Avatar billede some0ne Nybegynder
28. januar 2003 - 19:07 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Template system, tutorials hjælp til hvordan...

Hejsa Eksperter...

jeg har denne tabel:
<html>

    <head>
        <title></title>
    </head>

    <body>
        <div align="center">
            <table width="760" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0">
                <tr>
                    <td colspan="3">header</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="150">block left</td>
                    <td>main</td>
                    <td width="150">block_right</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td colspan="3">footer</td>
                </tr>
            </table>
            <p></p>
        </div>
    </body>

</html>

Mit problem består i at denne tabel skal gå igen for hele siden, og indholdet af de sider som man besøger, skal vises i det felt hvor der står main.

Fx.:
Først kommer man ind på siden, og der klikker sig til siden "eksempel.php", indholdet af denne side skal så vises i feltet main, og sådan skal det også fungere med alle andre sider.

Hvordan gøres dette?
Hvordan skal links opbygges?
Hvordan filen bygges op så indholdet bliver vist i main?
Hvilke forholdsregler skal man tage, når man bygger det på denne måde?

Jeg går ud fra at det har noget at gøre med templates, er der nogen der har nogle links til artikler om hvordan man opbygger et template system? Altså hvor man gennemgår opbygningen af de forskellige filer og lignende, for at jeg kan få en dybere forståelse for brug af templates?

Håber der er nogen der kan hjælpe!
Avatar billede some0ne Nybegynder
28. januar 2003 - 20:08 #1
Hmmm...har exp.dk være nede i en times tid?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
28. januar 2003 - 22:26 #2
her er et groft rids til hvordan det fungerer

<html>

    <head>
        <title>At lege med en template</title>
    </head>

    <body>
        <div align="center">
            <table width="760" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0">
                <tr>
                    <td colspan="3">header<br>
                    her kan du have din header, ved at bruge PHP´s funtion, include()
                    </td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="150">
                        MENU:<br>
                        <a href="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"];?>">Start</a><br>
                        <a href="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"];?>?link=side1">Side 1</a><br>
                        <a href="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"];?>?link=side2">Side 2</a><br>
                    </td>
                    <td>
                    <?
                        if($_GET["link"] == "side1") {
                            include("fil.php"); // her includer du en ekstern fil
                        } elseif($_GET["link"] == "side2") {
                            echo "Dette er side 2"; // her bruger du bare noget tekst du skriver i din fil
                        } else {
                            echo "Hejsa, dette er start siden, tryk på et link"; // dette er teksten der komme når der                                                             ikke er valgt et link
                        }

                    ?>
                    </td>
                    <td width="150">block_right<br>
                    også her kan du includere noget
                    </td>
                </tr>
                <tr>
                    <td colspan="3">footer, og her kan du også bruge include() til din footer</td>
                </tr>
            </table>
            <p></p>
        </div>
    </body>

</html>
Avatar billede avminarm Juniormester
29. januar 2003 - 09:12 #3
hvis jeg var dig ville jeg lave en tabel med header i, en med main og block_right og en med footer og gøre sådan (låner lige lidt af ztyxx ;-]):

<?php
include "header.php";
?>
<table width="760" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0">
<td width="150">
MENU:<br>
<a href="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"];?>">Start</a><br>
<a href="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"];?>?link=side1">Side 1</a><br>
<a href="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"];?>?link=side2">Side 2</a><br>
</td>
<td>
<?
if($_GET["link"] == "side1") {
include("fil.php"); // her includer du en ekstern fil
} elseif($_GET["link"] == "side2") {
echo "Dette er side 2"; // her bruger du bare noget tekst du skriver i din fil
} else {
echo "Hejsa, dette er start siden, tryk på et link"; // dette er teksten der komme når der ikke er valgt et link
}
?>
</td>
<td width="150">block_right<br>
også her kan du includere noget
</td>
</tr>
</table>
<?php
include "footer.php";
?>

Header og footer i selvstændige filer med selvstændige tabeller gør at du nemmere kan koncentrere dig om hvad der skal være selve indholdet, samt at header og footer altid ser ens ud og ikke skal rettes til selvom du ændrer i tebellen med main indholdet - jeg synes ihvert fald det bliver mere overskueligt ;-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
29. januar 2003 - 13:57 #4
avminarm> lige mine ord :-)
Avatar billede avminarm Juniormester
29. januar 2003 - 15:04 #5
ztyxx> ;-)
Avatar billede some0ne Nybegynder
29. januar 2003 - 20:22 #6
hmm...ser godt ud...prøver lige ad, ser hvad jeg får ud af det og så vender jeg tilbage!
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. februar 2003 - 15:45 #7
hvad fik du så ud af det??
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. februar 2003 - 15:10 #8
some0ne sover du ? :-)
Avatar billede avminarm Juniormester
10. februar 2003 - 15:58 #9
tjaa - "en eller anden" gør i hvert fald ;o)
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
06. marts 2003 - 18:05 #10
Jeg har lavet en template engine, som jeg selvfølgelig selv synes er den bedste. Du kan downloade den fra www.zhat.dk/template/ og den vil helt sikkert kunne bruges til dit formål.

Men for at vise hvordan du netop bør gøre i dit tilfælde, må du forklare hvilke dele af din tabel skal gå igen: skal det være hele tabellen, eller kun rækken med de tre felter block_left, main, og block_right?
Avatar billede chrillere Nybegynder
17. juli 2003 - 12:04 #11
sorry...jeg havde glemt alt om den her tråd!
jeg har brugt ztyxx's og avminarm's forslag og det virker upåklageligt
Avatar billede chrillere Nybegynder
17. juli 2003 - 12:05 #12
så hvis i to gider oprette et svar, så kan i få nogle point
Avatar billede avminarm Juniormester
17. juli 2003 - 13:11 #13
der er oprettet svar i forvejen
Avatar billede ztyxx Nybegynder
24. marts 2007 - 00:10 #14
takker for point:)
Avatar billede avminarm Juniormester
24. marts 2007 - 20:58 #15
os tak her :o)