Avatar billede buhl Nybegynder
30. oktober 2000 - 08:37 Der er 13 kommentarer

Hente brugernavn fra Novell 5.1 server...

Jeg sidder med et lille problem, jeg har en tidligere applikation der henter brugernavn og fuldenavn på den person der er logget ind fra den pågældende arbejdsstation (win98) på en Novell 3 server. Nu er det selvfølgelig blevet besluttet at opgradere til en Novell 5 server, og så virker det ikke længere!!

Er der nogen der har nogen ideer til hvordan man henter disse oplysninger i NW 5?? - Jeg har søgt på nettet og der findes komponenter til den slags, men det er trods alt sjovere at gøre det selv, og så koster de jo også!
Avatar billede twm Nybegynder
04. november 2000 - 08:13 #1
Hvad mener du? Har prøvet med dem standard fra login scriptet eks %LOGIN_NAME!
Avatar billede twm Nybegynder
04. november 2000 - 08:14 #2
Eller er det noget kode i et program?
Avatar billede kennethf Nybegynder
09. november 2000 - 09:42 #3
Det vil hjælpe lidt, hvis du fortæller hvad din application hedder og om kan kan se NDS eller kun bindery.

Hvis den (applicationen) kun kan se bindery (Netware 4-5´s måde at emulere en netware 3.1X server på) skal du kikke i autoexec.ncf efter en linie med lignende indhold:
set Bindery Context = OU=USER.O=FIRMA

Det sted som bindery peger på i NDS kan ses med en bindery client og et bindery program.

Kik i din NDS og se efter om brugerne ligger samme sted som bindery context peger på.

Hvis ikke kan du indsætte flere bindery context ind ved at indsætte et \"simikolon\" imellem.

Hvis applicationen kan se NDS skal du tjekke følgende:
1. Start netware administrator
2. Højreklik på ROOT og vælg: trustees of this object.
3. Tryk på public
4. Tryk Selected properties
5. Find FULL NAME
6. Tjek at der er krydset af i: READ & COMPARE og tjek også om der i OBJECT rights til venstre er krydset af i BROWSE & inheritable.

Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej.

Hilsen
DCE Datacentret A/S
Kenneth Filipsen

Avatar billede buhl Nybegynder
10. november 2000 - 09:18 #4
Beklager det lidt sene svar...

Historie:
Jeg har udviklet en applikation som har behov for at kende brugernavnet og de fulde navn. Applikationen er udviklet i Delphi og det var muligt at få oplysningerne via en inkluderet tredjeparts DLL.

Problemet er at interfacet i denne DLL ikke kan anvendes mod en nyere NW server (5).

Med hensyn til %LOGIN_NAME, så vil jeg meget nødigt ud i en eller anden emulator, hvor der køres nogle dos-komandoer!

Jeg leder simpelthen efter et (eller flere) kald der kan returnere de nødvendige oplysninger i en variabel!
Avatar billede twm Nybegynder
11. november 2000 - 01:58 #5
http://developer.novell.com/ndk/
Har du været inde og kigge i novells diverse SDK kit\'s?
Avatar billede buhl Nybegynder
15. november 2000 - 21:07 #6
I er ikke glemt. Novell er bare ikke lige min favoritdiciplin. Jeg vender tilbage så snart jeg ved noget mere...

:) Buhl
Avatar billede masterblaster Nybegynder
07. december 2000 - 14:42 #7
Dit loginnavn ligger som envieroment-variabelen NWUSERNAME når du kører NW5.X, og ikke LOGIN_NAME som i NW3.X
Avatar billede NanoQ Nybegynder
21. februar 2001 - 09:36 #8
Er det ikke ved at være på tide at få lukket den her? :)
Avatar billede jpt Nybegynder
09. april 2001 - 21:23 #9
Der findes en ODBC driver til Novell find den på Http://developer.novell.com

Avatar billede beasto Nybegynder
04. maj 2001 - 09:39 #10
Som jpt siger, der findes en ODBC driver som virker stort set upåklageligt :-)

Jeg ville benytte odbc driveren til at hente navnet ved at søge efter klientens IP-adresse.

Det bør se nogenlunde sådan her ud:

select fullname from userNDS where network address_address = \'et_eller_Andet\'

(jeg sidder ikke ved min arb maskine så jeg kan ikke lige teste det)

/beasto
NDS ODBC driveren er i øvrigt gratis (!!)

Greetings to TWM & Blaster
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. september 2001 - 12:28 #11
lukketid?
Avatar billede beasto Nybegynder
28. september 2001 - 12:44 #12
Du kan jo også prøve med Novells activeX komponenter.
Ingen af delene (activeX/odbc) burde give nogen problemer med mindre den NDS du arbejder med er meget stor (+2500 brugere) og fordelt over flere lokationer med langsomme linier.

/beasto
Avatar billede ukdtom Nybegynder
30. marts 2002 - 02:23 #13