Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 16:17 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Oversat fra engelsk til dansk

en der vil være så venlig af oversætte disse 2 sider..
det behøves ikke af være gramatisk rigtigt
bare jeg kan æse det og fårs¨tå det.

Nu r det ikek fordi jeg ikke kan engeslk jeg ber jeg om af oversætte nej det er skam fordi jeg ikke har tid lige nu. på det sidste Please vær venlig af ikke af skrive dumme diskutioner til dette.

Det r intet til skolne det der meed af oversætte

Mvh Dr0zie

Ps: det er disse 2 sider der skal voersøttes fra eng. til dansk: http://www.studyworld.com/Amerigo_Vespucci.htm og http://www.newadvent.org/cathen/15384b.htm der står en del på siderne men Hvis i kan så skal i ikke oversætte det hele bare det vigtigste altså alle de ting han har lavet og hvorfor han er kendt osv. osv..
Avatar billede totaliorden Nybegynder
27. januar 2003 - 16:21 #1
ya right
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 16:28 #2
Hvad??
Avatar billede riversen Nybegynder
27. januar 2003 - 16:29 #3
kunne aldrig finde på at betvivle dine engelskkundskaber...du skriver jo perfekt dansk ;-b
Avatar billede killer_bee Nybegynder
27. januar 2003 - 16:33 #4
Dr0zie.. du siger at det er ikke til an opgave.. men du har oprettet følgende spm : http://www.eksperten.dk/spm/308331  hvor du siger at det er ..
Hvad med at sige tingene rent ud?
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 16:35 #5
Killer be jeg siger det der med af oversætte er ikke til en opgave..
Jeg siger ikke af resten ikke er resten er til en historie opghvor jeg skal tage småt info fra alt og sætte det sammen
Avatar billede killer_bee Nybegynder
27. januar 2003 - 16:38 #6
Dvs folk skal kun lave kun en lille del af din opgave (som du bør selv lave) for dig?.. tænk dig lidt om .. det er ligemeget om du skal bruge direkte oversættelsen eler bar det som det bliver oversat til!
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 16:40 #7
ook
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 16:46 #8
så lukker jeg
Avatar billede chatz Nybegynder
27. januar 2003 - 16:51 #9
LOOOOORT!! Var lige i gang med at oversætte... øv bøv. Heldigvis nåede jeg at læse diskussionen inden jeg blev helt færdig. Suk.
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 16:55 #10
Jamen hallo jeg åbner et nyt til dig forsøt med af oversætte og 200 points til dig
Avatar billede chatz Nybegynder
27. januar 2003 - 16:59 #11
Hmm... overvejer det. Hvor åbner du spørgsmålet henne? Og kan jeg få en time til at gøre "oversættelsen" færdig?
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 17:00 #12
ja seløflig må du det jeg opretter et spm når du er færdi hvor du bar eskal lgige et svar og så 200 points til dig
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 17:03 #13
ok?
Avatar billede chatz Nybegynder
27. januar 2003 - 17:04 #14
ok
Avatar billede greatdane Nybegynder
27. januar 2003 - 17:15 #15
Hm - hvad skal jeg så sige?  Jeg ER faktisk lige blevet færdig med at oversætte hele det første link og skulle bare lige sikre mig, at der ikke var en anden, der kom mig i forkøbet, før jeg gemte det :-(
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 17:16 #16
bare gem det. :D Kan godt bruge begge 2
Avatar billede greatdane Nybegynder
27. januar 2003 - 17:16 #17
Nå, nu får du det sgu gratis, men lad være med at lukke en anden gang, fordi en eller anden får moralske skrupler på dine vegne :-)

Første side:

