Avatar billede kallan Nybegynder
06. februar 2003 - 12:22 Der er 19 kommentarer

Asetek Vaporchill vs. Vandkøling

Hej!
Jeg vil gerne høre nogle erfaringer og meninger fra folk som HAR enten Vaporchill eller Vandkøling.
Ting såsom:

Fordele og ulemper ved de to ting?

-Støj?
-Køleevne?
-Overclockings potentiale?

Og ved vandkøling:
-Hvilket mærke og eller ting man skal gå efter?

De to ting SKAL kunne monteres i mit Cheiftek Fulltower (DA-serien)(Vaporchill kan man købe som "stand alone" til at sætte i et kabinet men hvad med Vandkøling).

Glæder mig til at høre om det!

Venlig hilsen
Mark Kallan
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2003 - 13:42 #1
Jeg har for nyligt skiftet til vandkøling:

Dangerden Maze 3 ½" (12mm)
Eheim 1250, 1200 L/h
Radiator fra en Audi 80, 5/8" (16mm)
2 120mm Papst 4412FGL, 7V
½" (12mm) ID silikoneslanger
Tupperware reservoir

Pris i alt, ca. 1500,-

AMD Tbird 1 Ghz, 31°C max temp. Jeg kan desværre ikke overclocke, efter et lynnedslag i bygningen i sommers, men i følge temperaturen er der masser af overclockingpotentiale.
Systemet er meget støjsvagt, pumpen brummer svagt og blæserne kan man kun høre, hvis man lægger øret helt ned til dem.

Fordele:
Billigt (af vandkøling at være)
God ydelse, C/W på 0,20
Støjsvagt

Ulempe:
Radiatoren er for stor til kabinettet, står pt. ovenpå kabinettet.

Der er masser af netbutikker der sælger vandkøling, men hvad du skal have afhænger meget af hvad du vil opnå med det og hvad det må koste.
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
06. februar 2003 - 14:42 #2
Er lige med på en lytter...
Avatar billede lassebm Nybegynder
06. februar 2003 - 22:23 #3
Vapochill består af en køledel som faktisk er en fryser der bygget ind i kabinet. De nye vil køle processoren ned til hele -25 grader, og ved denne "varme" bliver det ikke et varme problem ved overclocking, men om resten af de hardware kan følge med. Dog har HARDOCP (www.hardocp.com) haft et projekt igang med at overclocke en P4 med vapochill, hvorefter at selve kærnen knustes.... du kan evt selv finde linket derinde...

Men skal sige at har testet et vapochill, hvor at vi clockede en P4 1.8 til 3.0 ghz (mener jeg) kan ikke helt 100% huske tallene, men det var i hvert fald ikke dårlige mhz vi fik ud af det....

Vandkøling kan man købe alene, men har ikke set vapochill alene, tror du har byttet om på det.. :o)

Ulemper:
Ved at have disse elemter inde i systemet er at hvis der skulle opstå en lille utæthed især ved vandkøling og det kommer i kontakt med hardwaren, så kan man godt vinke farvel til sit udstyr.

Prisen i forhold til normal blæserkøler

Vægten, da det kommer til at veje som en i H... især vapochill er tæmmelig tunge, så hvis du meget ofte tager til LAN, skal du lige tage dette i betragtning...

Fordele:
Systemer med vandkøling/vapochill, er at det praktisk talt er lydløst. Men husk at du på vandkøling har en radiator der også skal nedkøles med en blæser....

... find selv på flere.....

Min konklusison, er at det er meget en "dille" om man vil have vandkøling eller ej, og det er da helt sikkert fedt at have det. Men hvis man ikke ønsker at overclocke systemet alligevel, ville jeg ikke invistere så mange penge i det. Men det er jo op til en selv.
Avatar billede weblance Nybegynder
31. marts 2003 - 14:22 #4
Hvis du virkelig er interesseret i vandkøling der sparker røv . . . og som har absolut 0dB i støjniveau (alle andre vandkølinger inkl. Vapochill er ikke 100% støjsvage), så har jeg lige løsningen til dig - det er endda billigt! Hvis du eller andre for den sags skyld er interesseret, så skriv endelig til mig!
hxjsted@tdcspace.dk
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2003 - 19:41 #5
Hvad med at fortælle ALLE havd det er for noget du prøver på at sælge ?
Avatar billede weblance Nybegynder
31. marts 2003 - 20:22 #6
Det vil jeg da gerne!

