Avatar billede meinert76 Nybegynder
30. januar 2003 - 21:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til c5... flytning af data...

Jeg har brug som noget hjælp til export af c5.

Jeg står i følgende sitation:

Jeg har haft en bogholder på mit regnskab som har bogført mit regnskab på deres flere bruger c5.

Nu har jeg valgt at opsige min bogholder og jeg skal nu selv til at bogfører.

Jeg har købt og installeret c5 light på min maskine.

Det som jeg gerne vil have er, at jeg tager regnskabet c5data.dat ( som er mit ) med min posteringer fra 2002, og ligger over i min nye c5. Så jeg ikke skal til at indtaste regnskabet for de første 9 mdr. igen, ( nu når jeg har betalt min bogholder for det.

Hvordan gør jeg det nemmest...?

Derudover vil min revisor gerne have en jeg får hans kontoplan, så han kan hjælpe mig via telefonen ovs..( billige).

Hvordan gør jeg så, når jeg også skal have en ny kontoplan..? ( kan man ændre en gammel konto nr. til et nyt? fx. gammel salg 1000 til konto 1020, så tallene stadig er der fra 2002, men bare står på 1020..

Håber i kan hjælpe mig..?
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
30. januar 2003 - 21:27 #1
Nu er det meget begrænset hvad jeg ved om C5. Har mest med Axapta at gøre.
Men jeg da i hvert fald fortælle dig at du ikke kan omdøbe et kontonummer (i hvertfald ikke hvis der er posteringer på).
Avatar billede meinert76 Nybegynder
30. januar 2003 - 21:30 #2
Det troede jeg bare at det var muligt, idet concorde XAL kan..
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
30. januar 2003 - 21:34 #3
hm... Hvis XAL kan, så må jeg tage fejl.
Tror jeg skal blande mig uden om ;)
Koder kun til Axapta, bruger det ikke.....
Håber du får den hjælp du skal bruge.
Avatar billede mariaf Juniormester
30. januar 2003 - 22:34 #4
Axapta er noget HELT andet end C5 - sådan bare til orientering.
Jeg ville prøve om C5data.dat virker i din nye C5 light. Læg den ind, og start C5 op. Se om det hele ser fornuftigt ud og om du kan komme ind alle steder, eller om den låser. Hvis den låser, så ringer du til din leverandør (eller mig), og så bruger vi et par timer på at få den op og køre. Derefter findes et nydeligt lille menupunkt, der hedder skift kontonummer, og så kører du den, konto for konto til det hele er på plads. Alternativt køber du et lille program til 3.500, der kan det der.
Regn også med at bruge et par timer på at få sat faktura rigtigt op, hvis du ikke kan lide/bruge dem, der findes.

Pas på med revisoren. Bruger han 5 billige timer a 500, så er det billigere med en konsulent i 2 timer a 1000 kr. Og du har hørt om Hotline-aftaler? Fast pris om året, og du kan bare ringe.
Avatar billede nilfri Nybegynder
30. januar 2003 - 22:52 #5
Mig bekendt kan man skifte kontonummer - med eller uden posteringer - på finans, debitorer og meget andet i de fleste af Navisions produkter. I det mindste "Damgaard"grenen - inkl. Axapta, selv om den er lidt gemt.
31. januar 2003 - 13:34 #6
Kopier C5DATA.DAT fra revisoren ind i din C5-mappe. Kointroller at filen ikke er skrivebeskyttet.

Forudsat at revisoren kun har brugt finansmodulet i Concorde skulle der ikke være problemer med at starte C5 herefter.

Kontoplanen fra revisoren ligger i filen C5DATA.DAT sammen med alle posteringer m.m.

Hvorfor vil du give dine konti nye numre. På alle udskrifter, hvor behovet er til stede, kan du afgrænse på dato. Så selv om deu er begyndt at postere for 2003, kan du stadig udskrive omsætningstal for 2002.
31. januar 2003 - 13:39 #7
Du kan ikke køre med 2 kontoplaner. Det er enten revisorens eller din egen.

Vil meget anbefale, at du bruger din revisors forslag til kontoplan. Det letter revisorens arbejde, og gør din regning for revision/regnskabsafslutning mindre.
Avatar billede mariaf Juniormester
31. januar 2003 - 21:30 #8
Hvad er forskellen på mit og erikjuul's svar? Det er point-delingen, der undrer mig.
Avatar billede bmattila Nybegynder
03. september 2003 - 15:41 #9
Ring til JR DATA A/S på 96 11 80 00 - der er nogle hajer til at flytte data og konvertere data.