Amerigo Vespucci

Vespucci var den person, som Nord- og Sydamerika blev opkaldt efter.  Han havde et godt liv og fandt mange ting på sine rejser.  Han blev født i Firenze, Italine, i marts 1451, og voksede op i et stort hus nær floden.
  Som ung dreng var Amerigo's lykkeligste stunder, når han studerede stjernerne.  Han glimrede i matematik, og hans hobby var at kopiere kort.  Som ung var hans drøm at rejse og få et bedre billede af, hvordan jorden så ud.  Amerigo tilbragte halvdelen af sit liv som forretningsmand i håb om at blive rig, så han kunne tage på opdagelsesrejse.  Han var tredje søn med storebrødrene Antonio og Girolamo samt lillebroderen Bernardo.  Forældrene hed
Stagio og Elisabetta Vespucci.
  På dette tidspunkt var Italien endnu ikke et civiliceret land.  Det var en samling bystater, som styrede sig selv og ledte efter penge for egen skyld og ikke til fordel for landet.  Firenze, hvor Amerigo blev født og voksede op, var i bystaten styret af den magtfulde Medici-familie.  Senere i Vespucci's liv endte han med at arbejde for denne familie, idet han hjalp dem med at styre bystaten.  Italien var på dette tidspunkt ikke så godt et land, som det er i dag.
  I 1492 tog Vespucci fra Firenze til Seville, Spanien, fordi Italien havde monopolet og hverken ønskede eller behøvede opdagelsesrejser.  Godt oppe i 40'erne (omkring 1495) blev Vespucci bestyrer for et skibskompagni, som leverede skibe til lange rejser.  Dette var den første chance Vespucci fik for at foretage rejser, og han var meget glad for det.  Han så kun efter "nye verdener" at opdage, og hverken efter penge eller præmier for at finde eksotiske steder.
  I 1497 sagde Vespucci, at han tog på en rejse til den "Nye Verden".  Der vides kun lidt om dette, idet der ikke findes ret meget bevis for, at han rent faktisk foretog rejsen, så som: dagbøger, de benyttede kort eller nogen dagbøger/noter fra besætningen om, hvad der skete.  Han siges at være tilbage i 1498.  Senere efter at rejsen skulle have været foretaget, begyndte folk at tvivle på ægtheden, og Columbus blev derfor kendt som den, der fandt den "Nye Verden", selv om han troede, han var i Indien.

I 1499 siges Vespucci at have foretaget sin anden rejse med Alonso de Ojeda som kaptajn.  Denne rejse støttes af en stor del beviser og formodes derfor at være sket.  Udkiggen så endelig land (Cape Verde-øerne), og dette er første gang nogen med vilje har været i den "Nye Verden".  På denne første rejse udforskede Vespucci nordøst-kysten af Sydamerika og kom også i kontakt med Cuba, Hispaniola og Bahama-øerne.  Vespucci kom tilbage til Spanien i 1500 og fortale vidt og bredt om sine fund af land og befolkning.
  Den 19. maj 1501 tog Vespucci af sted på sin tredje rejse fra det betalende Spanien.  På denne tur var Vespucci næstkommanderende efter Gonocalo Coelho, en anden af Spaniens opdagelsesrejsende.  På denne ekspedition udforskede de Cape Santo Agosthinho på skulderen af nutidens Brasilien.  Denne rejse var en af de mindre succesfulde, idet de kun udforskede et begrænset vandområde.  På den fjerde og sidste rejse udforskede Vespucci mere af Sydamerika.

I 1503 ledte Amerigo Vespucci selv rejsen, og her udforskede han sammen med kaptajnen og besætningen den sydøstlige side af Sydamerika.  De rejste langs med kysten og besøgte steder som Cape Soo Roque, Guanabarabugten, Rio de la Plata, Cape Santo Agostinho, San Julian samt så Falklandsøerne.  Hans besætning returnerede til Spanien i 1504 og fortalte deres historie, så kortmagerne kunne opdatere kortene.  Efter fundet af den "Nye Verden" foreslog en kortmager, at de kaldte det Amerika efter den kendte finder.  Den tyske kortmager Martin Waldseemuller var en af de første, som troede, at Vespucci var den første europæer, som kom til den "Nye Verden".  I 1507 foreslog han, at man kaldte det Amerika, og snart blev dette navn brugt over alt - endda også til den officielle navngivning af kontinentet.

Vespucci efterlod en strid da han døde, idet han udtalte, at han ikke var med på rejsen, der begyndte i 1497.  Selv i dag tvivler de lærde på, at Vespucci var med på rejsen.  Vespucci påstod også i sine skriverier, at han selv styrede alle rejserne, selv om han kun lede den ene af de fire ekspeditioner.
  Resultatet af Vespucci's fund var, at Nord- og Sydamerika blev opkaldt efter ham, og tilbage i slutningen af 1400-tallet/begyndelsen af 1500-tallet vidste man, at der var en "Ny Verden" et sted der ude, og at man ikke længere skulle tro på, at Asien var lige på den anden side af horisonten, og at der i virkeligheden var to af de største kontinenter på vejen til målet, Asien.

Bibliografi:

1. Baker, Nina Amerigo Vespucci McCelland & Stewart Limited Canada, 1956

2. World Book Encyclopedia 1985 Vol. 29 (V) p.p. 274

3. Bohler, Richard World Explorers and Discovers Mac Millan Publishing Company New York, 1992 p.p. 439-441
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 17:17 #18
Hvilket af linkene har du lavet måske har Chatz lavet det andet så kan i få 100 p vær men det må i lige aftale
Avatar billede greatdane Nybegynder
27. januar 2003 - 17:19 #19
Jeg har taget det første link først, og ville så gå videre bagefter.  Det vil jeg dog undlade nu.
Avatar billede chatz Nybegynder
27. januar 2003 - 17:19 #20
Drop det. Jeg laver ikke oversættelser af denne længde for 100 point. Så kan greatdane bare fortsætte med side 2 ;)
Avatar billede chatz Nybegynder
27. januar 2003 - 17:19 #21
greatdane >> Jeg havde jo oversat den første side
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 17:20 #22
MANGE MANGE MANGE MANGE MANGE TAK :D
greatdane
DET VAR IKKE FOR GRATIS.......

