Avatar billede muddi Praktikant
05. februar 2003 - 12:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Saml selv PC på SHG.dk

Jeg sidder og skal lave en billig computer til en veninde. Hun stiller ikke særlig store krav til computeren. Det skal bare virke (og være billigt).
Hun skal kun bruge computeren til skolearbejde og ikke spil.

Jeg har fundet nogen dele på shg.dk, som jeg fandt tilstrækkelige. Nu vil jeg gerne høre jer Eksperter, om den hardwaresammensætning jeg har valgt kan spille sammen. Og om der muligvis er noget jeg burde gøre anderledes.

Jeg er f.eks. ikke helt sikker på om de RAM jeg har valgt kan fungere med den.
Kan den silent-viking køler jeg har valgt overhovedet passe på CPU'en? Det kan den vel... Den passer ihvertfald fint på min AMD Athlon 1800+ XP.

Nå, men her er specifikationerne:

M/B: ECS K7S5A, SIS735, Sokkel A, S:  500 kr
CD-ROM: CDROM 52 X Lite-On, bulk:  189 kr
CPU: AMD Athlon XP 1700+/266, Sokkel A:  465 kr
HD: Maxtor +8, 30GB, Fluid, ATA133, 7200PRM:  569 kr
Case: Q-Tec 6030MD Miditower, 350W:  449 kr
Fan: ThermalTake Køler, Silent Viking:  219 kr
RAM: Ram 256 MB SD PC133 Kingston:  319 kr

Ialt: 2709 kr incl. moms

Kommer det til at virke og er det nogen fornuftige komponenter?
Avatar billede roo104 Nybegynder
05. februar 2003 - 12:24 #1
Det hele burde kunne køre sammen, måske du også skulla ha mus, tastatur, diskettedrev og skærm, evt netkort.
Det vigste er bare at RAM, bundkort og CPU kan sammen og det bkan de.
Hvis køleren er meget stop kan der være problemer med at få plads til den, især på ECS, har hørt flere der har problemer med store kølere.
Avatar billede muddi Praktikant
05. februar 2003 - 12:32 #2
K7S5A har onboard netkort og grafikkort. Mus, tastatur og diskettedrev har jeg selv liggende. Skærmen har hendes storebror.
Jeg har selv samme motherboard og kabinet, og har fået køleren til at være der. Så altså burde der ikke være nogen problemer.
Jamen så vil jeg bestille med det samme!
Tak for hjælpen!

Mvh. Muddi
Avatar billede articfruit Nybegynder
05. februar 2003 - 20:33 #3
k7s5a har ikke onboard grafikkort, det er k7sem der har det!!!
Avatar billede muddi Praktikant
06. februar 2003 - 00:11 #4
Det er sgu da rigtig nok... Der har jeg ikke været helt opmærksom! Jeg har ovenikøbet smidt den stak af grafikkort ud, som jeg havde liggende :o(
Nogen skodkort, som var blevet tilovers fra mine gamle pc'er.

Hvor meget koster et grafikkort, hvis det bare skal bruges til at skrive opgaver på?

Det skal altså stort set kun bruges til tekstbehandling - ikke noget vildt - og bare kunne køre en opløsning på 1024 x 768 ... og om det er PCI eller AGP spiller ingen rolle...
Avatar billede articfruit Nybegynder
06. februar 2003 - 14:26 #5
Avatar billede shp Nybegynder
07. februar 2003 - 21:37 #6
Se evt. www.edbpriser.dk - Bundlede varer - Bundle nr. 152.
Kabinet + bundkort + processor + køler.
Mere end rigeligt til tekstbehandling. Og 256 MB RAM er vildt overdrevet til det.
Det kan sagtens gøres endnu billigere hvis hun køber brugt - man havde også tekstbehandling for et par år siden.