Avatar billede klth Nybegynder
01. februar 2003 - 19:54 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til "større skriftlig opave" - tekniske krav til hjemmeside

Hej,

Jeg har simpelthen valgt at give 200 point til den jeg mener kan hjælpe mig bedst - så det er ikke den med det første svar som får 200 "gratis" point, men den jeg vurderer er inde på noget af det rigtige :-)  Ok, here goes...  Her på HHX 3. år skal vi skrive SSO - større skriftlig opgave - min lyder som følgende:

**********
Område: Webshops
Opgaven: Giv en redegørelse for det tekniske grundlag for en webshop, herunder: server / software / sikkerhed
  for en unavngiven dansk tøjproducent med omsætning på 100 mio. bedes du analysere kravene til en webshop.
Vurder de fremtidige muligheder for virksomhedens webshop.
**********

Jeg søger ikke en hel opgave - tværtimod. Jeg søger, gode, forslag til hvilke sider opgaven kan angribes fra. Forslag til ting man bør komme ind på. Evt. forslag til problemformulering.

På forhånd mange tak :-)
Avatar billede soreno Praktikant
01. februar 2003 - 20:07 #1
(mine betragtninger er udfra et teknisk synspunkt - jeg ved ikke hvor teknisk (og detaljeret) du skal være i din opgave..)

Server:
  - Hvad må det koste ?
  - Hvilken arkitektur skal benyttes ?
  - Skal der være redundante servere ?
  - Hvad er kravene til serveren set fra valgene af software samt antallet af besøgende ?
  - Hvad er kravene til serveren om 1 år ?
  - Hvorlang tid skal serveren være i produktion før den skal skiftes / opgraderes ?

Software:
  - Hvad må det koste ?
  - Hvilke(t) sprog skal webshoppen udvikles i ?
  - Hvordan ser fremtiden ud for de(t) pågældende sprog ?
  - Hvilket database-system skal benyttes ?
  - Hvilket styresystem skal benyttes ?
  - Skal der politiske overvejelser med i valget af software (Kommercielt <> Open Source) ?
  - Skal alle have lige muligheder for at handle i webshoppen (udvikling i forhold til w3's anbefalinger <> udvikling til specifik browser - MSIE) ?

Sikkerhed:
  - Hvem skal have ansvaret for serveren ?
  - Hvem skal tage backup ?
  - Hvor skal serveren placeres ?
  - Hvilke typer brugere skal have adgang til hvad ?
  - Hvem skal udarbejde reglsæt som skal følges ?
  - Hvad er nødprocedurerne (virus / hacker / brænd..) ?
Avatar billede klth Nybegynder
01. februar 2003 - 20:11 #2
Tak for svar soreno -  der skal noget til for at overgå dit svar hvertfald :-)
Rapporten må, desværre, max fylde 15 sider. Men jo flere smarte veninder og frases jeg kan få skrevet ned, jo bedre, mht censor osv :)  Måske det var værd også at komme ind på DMZ i forbindelse med netværket.
Avatar billede soreno Praktikant
01. februar 2003 - 20:21 #3
Eks. på en problemformulering, som jeg synes det kunne være spændende at læse en rapport der besvarer:

Der ønskes en analyse af de problemstillinger der skal behandles når en virksomhed skal etablere en webshop. Der skal udarbejdes en implementerings plan som virksomheden direkte kan tage udgangspunkt i.
Avatar billede klth Nybegynder
01. februar 2003 - 20:24 #4
Hm ja, faktisk en god problemformulering synes jeg. For efter at have besvaret alle ovenstående spørgsmål, er man nået langt hvis man skal hoste sit website/shop på egen server.  - tror jeg vil forsøge at ignorerer "tøjproducent" så vidt muligt, det er nok ikke så mange danske tøj producenter man ser køre sit website på egen server...
Avatar billede soreno Praktikant
01. februar 2003 - 20:33 #5
Tjaaa, da det er en "unavngiven" dansk tøjproducent giver det jo frie hænder - du kunne du jo lave de antagelser der skal til, for at styre opgaven i den retning du ønsker.. :-)

F.eks.
Det antages at virksomhedens ledelse afsætter x KR i budgettet til webshoppen (prøv at vælg noget realistisk).
Det antages at der handler x antal kunder for y antal KR om dagen i webshoppen.
Avatar billede klth Nybegynder
01. februar 2003 - 21:39 #6
God ide. Hvad vil være realistisk? Server måske 10k, webshop+site hvis det skal være prof. 20-25k.  Men hvor meget salg har sådan en tøjproducent mon B2C?  Gad vide hvor meget haburi har...
Avatar billede soreno Praktikant
01. februar 2003 - 23:30 #7
Tjaaa, det kommer jo an på virksomhedens behov.
Et skud ville være at webshoppen ville koste 200.000-300.000 kr.
En serverløsning omkring 10.000-15.000 vil nok også kunne gøre det. Afhængig af webshoppens størrelse så kan det være at databasen skal have sin egen server.
Avatar billede klth Nybegynder
01. februar 2003 - 23:57 #8
Mener du ikke 20-30.000 kr for webshoppen, og ik 200-300.000 ?  Det tror jeg er de færreste der vil bruge på at få en webshop :-)
Avatar billede soreno Praktikant
02. februar 2003 - 00:04 #9
Nej det er det jeg ville sætte af hvis jeg ikke selv viste noget om Internet.
Jeg kender til et tilfælde hvor en virksomhed skulle have lavet et produktkatalog. Det skulle de betale ca. 115.000,- for..
Men jeg ved da ikke om det er reglen eller undtagelsen (jeg har ikke selv kendskab til prisniveauet - mit gæt er baseret på ovennævnte).

