Avatar billede anderssand Nybegynder
26. januar 2003 - 20:08 Der er 15 kommentarer

Pc fryser under opstart

Jeg har et problem med en 1,7 Gh P4 maskine med Win XP:
Under opstart fryser den og kommer med denne tekst: Windows kunne ikke starte fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
Windows-rod)\system32\hal.dll.geninstaller en kopi af ovennævnte fil.........
Jeg kan ikke starte i fejlsikret tilstand, eller boote op fra cd-rom/floppy, så det er lidt svært at instalere den manglende dll. fil.

nogle gode ideer??
Avatar billede fromsej Praktikant
26. januar 2003 - 20:09 #1
Har du sat din BIOS til at boote fra CDR?
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2003 - 20:12 #2
Avatar billede anderssand Nybegynder
26. januar 2003 - 20:14 #3
Ja, og jeg har også prøvet at disable andre boot muligheder!
Avatar billede fromsej Praktikant
26. januar 2003 - 20:19 #4
Du kan altså på godt fynsk , ikke en skid , på den maskine?
Avatar billede anderssand Nybegynder
26. januar 2003 - 20:22 #5
Hej schulze.
Meget fin guide - men desværre, jeg kan ikke boote fra cd-rom.
Jeg får godt nok medelelsen: "press any key to boot from cd..."
men det gør den bare ikke alligevel...
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2003 - 20:24 #6
Er dit tastatur tilsluttet?
Avatar billede anderssand Nybegynder
26. januar 2003 - 20:27 #7
haha , Jep - tastatur und alles. Og fynboen har ret; jeg ka ikk en ski på den maskine...
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2003 - 20:29 #8
Hvor mange cd-drev har du monteret i din pc?
Avatar billede anderssand Nybegynder
26. januar 2003 - 20:32 #9
schulze : 1 cd-rom og 1 brænder. har prøvet fra begge drev...
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2003 - 20:37 #10
hmmmm, benyt en Windows 98 SE bootdiskette til at boote computeren med Cd-rom understøttelse.
Kør så installations programmet fra Cd'en og udfør en reparation.
Avatar billede anderssand Nybegynder
26. januar 2003 - 20:38 #11
Det prøver jeg straks - vender tilbage

Foreløbig tak
Avatar billede anderssand Nybegynder
26. januar 2003 - 21:18 #12
Hej igen - nej, jeg kan hverken boote fra cd-r eller floppy.
Den læser ikke på drevet under opstart??
Der vel ikke noget der hedder DOS mode under XP, så man derfra kunne installere den manglende fil igen???
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2003 - 21:21 #13
Du er 100% sikker på at din computer er indstillet til først at boote fra diskette drevet, eller Cd-rom drevet for den sags skyld.

Det tyder på at du gør et eller andet forkert.
Husker du at gemme de ændringer du foretager i BIOS?
Avatar billede anderssand Nybegynder
26. januar 2003 - 21:56 #14
ja, jeg har gemt ændringer i bios.
jeg har i lige kigget efter hal.dll. på google - det ser ud til at andre har haft samme problem, men det ser ikke ud til at der er en simpel løsning, det er noget med at installere en anden harddisk som master med xp installeret og beholde den gamle som slave, og så derefter rette i boot.ini filen - det lyder tidskrævende, men det skulle virke..
Microsoft support har tilsyneladende heller ikke nogen nem løsning!!
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2003 - 21:57 #15
Well det er jo lidt svært at installere Windows xp når du ikke kan boote fra hverken diskette eller Cd-rom drevet.