14. februar 2003 - 14:20 #35
det er ok og tak i lige måde