Eftersom konventionel luftkøling efterhånden er ved at "sakke bagud" mht. kølingen samt den enorme ubehagelige støj, så søgte min kollega og jeg efter løsningen ved vandkøling. Problemet med vandkøling er at den ikke er støjsvag nok! Der bruges som ofte en eller to blæsere til at køle en radiator med.

Min kollega og jeg har derfor selv udviklet vores eget vandkølingssystem der ikke har nogen radiator. Systemet består af kølehoved til processor (kølehovede til GPU og chipset kan også leveres - vi laver dem selv), en vandtank i gennemsigtigt plexiglas (som vi også selv fremstiller), som kan stå ovenpå kabinettet, samt en lydløs pumpe. Vandet bliver så kølet ned med et helt specielt køleelement - og voila! lydløs vandkøling.

Min maskine kører på vandkølingen og den køler min AMD XP 2000+ samt GPU'en som er en nVidia GeForce4 TI4800 SE. Under absolut max belastning, både af CPU og GPU, kommer temperaturen op på max et sted mellem 38-40 grader. Og det bedste af det hele: DET ER LYDLØST - indtil videre det mest lydløse system vi er blevet præsenteret for.

Det var så vores bud på en 100% dansk vandkøling til PC.

P.S. Dette er ikke bare et reklamestunt for at sælge min vare - min kollega og jeg har været glad for det, så jeg ville bare tilbyde andre glæden af ikke at høre sin pc larme! Samtidig er "faren" ved at systemet bliver utæt er lige så stor som at blæseren på CPU-køleren kan stå af, gå i stå pga. støv eller andet!
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2003 - 20:55 #7
Det kan lade sig gøre at vandkøle lydløst med blæsere, det drejer sig bare om at skrue langt nok ned for dem.

Hvad er det "specielle køleelement" ?. Peltier ?
Avatar billede the_email Nybegynder
31. marts 2003 - 21:01 #8
w00t -> Radiator fra en Audi 80... vil du ikke uddybe det? :)
Avatar billede weblance Nybegynder
31. marts 2003 - 21:22 #9
Man kan aldrig opnå samme effekt med blæsere som man kan med, ja eks. peltier! Men jeg kan godt fornemme din skepsis w00t !
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2003 - 21:52 #10
Det er varmeapparatet fra en Audi 80, jeg valgte den fordi det var hvad autoophuggeren havde. Andet kan også bruges, det gælder bare om at vælge et varmeapparat med stor overflade og de rigtige tilslutninger.

weblance -> Ja, jeg er skeptisk, mest fordi Peltier elementer er hamrende ineffektive og upraktiske, du skal jo også have varmen væk fra den varme side af elementet. Gør du det med blæsere ?.
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
02. april 2003 - 10:05 #11
w00t har fat i noget der. Hvordan kommer du af med varmen? Det kræver da noget af en overflade at komme af med op til 100W + forbrug i køleelement.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2003 - 11:27 #12
Netop, udover at man skal af med varmen fra CPUen skal man så også af med overskudsvarmen fra elementet. Desuden kræver Peltier elementer en god strømforsyning, helst en separat der kan levere meget strøm ved 15-17V hvor Peltier elementer er mest effektive. Det er forøvrigt lavet før http://www.overclockers.co.nz/ocnz/cooling/peltierheatsink/1.shtml

Vandkøling er jo heller ikke nogen mirakelkur. Man flytter jo bare væk varmen væk fra CPUen med vandet og afleverer den i radiatoren. Fordelen er så at man kan bruge større blæsere ved lavere omdrejninger => bedre køling og mindre støj.
Avatar billede weblance Nybegynder
02. april 2003 - 13:54 #13
w00t - har jeg overhovede sagt at der er en ny og patenteret løsning vi er kommet op med?? Det er ikke et mirakel vi har frembragt! Vores ideologi er bare at den vandkøling der findes på markedet i dag er alt for dyr. Derfor har vi taget konsekvensen af det og lavet vores eget vandkølingssystem. Det koster under det halve af hvad markedet kan byde på og er mindst, hvis ikke mere, lige så effektivt!

