Avatar billede goulduck Nybegynder
01. november 2000 - 13:31 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Master Browser ...

Nu er jeg på den igen! Eller nej, jeg ved bare ikke lige hvad følgende betyder, som kom fra en NT4 server Event log:

Event ID: 8003
Source: Rdr
Type: Error

The master browser has recived a server announcement from the computer COMPUTER_NAME that belives that it is the master browser for the domain on transport NetBT_XXXXXXX. The master browser is stopping or an election is being forced.

Hvad betyder dette? Hvad er en \"Master Browser\"? Hvordan undgår man disse fejl?
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
01. november 2000 - 13:37 #1
en Master Browser er den maskine der styrer hvilke maskiner der er online på dit netværk.
Du har nok oplevet når man er ude til Net party, at selvom nogle maskiner er slukket og taget af netværket, kan man stadig se dem under \"Andre Computere\". Det er master browseren der styrer det.

Du kan promovere en maskine til at være Master Browser i dit netværk ved at ændre nogle værdier i regedt, jeg er ikke hjemme lige nu men jeg sender dem når jeg kommer hjem.
Avatar billede goulduck Nybegynder
01. november 2000 - 14:11 #2
Okay, så blev jeg klogere ang. Master Browseren ... men hvorfor finder en computer på at den vil være Master Browser?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
01. november 2000 - 15:29 #3
goulduck> Prøv og kig under følgende:

Kontrol Panel > Netværk >
Vælg Fil-og udskrifts deling > Egenskaber

Der kan du se:
Browse Master
LM Announce

Der kan du sætte om den skal være masterbrowser eller hvad,

Avatar billede ntmaniac Nybegynder
01. november 2000 - 18:40 #4
Jeg ved ikke hvorfor andre maskiner sender en forespørgsel om at blive master browser, det jeg har hørt er bare at det ikke er et specielt smart system MS har udviklet men det kan man jo ikke kalde en forklaring.

Her er lidt tekst omkring master browser:

Q. What criteria are used to decide which machine will be the Master Browser?
A. There are 5 roles a machine can have
·    Master Browser - This machine maintains the list of resources on the network and listens for announcements from other machines to add to the browse list.
·    Preferred Master Browser - A machine can be designated as the preferred master browser and when this machine starts it will force a browser election and will win unless one of the other machines is the PDC or also has the preferred master browser flag set.
·    Backup Browser - This type receives a copy of the browse list from the master browser, if it cannot find the Master Browser it will force an election.
·    Potential Browser - This does not receive a copy of the browse list, but can be promoted to a backup browser by the master browser, or actually become the master browser as the result of an election.
·    Non-Browser - A non-browser does not maintain a browse list.
When an election takes place, a number or criteria are used. Firstly the browser type
·    Preferred master
·    Master
·    Backup browser
·    Potential browser
If two machines have the same role then the operating system is used
·    Windows NT Server that is the PDC
·    Windows NT Server that is a BDC
·    Windows NT Server
·    Windows NT Workstation
·    Windows 95
·    Windows for Workgroups
If there is still a tie, the Windows NT version is used
·    4.0
·    3.51
·    3.5
·    3.1
To set a machine as a certain type of browser perform the following
1.    Start the registry editor (regedit.exe)
2.    Move to HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\CurrentControlSet\\Services\\Browser\\Parameters
3.    Double click on MaintainServerList
4.    Set to
No - for the computer to be a non-browser
Yes - the computer will be a master or backup browser
Auto - will be a master, backup or potential depending on the number of browser currently in action
5.    Click OK
Close the registry editor and reboot

Q. How can I view which machines are acting as browse masters?
A. There are 2 utilities shipped with the NT resource kit (one GUI, on command line) which can be used to view current browse master status.
BROWMON.EXE - Select from the Diagnostics Resource Kit menu. The master browser will then be displayed for each domain. Double clicking on a machine will then list the other machines that are browsers and a subsequent double click on these machines will tell their status, e.g. backup browser.
BROWSTAT.EXE - Start a command session. There are a number of commands that can be used, however to get a general view enter the command
browstat status <domain name>
Browsing is active on domain.
Master browser name is: PDC
Master browser is running build 1381
2 backup servers retrieved from master PDC
\\\\PDC
\\\\WORKSTATION
As can be seen the master browser name is shown, as are backup servers.

Q. How can I stop a remote master browser?
A. The resource kit utility BROWSTAT can be used to remotely stop a browse master with the following command:
C:\\> BROWSTAT TICKLE <transport> <domain> | \\\\<server name>

Where <transport> is the Windows NT transport device name, and <domain> is the domain in which the master browser is located, and <server name> is the computer name of the master browser.
To check which transport use the command:
C:\\> net config rdr
Workstation active on NetbiosSmb (000000000000) NetBT_Tcpip_{C2F....
The transport device is indicated by \'<network service>_<NIC type>\', where <network service> is the session-layer network service, and <NIC type> is the type of network interface card on your computer. The session-layer network services are NetBT for NetBIOS over TCP/IP, NwlnkNb for IPX, or Nbf for NetBEUI, e.g. NetBT_Tcpip.
C:\\> browstat tickle NetBT_Tcpip_{C2F8C130-F2AF-11D2-B748-DAEDF5F58140} \\\\titanic

Q. How can I configure the preferred Master Browser?

A. On the NT server you want to be the preferred master browser change the registry setting HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\CurrentControlSet\\Services\\Browser\\Parameters\\IsDomainMaster to True

Avatar billede goulduck Nybegynder
02. november 2000 - 11:06 #5
Jeg har sat nogle flere point på og deler så ud med 45 point til ntmaniac - da jeg faktsik blev ret klog på emnet!! 15 point til maniacdog for opsætningen .. :)