er 100 p ok eller flere??
Avatar billede greatdane Nybegynder
27. januar 2003 - 17:20 #23
Nummer to link er godt nok stort...  En rimelig fordeling ville snarere være 80 for første og 120 for andet...
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 17:22 #24
chatz hvis du ser dette så LAD VÆRE MED AF LAVE LINK 1
det har greatdane lavet...
SÅ han får 80 points får det laver du link 2?
Avatar billede greatdane Nybegynder
27. januar 2003 - 17:23 #25
Chatz: Du havde ikke oversat den endnu, da jeg var færdig.  Jeg lavede hele oversættelsen og tog for en sikkerheds skyld et check på, om andre havde postet en oversættelse, før jeg lagde min egen ind.  På det tidspunkt havde dr0zie lukket spørgsmålet, og så ville jeg ikke lade mit arbejde være spildt, så derfor postede jeg det som en kommentar.  Jeg havde godt læst, at du var i gang, men jeg var jo altså færdig...  Der er en af de irriterende ting ved Eksperten, at man ikke kan se, hvad der ellers sker, og jeg gider ikke sidde at trykke refresh hele tiden, når jeg koncentrerer mig om at løse en opgave.
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 17:24 #26
ok ... chatz laver du nr 2 link
greatdane læg et svar her : http://www.eksperten.dk/spm/310243
og 80 poitn til dig.
Avatar billede chatz Nybegynder
27. januar 2003 - 17:24 #27
greatdane > Fair nok. Fortsat god arbejdslyst.
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 17:25 #28
derfor får den der kommer med link 2 120 points...
Avatar billede chatz Nybegynder
27. januar 2003 - 17:25 #29
dr0zie > Nej, jeg laver ikke link 2. Jeg holder fyraften.
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 17:27 #30
Ok....
helt iorden .. :-( Sorry vis jeg skuffede dig..

mmm så er der ingen til link 2 ???
Avatar billede greatdane Nybegynder
27. januar 2003 - 17:28 #31
Chatz: Svar på ovenstående 80 points link, og så tager jeg side 2.  Okay?
Avatar billede chatz Nybegynder
27. januar 2003 - 17:29 #32
greatdane > Nej tak. Jeg klarer mig uden de point.
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 17:34 #33
Greatdane jeg giver 200 points på http://www.eksperten.dk/spm/310243 så ligger du bare link 2 også her : og så ligger du et svar på den anden ok?
Avatar billede greatdane Nybegynder
27. januar 2003 - 19:11 #34
Okay.  Fortsættelse følger tirsdag...
Avatar billede dr0zie Nybegynder
27. januar 2003 - 20:38 #35
Helt iorden men greatdane hvis du ser denne besked så....
kan du poste det du har oversat altså halvdelen inden kl 14 imorgen eller bare inden 15:30 helst