Men du kan jo prøve at kontakte et webdesigner firma og høre hvilket prisleje sådan en side ligger i.

(husk på at det ikke kun er funktionalitet der skal laves - men også et design).
Avatar billede klth Nybegynder
02. februar 2003 - 00:19 #10
Jeg kigger på det! Nu vil jeg lige få overstået problematikken med at finde ud af hvilke krav der skal stilles til serveren!  (hvad mener du i grunden med "arkitektur" ? placering? DMZ osv?).

Du har hermed fået 200 point :)
Avatar billede soreno Praktikant
02. februar 2003 - 00:34 #11
Placering af server:
- Forestil dig at serveren står på gulvet i virksomhedens kælder.
    Forestil dig så at det begynder at regne og bliver ved i lang tid.
    Hvad mon der sker når kloaken ikke kan rumme mere.
    Mon serveren kan tåle vand :-)

Arkitektur:
- Hvilken processor arkitektur skal der satses på ?
  * Intel Pentium arv-arter
  * Intel 64 bit arkitektur
  * Ultra SPARC
  * Alpha

  (Svaret er Intel Pentium.. indtil videre. Men man bør nok alligevel
  vise at man har overblik til at beskrive at der faktisk findes
  alternativer..)

DMZ:
- Det er jo en del af en firewall løsning.
    Princippet er at afskære "usikre enheder" fra det interne netværk.
Avatar billede klth Nybegynder
02. februar 2003 - 01:00 #12
Du skulle vel ikke have nogen gode links man kan læse noget mere om de ting? Specielt processor arkitekturen :)
Avatar billede klth Nybegynder
02. februar 2003 - 01:02 #13
Hvilken  fysisk opstilling er egentlig den mest anvendte i et netværk? Jeg vil mene det enten er stjerne-topologi eller matrix-topologi, men er ikke helt sikker. Hælder mest til stjerne, da hver maskine der er tilsluttet via sit eget netkabel, til server.
Avatar billede soreno Praktikant
02. februar 2003 - 01:02 #14
Tjaaa, en tur på google vil sikker kun vise steder hvor de vil sælge noget.
Jeg kan anbefale Tanenbaums "Structured Computer Organization" - det kan være tørt stof da der gåes i detaljer med computerens lagdelte opdeling.
Avatar billede soreno Praktikant
02. februar 2003 - 01:04 #15
LAN vil det nok være en topologi baseret på en "switch opdeling" - altså en stjerne eller udvidet stjerne.

På Internettet er det en pæn blanding af alle mulige og umulige topologier (nettet er jo en smule større end et LAN.. ;-)
Avatar billede klth Nybegynder
02. februar 2003 - 01:10 #16
Pyt med internettet, det behøver jeg ikke komme ind på :-)

Jeg sidder med et fint hæfte der hedder "Netværk" fra IDG. Det beskriver også OSI modellen, altså den lagdelte opdeling.
Avatar billede soreno Praktikant
02. februar 2003 - 01:14 #17
Ja, en lagdelt opdeling er faktisk meget anvendt i computerverdenen.

F.eks. er (næsten alle) programmeringssprog placeret i lag 5 i "CPU modellen".

Nu jeg alligevel havde bogen åben så kom jeg i tanke om at der også er 2 måder at lave processorer på (arkitektur) - nemlig CISC og RISC. Men det tror jeg ikke du skal bekymre dig om i en handelsskole opgave..
Avatar billede klth Nybegynder
02. februar 2003 - 01:24 #18
Hey hva mener du lige med det?! (handelsskole opgave) hehe :-)

Jeg tvivler på det er nødvendigt at komme ind på det med cpu arkitektur. Hele rapporten må sgu kun fylde max 15 sider (ren tekst) , så der er næsten ikke plads til det er jeg bange for :(
Avatar billede soreno Praktikant
02. februar 2003 - 01:27 #19
Er HHX da ikke noget Handelsskole halløj ?
Avatar billede klth Nybegynder
02. februar 2003 - 01:31 #20
Jo :-)
Avatar billede proc Nybegynder
02. februar 2003 - 01:50 #21
Vedr. budget/pris på løsningen: Du skal ikke så meget tage udgangspunkt i de priser du "kender" fra edbpriser.dk...

Du er nød til at vende det om og se på indtjeningen: lad os sige at virksomheden har som mål at øge omsætningen med ti procent via nettet. Det giver omsætning på ti millioner, hvoraf måske 20% eller to millioner er fortjeneste.
Det vil altså sige, at du "leger" med nogle helt andre tal end 20-40k! Bare to dages nedetid vil koste mere i ren fortjeneste - plus det det koster i imagetab...
Budet før på i omegnen af en kvart million er nok ikke helt urealistisk - og med min forudsætning om indtjening er der jo faktisk en ganske god forrentning af beløbet.
Men under alle omstændigheder: kig på investeringen ud fra målsat indtjening - ikke ud fra hvor billigt der kan brygges noget sammen...
Avatar billede klth Nybegynder
02. februar 2003 - 02:05 #22
Det var faktisk et godt regnestykke - vil det holde vand i praksis?
En lille kvart mio. for server, software og udvikling. - det vil jeg satse på.