Avatar billede oldschool Nybegynder
06. februar 2003 - 16:21 Der er 16 kommentarer

Quark ->trykker

Hej...

Jeg skal lave en annonce til et engelsk blad, og har fået nogle krav til format osv, som jeg er lidt i tvilvl om. Jeg håber i vil hjælpe:-)

Acceptable filetypes:

Quark Xpress Documents:
containing no spot colours, only cmyk split colours. All fonts/images must be supllied, with no Quark Xpress font styles, such af italic or bold. (please avoid drop caps where possible)

Spot colours -hvad menes der??? Og drop caps??

Ville det ikke være helt fint hvis jeg lavede selve baggrunden med billeder osv i Photoshop 300dpi i CMYK farver og gemmer det som tiff, og sætter det ind i Quark og derefter skriver det der skal skrives i quarks og sender det?!??!

En anden ting... annoncen skal være 123mm x 93mm.. det skal sættes ind på en A4 side, og er altså en kvart side. Skal jeg så lave Quark dokumentet 123mm x 93mm eller skal jeg lave et A4 dokument?!?

Håber i kan hjælpe...

oldschool
Avatar billede slasspost Nybegynder
06. februar 2003 - 16:37 #1
Spot colours : enkelt farver - billederne må ganske enkelt ikke laves om til "delte" eller "split" farver... brug RGB colours helevejen igennem.
RGB.... gem dem i JPG... eller GIF... Lav desuden dokumentet i normal A4 størrelse og lås objekterne....!
Avatar billede Spotgun Seniormester
06. februar 2003 - 16:43 #2
Du skal lave annoncen i 123mm x 93mm. Desuden skal du udelukkende holde dig til CMYK-farver, og ikke RGB. Og sørg endelig til sidst for, at de billeder og fonts du bruger, er inkluderet i Quark-dokumentet, inden du sender det afsted...
06. februar 2003 - 16:43 #3
Du skal oprette annoncen i det format, den skal bruges i - altså 123*93 mm.
Filtype: Quark Xpress
Farver: CMYK
Alle fonte skal være integreret i dokumentet.
Avatar billede Himbear Nybegynder
06. februar 2003 - 17:09 #4
Hvis du vil lave det i Photoshop, så skal du gemme det som en .pdf og ikke .tif - da det giver pænere skrifter.

Jeg er næsten helt sikker på, at de også accepterer en .pdf fil, selvom de ikke skriver det. Hvis ikke så har de hvert fald et problem.
Avatar billede oldschool Nybegynder
06. februar 2003 - 17:10 #5
Slasspost og spotgun...

Slasspost siger RGB spotgun CMYK...

DEt er spotgun jeg skal rette mig efter ik??

Hvordan integrerer man fonte i dokumentet??

Og hvordan sættes farverne til CMYK?

Er satdig ikke med på det med spot colours... kan jeg ikke tagen enkelte farver eller hvad!??!?
06. februar 2003 - 17:20 #6
Du skal aflevere filen, som trykkeriet kræver. Ellers kan/vil de sikkert ikke bruge den, og laver opsætter selv en ny, som du kommer til at betale for.

slasspost og tino_bh tager fejl når de tror at du bare kan aflevere i et andet format end det trykkeriet kræver.

Integrering af fonte og indstilling til CMYK-farve er valg du skal foretage i Quark Xpress.
Avatar billede oldschool Nybegynder
06. februar 2003 - 17:31 #7
De tager ikke imod pdf -det har de direkte skrevet!!!

erikjuul--> Har quark 4, hvor indstilles det?
06. februar 2003 - 17:34 #8
Kender ikke Quark 4 - prøv hjælpe-funktionen i programmet.

Eller opret et nyt spørgsmål, hvor du nævner Quark i titlen. Desværre er der ikke en Quark-kategori.
Avatar billede Himbear Nybegynder
06. februar 2003 - 17:45 #9
Jeg mener bare at man er nødt til at være en smule fleksibel som trykkeri. Men ok, hvis de har skrevet det, så er det selvfølgelig bedst at gøre det sådan.

Man kan ikke integrere fonte i Quark. Du skal bare finde filerne i dit font-bibliotek og vedhæfte dem.

I paletten farver kan du indstille dine farver til CMYK.
Avatar billede oldschool Nybegynder
06. februar 2003 - 18:18 #10
Ok, så har jeg næsten styr på det...

Men det med spot colors har jeg ikke helt forstået... Er det kun RGB der er spotcolors og så CMYK der er splitcolors eller???
Avatar billede Himbear Nybegynder
06. februar 2003 - 18:28 #11
Der findes også andre spotcolors, men det vil sikkert bare forvirre dig mere.

Laver du det i Quark? Eller i Photoshop? I Photoshop skal du slet ikke bekymre dig om det - så længe dit dokument er i CMYK.

I Quark kan du dobbeltklikke på din farve i farve-paletten. Og der kan du indstille hvilket farverum det er.
Avatar billede oldschool Nybegynder
06. februar 2003 - 19:24 #12
Jeg tegner det hele i photoshop -pånær teksten... Og hvis jeg så bare sætter dens farve til smyc også -så skulle der vist ikke være nogen problemer... :-)
Avatar billede oldschool Nybegynder
06. februar 2003 - 20:41 #13
tino_bh og erikjuul deler;-)

Mange tak for hjælpen:-)
Avatar billede Himbear Nybegynder
06. februar 2003 - 21:49 #14
Det var så lidt! Bare sig til hvis du får brug for mere hjælp.

Der er nogle standard definerede farver i QuarkXPress, så hvis du bare skal bruge sort tekst, så løber du ikke ind i problemer.

Du skal dog ikke bruge den farve der hedder Registration, da den ikke er lavet af ren sort.
Avatar billede spe Nybegynder
07. februar 2003 - 11:42 #15
Spot color er det man på dansk kalder staffagefarver og bruges når man trykker med pantonefarver og hælder den farve direkte i trykværket. Sådan en farve farvesepareres ikke.

Dit dokument skal trykkes i procesfarverne cyan magenta gul og sort CMYK og når/hvis du definere dine farver i QuarkXPress skal du huske at vælge at farverne skal farvesepareres det er det de mener med cmyk split color

Dine billeder skal være i cmyk og ikke noget andet som ellers forslået ovenfor.

Fontene skal vedlægges. Og du skal undgå at bruge en normal skrift (f.eks. Helvetica Regular) og vælge bold og kursiv i quark. Skal du bruge en bold eller kursiv skrift skal du vælge den i bold eller kursiv udgaven (f.eks. helvetica bold)

Du kan fint gøre som du foreslår med baggrunden og den skal være tiff eller eps og ikke noget som helst andet.

Du skal lave annoncen i annoncens størrelse. Trykkeriet sørger for at sætte din annonce sammen med de andre der skal trykkes på samme side.
Avatar billede oldschool Nybegynder
16. februar 2003 - 18:54 #16
tak spe...
Ved godt spg er lukket, men der står der skal vedlægges "one color proof". Hvordan skal det forstås??
+
Er det "type area size" eller "bleed size" der skal bruges??