Vil jeg meget gerne be dig om
Og hvis du ikke kan nå af oversætte den hele til kl 17 så bare lad være men hpber du kan da teksten er vigtigt for mig
Avatar billede greatdane Nybegynder
28. januar 2003 - 12:13 #36
Amerigo Vespucci
En berømt italiensk navigatør, født i Firenze den 9. marts 1451, død i Sevilla den 22. februar 1512.  Han var tredje søn af Ser Nastagio, en notar i Firenze, søn af Amerigo Vespucci.  Hans mor var Lisabetta, datter af Ser Giovanni, søn af Ser Andrea Mini; hendes mor var Maria, datter af Simone, søn af Francesco di Filicaia.  Datoen for Vespucci's fødsel blev tidligere diskuteret, men den er nu definitivt fastsat gennem bøgerne fra "Ufficio delle Tratte", opbevaret i "Reale Archivio di Stato of Florence", hvori følgende passage findes: "Amerigo, søn af Ser Nastagio, søn af Ser Amerigo Vespucci, på den IX dag i marts MCCCCLI" (1452 skrevet på jævn vis).  Moderen til Amerigo's far var Nanna, datter af Mestro Michele (fra Onesti di Pescia) og søster til Mestro Michele, faderen til Nicolè og Francesco, som boede i magistrato supremo i republikken Firenze.
Vespucci fik sin første undervisning fra onklen Giorgio Antonio, som var filosof efter Platon og som underviste størstedelen af de fine folk i Firenze.  Amerigo dyrkede studiet af literatur inklusive det latinske sprog, og vises med en lille selvskrevet notits i Firenzes "Biblioteca Ricardiana" kaldet "Dettati da mettere in latino", som sluttede med følgende: "Dette lille skrift blev skrevet af Amerigo Se Anastagio Vespucci".  Han skrev også et brev på latin til sin far, dateret 19. oktober 1476, hvori han laver en opgørelse over sine studier.  Vespucci havde muligvis forbindelser med Toscanelli <http://www.newadvent.org/cathen/14786a.htm>, der som bekendt døde i 1482 - to år efter at Amerigo rejste til Spanien.  Derefter helligede Amerigo sig studierne af fysik, geometri, astronomi og kosmografi - emner inden for hvilke han gjorde hastige fremskridt.
Amerigos far døde omkring 1483, og derefter blev Amerigo (muligvis forårsaget af hans families ulykkelige omstændigheder) steward i huset hos Lorenzo di Pierfrancesco de' Medici med forskellige opgaver, der voksede i omfang efterhånden som han vandt tillid og venskab hos Pierfrancesco's sønner.  Han blev sat til at bestyre deres landlige og kommercielle interesser, hvilket fremgår af utallige breve skrevet til ham, og som for nyligt er blevet udgivet.  Fra 1478 til 1480 var han tilknyttet ambassaden i Paris under hans slægtning Guido Antonio Vespucci, Firenzes ambassadør over for Louis XI af Frankrig.  Undervejs skrev han mange rapporter til Signoria'en, som er opbevartet i Firenzes Archivio di Stato.
  (Her er der så nogle linjer, jeg ikke har ordentlig styr på, idet jeg ikke har en engelsk/dansk ordbog i nærheden, så jeg kan ikke give en 100% oversættelse.)  Vespucci skulle af en eller anden grund have sendt en latinsk udgave til Hertug René af brevet om de fire rejser skrevet til gondolfiere perpetuo Piero Soderini.  Af samme årsag skulle en af de tidligste udgaver af Vespucci's Rejser (den tredje) have været lavet i Paris i 1504.  Embederne, som Vespucci beklædte for den yngre del af Medici-huset, forklarer hvorfor tidligere nævnte (sætningskonstruktionen gør det temmelig uklart, hvem der henvises til) mellem november 1491 og februar 1492 i Sevilla sluttede sig til Gianetto di Lorenzo Berardo Berardi, som var overhoved for et hus, etableret i denne by, og som havde nære økonomiske relationer med den yngre del af Medici'erne - d.v.s. med Lorenzo de Pierfrancesco og hans søn.  Gennem denne sammenslutning blev han en af de førende agenter for firmaet, hvilket senere spillede en stor rolle i puslespillet om havekspeditionerne, som skulle føre til opdagelsen af Den nye Verden.
De succesrige rejser af Christopher Columbus <http://www.newadvent.org/cathen/04140a.htm> øgede Vespucci's længsel efter at tage del i det generelle europæiske ønske om at søge en vestlig passage til Indien.  Vespucci fik fat i tre skibe fra Ferdinand (Konge af Castille), og dette satte ham i stand til at tage på hans første rejse.  Efterfølgende satte han sejl fra Cadiz cen 10. maj 1497 med kursen mod "Fortunate Islands" og derefter mod vest.  Efter 27 eller 37 dage (6. eller 10. april) kom han til fastlandet (Guiana eller Brasilien?), og blev godt modtaget af indbyggerne.  På første rejse kan han have sejlet på den mexicanske golf og sejlet langs med en stor del af kysten - helt op til St. Lawrence-golfen.  Han returnerede derefter til Spanien og ankom til Cadiz den 15. oktober 1498.  Der er ingen anden forbindelse til han første rejse end det, der står i første brev (adresseret til Piero Soderini, Gonfaloniere i Firenze) fra Amerigo Vespucci om de øer, han nyligt fandt på sine fire rejser.