Men hvis i er interesserede, så er der en hjemmeside på vej hvor systemet er beskrevet og hvor testresultaterne kan læses. Hvis nogen er interesseret så kan i maile til mig og få linket lige så snart sitet er klart!
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2003 - 14:26 #14
Men hvorfor så hemmelighedsfuld ?. Kan du ikke fortælle mere om det her ?.
Jeg er ikke ude på at skyde dit koncept ned, jeg vil bare gerne vide mere om det. Det er mange producenter der ikke kan holde hvad de lover, derfor min skepsis. At vandkøling generelt er dyrt hvis man køber samlede kits, kan jeg kun give dig ret i.
Avatar billede caytronic Nybegynder
19. april 2003 - 13:21 #15
Hej jeg blander mig lige lidt i den her lidt for langhårede diskution...
Ja det er den her kolega som weblance snarker der er kommet på banen..
Konsebtet er enkelt... og fagtisk ofte brugt..
IDE: Vand skal køles og det kan ikke gå stærgt nok så der til bruges en radiator(og så kommer den, Den kænder vi.. JA igør) som sagt det er ikke en patent løsning... radiatoren er eksperimenteret og beregnet til at romme mellem 2-3,5l vand blandet med en vis mængde salt... salt er ekstremt varmeledende... der efter vil der inde i kabinettet blive plaseret et mindere ISULERET vand kammer for ligsom at have en buffer...Det kænder i gør i ikke...
Her kimmer så nogen af de nye ting....
Tanken inde i Kabinettet Kan efter ønske blive forsynet med et Peltier køle eliment som først træder i kraft når vandet når over 40G, Det vil sige brugs tiden af køle anortningen er PT minimal og der ved er det ikke nødvendigt at bruge en blæser da køleprofilen kand nå at blive kølet ned inden næstegang...
Det næste der gør at brisen er billiger er at alt og der med mener jeg alt, lige untagen pumpen og slangerne men ellers alt er DANSK fabrikeret og ingen mellemhandler... prisen (Det halve moske ikke weblance er på det område moske lidt for optimistisk) Prisen kommer til at afhænge af salg of forspørgelse men jeg mener selv at prisen er rimlig og kan blive bædremen lados se... den kommer til at lige mellem 1500-2000 inc-moms for en grund parke...
Men mere der om senere vi er ved at lave en W-side det kommer der også mere om senere... mvh CAY
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2003 - 16:42 #16
Det vil altså sige at hele systemet kører på saltvand ?.
En vandtemperatur på 40° er efter min mening også ret høj, CPU temperaturen ligger typisk 10-15° over det. Vandtemperaturen i mit system ligger ikke mere end 2° over stuetemperatur.
Det bliver nok nemmere at forstå opbygningen når i får lavet en hjemmeside om det.
Avatar billede weblance Nybegynder
30. april 2003 - 20:49 #17
En lille besked til w00t:

Systemet skal IKKE køre på saltvand . . . det forøger korroderingen i systemet! Det har vores nye tests vist. Mht. CPU-temp. så ligger den pt. på ca. 37-38 grader!
Avatar billede weblance Nybegynder
18. juni 2003 - 16:57 #18
Som sagt, så er jeg ved at lave et site om vores projekt. Hvis I er interesserede, så kan I tilmelde jer mailinglisten på:
http://www.weblance.dk/cool-ex.php
Avatar billede weblance Nybegynder
10. december 2003 - 21:39 #19
Sorry folkens. Pga. manglende økonomi, så er projektet desværre "lagt på køl" for en tid. Desværre!