Avatar billede abemanden Nybegynder
01. februar 2003 - 19:18 Der er 5 kommentarer

gennemsigtig baggrund i 3d studio max??

Hey guys

Jeg kan ikke finde ud af at lave baggrunden på mit billede i 3dsmax gennemsigtig!
Kan nogle hjælpe mig med det??
Avatar billede nicofrench Nybegynder
04. februar 2003 - 00:52 #1
der er automatisk en alpha kanalmed, når du renderer dit billede...
den separerer alt i din scene fra 'tomrummet'

den kan du benytte.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2003 - 22:13 #2
Så vidt jeg ved kan man ikke lave gennemsigtig baggrund i 3D studio Max. Virkeligheden er jo ikke gennemsigtig....der er altid noget, og et er uendeligt....

Det du kan gøre er at gemme dit billede, og hente det ind i f.eks. photoshop og så simpelthen fritlægge det (fjerne baggrunden). Gem det i GIF - mener også at TIFF kan have gennemsigtig baggrund. JPG vil bare vise en hvid baggrund.

Er det et meget avanceret billede - eller er det en form/figur som er til at "klippe" ud?

Miss G
Avatar billede miss-g Seniormester
21. marts 2003 - 02:01 #3
Link - måske er der hjælp at hente her:

http://www.3dmaxer.dk/

miss-g
Avatar billede miss-g Seniormester
19. april 2003 - 22:13 #4
Lukketid? *S*
Avatar billede nicofrench Nybegynder
16. september 2003 - 07:01 #5
man kan sagtens lave gennemsigtige aggrunde (transperens) i 3D max, hvor ville det ellers være primitivt, og besværligt at arbejde med.

Som jeg skrev i sin tid(nu her uddybet);
Render dine frames i eks. TARGA (tga) og sæt dens bit værdi til 32. (24 bit farve, 32 bit med alphakanal)
når du så henter dine frames (dilleder) ind i eks. Photoshop eller lignende, vil du kunne seperere dine objekter fra den tomme baggrund. 3DS laver en alpha kanal der passer præcist til de objekter der befandt sig i scenen under rendering.

I Photoshop finder du denne alphakanal i Channels tabben.