Den 16. maj 1499 sejlede Vespucci fra Cadiz på sin anden rejse sammen med Alonzo de Ojeda og Juan de la Cosa.  Han udstak kursen til Cape Verde, krydsede Ækvator og så land på Brasiliens kyst ved 4° eller 5° syd - muligvis nær Aracati.  Herfra rejste han langs kysten langs Guiana og kontinentet fra Paria-golfen til Maracaibo og Cape de la Vela.  Han opdagede Cape St. Augustine og Amazon-floden og gjorde bemærkelsesværdige observationer af havstrømninger, af Sydkorset og andre sydlige konstellationer.  Han returnerede til Spanien i september 1500.  Hermed var der foretaget to ekspeditioner i spansk tjeneste.  Den tredje og fjerde ekspedition foregik i portugisisk tjeneste.  Som følge af lang tids sult på anden rejse, blev Vespucci ramt af "quartan ague" (skørbug?).  Da han var kommet sig skrev han en rejseopgørelse til Lorenzo de Pierfrancesco de Medici.
Den 14. maj 1501 rejste han fra Lisabon til Cape Verde og derfra vestpå until han den 1. januar 1502 kom til en golf på 13° syd, hvilken han gav navnet Bahia de Todos Santos, på hvis kyster byen Bahia nu er placeret.  Derfra rejste han langs sydamerikas kyst helt til Plata.  På tilbageturen opdagede han øen South Geogia på 54° syd og 1200 mil øst for Tierra del Fuego.  Han ankom til Lisabon den 7. september 1502.  På fjerde rejse sejlede han med Gonzal Coelho fra Lisabon den 10. juni 1503, nåede land ved Cape Verde-øerne og drejede mod All Saints-bugten.  Ved Cape Frio fandt han store forekomster af brasiliansk træ og etablerede et agentur præcis på "Tropic of Capricorn".  Derefter rejste han langs kontinentets kyst næsten til Rio de la Plata og returnerede derefter til Lisabon, hvortil han ankom den 18. juni 1504.  Vespucci foretog en femte rejse med Juan de la Cosa mellem maj og december 1505.  De besøgte Darien-golfen og sejlede 200 mil op af Atrato-floden.  Undervejs samlede de guld og perler og fik oplysninger om, at der skulle være en stor forekomst af disse ting i den egn.  Denne rejse blev gentaget af de to navigatører i 1507.  Men der er ingen specielle bemærkninger om Vespucci for disse to ekspeditioner.  Det bør tilføjes, at i 1506 var Vespucci travlt beskæftiget i Spanien med at planlægge ekspeditionen af Pinzón, som blev opgivet i marts 1507.
At ovenstående sammenkog er fakta om Vespucci's rejser er accepteret af størstedelen af hans biografer.  Men upræcisioner i den skrevne tekst og besvær med at identificere stednavne brugt at Vespucci i forhold til de moderne stednavne kombineret med fejlen at stole på ægtheden af alle ting, der står i officielle dokumenter (især de, der har med retsforhold at gøre), har medført en voksende forvirring omkring alt, hvad der har med Amerigo Vespucci's rejser at gøre.  Fremtidig kritik vil blive baseret på undersøgelsen af tekster om Vespucci's rejser skrevet på det tidspunkt, hvor de ægte forekom.  Vespucci blev højt anset i Spanien, hvor han slog sig ned efter rejserne i portigisisk tjeneste.  I 1505 modtog han spansk statsborgerskab i henhold til et kongeligt dekret fra den 14. april.  Et dekret fra den 6. august 1508 udnævnte ham til piloto mayor de España - en titel som svarer til den nutidige chef for admiralitetet - og som blev båret af Vespucci ind til hans død.
Amerigo Vespucci giftede sig med Maria Cerezo, tilsyneladende i 1505.  Den eneste præcise viden om hende findes i det kongelige dekret fra den 28. marts 1512, som tilstod hende en pension på grund af tilfredsheden med hendes mand som piloto mayor, og hvis pension blev bekræftet i dekret den 16. november 1523.  På den anden side giver et dekret fra den 26. december 1524 den resterende del af hendes pension til hendes søster Catalina Cerezo.  Dette beviser, at Maria døde mellem de to sidstnævnte datoer, og at hun ikke havde nogle børn.  Med Amerigo Vespucci var derimod hans broder Antonios søn, Giovanni, som blev født den 6. marts 1486, og som blev udnævnt til piloto mayor i 1512 ved han onkels og forgængers død.  For information om ham: Se Harisse "The Discovery of North America" (1892), 744-5.
