Avatar billede nex Nybegynder
02. februar 2003 - 15:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dataernes vej på internettet? Hvorfor ka man ikk søge længere?

Hejsa jeg er ved at skrive om IT sikkerhed, og vil derfor lige høre om denne forklaring på dataernes vej er korrekt?

Dataenes vej fra afsender til modtager går gennem afsenderens modem til Internet udbyderen, her er det efterhånden almindeligt med en fastforbindelse med en hastighed på ca. 256-512 kbit. Udbyderen har så en endnu hurtigere forbindelse til backbones der så fører dataene videre ud på Internettet gennem routere der finder vejen for dataene. Denne beskrivelse er kort for dataenes vej gennem nettet, men beskriver de forskellige stationer dataene kommer igennem hvor der kan opstår sikkerhedsproblemer.

Et andet spørgsmål hvorfor ka man ikk søge på experten mere.. jeg får ingen svar tilbage ingen ting ;(
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. februar 2003 - 16:23 #1
Beskrivelsen er meget kort, og tager ikke højde for følgende:

Data opdeles i pakker der er nummerede og udsendes på nettet i rækkefølge fra din PC. Disse pakker finder så frem til modtageren, ikke nødvendigvis samme vej, og heller ikke i rækkefølge, Det kan enda ske at nogle af pakkerne ikke kommer frem, dette sker f.eks, hvis en pakke er for længe under vejs, ide alle pakkerne er forsynet med en time to live angivelse.
Hvis den kommunikation vi taler om er tcp, vil modtageren registre at der mangler en eller flere pakker og bede om at få disse gensendt, taler vi udp, sker der ingen genfremsendelse af tabte pakker, udp bruges ofte til steaming lyd og video, hvor en tabt pakke ikke betyder det store.

Du kunne også beskrive CSMACD protokollen hvis du vil være mere specefik
Avatar billede soreno Praktikant
02. februar 2003 - 16:33 #2
Det ville da være dumt at spilde krudt på at beskrive CSMA-CD..
Det var da bedre at beskrive IP og TCP/UDP.
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. februar 2003 - 16:38 #3
Hvis jeg ikke har totalt misforstået principperne er csmacd selve grundprincippet i ethernet og dermed grundprincippet i størstedelen af den kommunikation der foregår på internettet, men jeg lærer meget gerne hvis jeg tager fejl. Iøvrigt er min beskrivelse vel en forenklet lægmands beskrivelse at ip kommunikation
Avatar billede nex Nybegynder
02. februar 2003 - 16:39 #4
Tak for forklaringen... men er det ikk rigtigt nok alt det andet med Internet udbyder også en masser backbournes og routere???
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. februar 2003 - 16:43 #5
Jo, backbournes er ikke et fast udtryk, for så vide, men betegnelsen for enhver bredbåndsforbindelse mellem installationer eller net. en stor internetudbyder som TDC kan derfor gådt have interne backbones, ligesom der vil være nationale og internationale backbones
Avatar billede nex Nybegynder
02. februar 2003 - 16:45 #6
K.. mange takker..

Men hvorfor kan man egentligt ikk søge på eksperten længere???
Avatar billede soreno Praktikant
02. februar 2003 - 16:46 #7
Sådan groft illustreret:
(Lag 1-2 i OSI og TCP/IP) LAN ~ Ethernet --> CSMA-CD
(Lag 3 i OSI og TCP/IP) WAN ~ Internet --> Diverse routnings protokoller.

"Data opdeles i pakker der er nummerede og udsendes på nettet i rækkefølge fra din PC."
Hvis man bruger en TCP forbindelse så sørger computeren for at rækkefølgen bevares.
Hvis man bruger en UDP forbindelse så er det brugeren (programmørerens) ansvar at  pakkerne fortolkes korrekt (enten ved afsendelse og/eller modtagelse).