Det er umuligt her at bestemme placeringen af Amerigo Vespucci i historien om opdagelsen af Den nye Verden i forhold til Christopher Columbus <http://www.newadvent.org/cathen/04140a.htm>, Sebastian Cabot og brødrene Pinzón.  For det første er det nødvendigt at skelne mellem den geografiske og den sociale opdagelse af Amerika.  Førstnævnte skyldes islændingene, som på østkysten af Grønland grundlagde en koloni, som blev holdt i gang fra det 10. til det 15. århundrede.  Deres historie beskrives godt af Fischer i "The Discoveries of the Norsemen in America" (London, 1902).  I forbindelse med hans værker bør man konsultere samlingen af dokumenter om forholdene mellem den romerske kirke og Grønland i disse århundreder, udgivet efter ordre fra Leo XIII.
Opdagelsen af Amerika skyldes fiaskoen med krigen crusade <http://www.newadvent.org/cathen/04543c.htm> mod tyrkerne, som blev forsøgt af Pius II <http://www.newadvent.org/cathen/12126c.htm>, og hvis succes blev ødelagt grundet rivaliseren og korruption i de europæiske stater på denne tid.  Europa følte derefter en nødvendighed i at komme til øst ad en anden vej, ved at søge Østen mod vest - et motto som blev banner for den tids navigatører.  Paolo Toscanelli <http://www.newadvent.org/cathen/14786a.htm>, hvis religiøse oprigtighed ikke var mindre end hans store viden om videnskab (se foregående forfatters værk om Toscanelli <http://www.newadvent.org/cathen/14786a.htm>, I, 1894, i "Raccolta Colombiana", del V), forudså før Portugal, at tiden var kommet til at overtage Italiens plads som kontakt for handlen mellem Europa og Asien, og derfor være startpunkt for alle navigatørers og eventyrere, drevet af ønsket om at være bestyrer for det store land.  Columbus <http://www.newadvent.org/cathen/04140a.htm> var den første som nåede landet mod vest - på en af Bahamas-øerne - den 12. oktober 1492, overbevist om at han havde nået en af øerne i det østlige Asien.  Han blev fulgt af Vespucci, Cabot og mange andre, som hver især troede at være nået til landet med krydderier - d.v.s. Indien.
Vi vil ikke gå ind på det ømfindtlige spørgsmål om, hvem af de tre navngivne stifindere, der var den første til at betræde landjorden i Den nye Verden.  For at kunne gøre det, vil det være nødvendigt at have de korrekte tekster fra alle de væsentlige dokumenter om stifinderne.  Hvad angår Columbus <http://www.newadvent.org/cathen/04140a.htm>, er "Raccolta Colombiana", som blev udgivet af den italienske regering i anledning af 400-året for Amerikas opdagelse, er et udtømmende værk.  Hvad angår al historie om opdagelsen af Amerika er samlingen af Navarrete, bøgerne og dokumenterne udgivet af Harisse, Grevinden af Alba og mange andre vigtige.  Men med hensyn til Vespucci er der i Firenze kopier af alle hans rejseredegørelser med undtagelse af den tekst, der blev brugt til udgivelsen af "Mundus novus", for hvilken en gyldig udgave mangler.
De første udgaver af dokumenter relateret til Vespucci's rejser kan klassificeres på følgende måde:
A. parisisk tekst -- A. "Mundus novus" (tredje rejse), første udgave 1503 eller 1504. B. Firenze-tekster- Ba. Brev fra de fire rejser i årene 1497-98, 1499-1500, 1501-2, 1503-4; første udgave, 1507; Bb. Brev udgivet af Baldine i 1745 angående den anden rejse; Bc. Brev udgivet af Bartolizzi i 1789 angående den tredje rejse; Bd. Brev udgivet af Baldelli Boni i 1827 angående den tredje rejse. C. Venetianske tekster:- Ca. Brev fra Girolamo Vianello til Signoria af Venidig, dateret 23. december 1506 angående en femte rejse, første gang udgivet af Humboldt i 1839. Cb. Brev fra Francesco Corner to Signoria af Venedig, dateret 19. juni 1508 angående en sjette rejse, første gang udgivet af Harrisee i 1892.
Det primære spørgsmål opstår straks om ægtheden af rejsen og om udgivelserne A, Ba, Bb, Bc, Bd, Ca og Cb.  Generelt er der en fejlagtig forvirring mellem to ting: Næsten alle accepteret ægtheden af udgivelse A og Ba, men mange afviser ægtheden af Vespucci's første rejse foretaget i årene 1497 og 1498 og beskrevet i Ba.  Andre (så som Varuhagen) benægter ægtheden af Bb, Bc og Bd, mens endnu andre har den modsatte holdning til den ene, anden eller alle tre tekster.  Næsten alle betragter femte og sjette rejse som fastslåede, hvilket er beskrevet i Ca og Cb.
Hvad angår de forskellige udgaver af "Mundus novus" er Sarnows og Trubenbachs udtømmende, men der er ingen kritisk udgave af de øvrige tekster, som er trykt med mange fejl.  Den nuværende forfatter foreslog en kritisk udgave og forslaget blev accepteret ved tre National Geografiske kongresser i Italien holdt i Firenze (1898), i Milano (1901) og i Napoli (1904), samt ved den internationale kongres for "Amerikanister" holdt Stuttgart august 1904.  Nyligt er der nedsat en kommission i Firenze for at fuldføre opgaven under ledelse af Marchese Filippo Corsini, formand for Society of Geographical and Colonial Study, som er placeret i Firenze.  Blandt medlemmerne af kommissionen er Professor Attilo Mori (fra Military Geographical Institute) og denne artikels forfatter.  Det vil være formålsløst at diskutere ægtheden af Vespucci's rejser, før den forventede publikation kommer, idet en sådan diskussion ville blive bygget på de ukorrekte tekster, der er tilgængelige i dag - lige bort set fra "Mundus novus", som citeret tidligere.  De der søger yderligere oplysninger kan se i Harisse "Biblioteca americana vetustissima" (1868) og "Additions" (1872).  Alle denne forfatters værker (det være sig bibliografisk eller historisk) er basis for ethvert værk om opdagelsen af Amerika.
I dag er det velkendt, at Vespuccu på ingen måde var ansvarlig for det faktum, at det var hans navn og ikke Columbus <http://www.newadvent.org/cathen/04140a.htm>, der blev brugt til at navngive Den nye Verden, og han fortjener derfor ikke alle de beskyldninger for tyveri, som mange har udtalt.  Blandt disse kritikere er den berømte amerikanske udgiver, Emerson, som blev lokket på afveje af uvederhæftige skribenter.  På den anden side burde den venlige brevveksling mellem de to store opdagelsesrejsende være nok til at affeje enhver uværdig beskyldning.  Sagen fik nogen støtte fra den energi en væsentlig del af præsteskabet i hele verden lagde i at opnå kanonisering af  Columbus <http://www.newadvent.org/cathen/04140a.htm>, hvilket for øvrigt mislykkedes, da sagen efter ordre fra Leo XIII blev undersøgt nærmere i anledning af 400-året for Amerikas opdagelse.  På dette tidspunkt var der så stort oprør mod Amerigo Vespucci, at den berømte amerikanske statemand, Blaine, ved udstillingen i Chicago udgav en bog med titlen "Columbus and Columbia", så den ikke skulle blive forurenet med Vespucci's blasfemiske navn.
Det kan bemærkes, at på tidspunktet for Amerikas opdagelse blev beskrivelserne af Vespucci's rejser meget mere udvandede end de tilsvarende for rejserne foretaget af Columbus <http://www.newadvent.org/cathen/04140a.htm>, samt at Firenze var hovedcentret for udvandingen af nyheder om opdagelsen af Den nye Verden.  Hvad angår de nære forbindelser, der eksisterede mellem Gianfrancesco Pico, Duke della Mirandola og Firenze, samt mellem Gian Francesco og den lærde tysker Matthew Ringmann (som i 1504 redigerede en af de vigtigste udgaver er "Mundus novus" under titlen "De ora antartica per regem Portugalliae pridem inventa"), samt de nære forbindelser mellem Ringmann og geografen Martin Waldseemuller (Hylacomilus) er der at sige, at da Waldseemuller i 1507 udgav det fejrede værk "Cosmographiae introductio" i Saint-Dié i Lorraine, gav han Den nye Verden navnet Amerika, bygget på det argument, at siden de tre dengang kendte verdensdele (Europa, Asien og Afrika) havde kvindenavne, så ville det også være på sin plads også at navngive den nyfundne verdensdel efter en kvinde, hvorefter han tog det fra dåbsnavnet på finderen af den ny verdensdel, Vespucci.  Der blev gjort mange forsøg på at kalde Den nye Verden Columbia, hvilket retfærdigheden syntes at kræve, men alle anstrengelser var forgæves.  Forfatteren har forsøgt at belyse disse punkter og at bevise Vespucci's ærlighed, og hans anstrengelser har modtaget anerkendelse fra Numismatic and Archaeological Society of New York, idet man hvert år ville lave en mindemedalje for en godgører for Amerika, og man besluttede, at den første af disse medaljer skulle laves til ære for Amerigo Vespucci og bad forfatteren om at foreslå det bedste portræt af den store rejsende.  Societetet accepterede forfatterens forslag og anvendte portrættet fra Galleria degli Uffizi i Firenze, hvilket anses for at være det mest ægte; de syntes dog også, at de ville tage Waldseemullers store kort fra 1507 med i betragtning (der er et portræt af Amerigo Vespucci i kortet), og derfor blev medaljen lavet med begge portrætter - et på hver side.
<http://www.newadvent.org/jump/adcatholicc1.htm>  <http://www.newadvent.org/jump/adcatholicc1.htm>    <http://www.newadvent.org/jump/adcatholicc1.htm>  <http://www.newadvent.org/jump/adcatholicc1.htm>
I følgende bibliografi har vi dømt det formålsløst at citere de almindelige værker om Amerika og dets opdagelse, som selv om de ikke drejer sig om specielt Vespucci så alligevel refererer til ham - så som værkerne af ASENSIO, FISKE, GAFFAREL, HERRERA, HUGUES, HUMBOLDT, IRVING, PAYNE, ROBERTSON, ROSELLY DE LORGUES, TIRABOSCHI, WINDSOR, etc.  I stedet henvises læseren til arklerne AMERICA og COLUMBUS.  Vi har tværtimod begrænset vore citater til de værker, der er kommet med nye oplysning og derfor ikke er underlagt deres forfatteres meninger.  For bibliografi af de forskellige udgaver af Vespucci's rejser og de forfattere, som skrev om dem i årene 1492 til 1551, henvises til HARRISSE, Biblioteca americana veiustissima (New York, 1866); IDEM, Additions (Paris, 1872); og for en mere opdateret udgave se FUMAGALLI, Bibliographia di Amerigo Vespucci i BANDINI, Vita di Amergo Vespucci illustrata e commentata da Gustavo Uzielli (Firenze, 1898) 104-28.  Nogle vil finde det underligt, at visse forfattere ikke er citeret, som for eksempel Hugues, der har skrevet utallige meget lærde værker om Vespucci, men totalt uden kritisk sans; de er alle citeret i Bibliografia of Fumagalli.  Hugues og Varnhagen betragter nogle udgaver af Vespucci's rejser som tvivlsomme, skønt disse af andre forfattere betragtes som de mest autentiske; de baserer deres synspunkt på det faktum, at omtalte udgaver først blev udgivet 2-300 år efter Vespucci's død.  Ud fra det argument, skulle man også erklære Pietro Alighieri's kommentarer til "Divine Comedy" for tvivlsom, for de blev først udgivet 500 år efter Dante's <http://www.newadvent.org/cathen/04628a.htm> død.  På den anden side har Hugues og Berchet i overensstemmelse med synspunktet udeladt nogle af redegørelserne for Vespucci's rejser indeholdt i "Raccolta Colombiana", del V, vol. II, og som alle, der studerer Vespucci (med undtagelse af Sarnow og Trubenbach) har de totalt udeladt ethvert kritisk studium af teksterne, men har i stedet taget udgivelserne for gode varer uden at sammenligne dem med oplysninger fra anden side.  RAMUSIO, Navigationi et viaggi, I (Venice, 1550-59); BANDINI, Vita e letters di Amerigo Vespucci (Florence, 1745); BARTOLOZZI, Ricerche istorico-critiche circa alle scoperte di Amerigo Vespucci (Florence, 1789); CANOVAI, Viaggi d'Amerigo Vespucci (Florence, 1817); BALDELLI-BONI, Il milione, I (Florence, 1827), p. liii-lix; NAVARRETE, Coleccion de los viages y descubrimientos, III (Madrid, 1825-37); HUMBOLDT, Examen critique de l'histoire du nouveau continent, XI (Paris, 1836-39), 157; SANTAREM, Recherches sur Americ Vespuce et ses voyages (Paris, 1842); AVEZAC, Les voyaes d'Americ Vespuce au compte de l'Espagne in Bulletin de la societe de geographie de Paris (1858); VARNHAGEN, Amerigo Vespucci, Son caractere, ses ecrits (meme les moins authentiques), sa vie et ses navigations (Lima, 1865); HARRISSE, Bibliotheca americana vetustissima. Additions (Paris, 1872), p. xxviii; IDEM, The Discovery of North America (London, 1892); TOSCANELLI, Notes et documents concernant les rapports entre l'Italie et l'Amerique (Florence, 1893); MARKHAM, Vespucci. The Letters and other Documents illustrative of his Career (London, 1894); HARRISSE, Americus Vespuccius (London, 1895); THATCHER, The Continent of America: its Discovery and its Baptism (New York, 1896); UZIELLI, Amerigo Vespucci davanti la critica storica in Atti del Congresso Geografico Italiano (Florence, 1898); BANDINI, Vita di Amerigo Vespucci, illustrata e commentata da Gustavo Uzielli (Florence, 1898); MASETTI BENCINI AND HOWARD SMITH, La vita di Amerigo Vespucci in Firenze (Florence, 1903); SARNOW AND TRUBENBACH, Mundus novus (Strasburg, 1903); FISCHER AND WIESER, Det ældste kort med navnet America fra 1507 og søkortet fra 1516 af M. Waldseemuller (Ilacomilus) (Innsbruck, 1903); Diverse papirer fra American Numismatic and Archaeological Society of New York City, 46. årlige møde (1904), 8-15.
GUSTAVO UZIELLI
Oversat af Thomas M. Barrett
Dedikeret til mindet om Amerigo Vespucci
The Catholic Encyclopedia, Volume XV
Copyright © 1912 by Robert Appleton Company
Online Edition Copyright © 2002 by Kevin Knight
Nihil Obstat, October 1, 1912. Remy Lafort, S.T.D., Censor
Imprimatur. +John Cardinal Farley, Archbishop of New York
Avatar billede greatdane Nybegynder
28. januar 2003 - 12:16 #37
Hm - det stod pænere i min Wordpad...  Hvis det er for svært at læse, så må du komme med en mailadresse, så du kan få den lidt pænere formaterede tekst.
Avatar billede dr0zie Nybegynder
28. januar 2003 - 16:53 #38
MMM takker great 200 points til dig,. :D