Avatar billede r9 Nybegynder
26. januar 2003 - 01:51 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til database

Jeg har på Lotus Developer Domain fundet en notes database som kan bruges til at oprette opgaver (Tasks).
Man kan herefter rette i Tasks, "complete" dem og sætte dem "on hold". Man kan også se hvem det har oprettede de forskellige Tasks.

Problemet er at jeg ikke kan finde et sted hvor man opretter en Tasks?

Da jeg ikke selv ved noget om notes programmering, vil jeg lige høre om der er andre som vil kigge på det?
(jeg kan maile den)

(I først omgang skal jeg kun bruge databasen lokalt på min notes klient, altså ingen server)
Avatar billede mmmtm Nybegynder
26. januar 2003 - 02:01 #1
Har du tjekket under "actions" - øverste rullemenu ?
Avatar billede r9 Nybegynder
26. januar 2003 - 02:13 #2
det er kun "view options" som er aktiv i "actions", når man står i databasen.
Resten er disabled
Avatar billede mmmtm Nybegynder
26. januar 2003 - 02:26 #4
Hvis du har en designer, så preview formen "task" i notes. Ellers kan jeg komme en knap på for dig.
Avatar billede r9 Nybegynder
26. januar 2003 - 12:58 #5
det må du meget gerne gøre.

Du må også gerne smide en "save & close" knap på.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
26. januar 2003 - 13:58 #6
Avatar billede jogii Nybegynder
26. januar 2003 - 16:00 #7
Problemet er at du anvender databasen lokalt. Hvis den lå på serveren ville Rollerne være aktive. "Opret Task" og andre knapper er bundet til rollen "Manager". Placer databasen på en server, så kan de personer, som får tildelt opgaver, også trykke på DocLinks fra de mails de får tilsendt.

Hvis du alligevel vil anvende databasen lokalt, så skal du gå ind i ACL og rette sætte kryds i indstillingen "Enforce a consistent ACL across all replicas". Herefter skal du genåbne databasen og knapperne dukker op.

//Jörg
Avatar billede r9 Nybegynder
26. januar 2003 - 17:52 #8
jogii:

God forklaring.
Smid et svar, så får du også lidt point.

Ved du forresten hvordan man bedst tager backup af sin data i Notes Klient'en?
(Altså udenom serveren.)
Skal man bare tage en kopi af "Data" mappen?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
26. januar 2003 - 20:27 #9
Jogii har fuldstændig ret. Jeg fjernede "hide" hvis man ikke er manager. Men save & close var ikke oprettet, så vil du bruge basen som den er - vil du blive promptet for om du vil gemme når du lukker - fremfor at kunne bruge en knap.

En kopi af "Data" mappen er ok backup i klienten.
Avatar billede jogii Nybegynder
27. januar 2003 - 01:19 #10
Ja, det ok at tage backup fra datamappen, som Malki siger. Her et andet tip: Hvis du vil køre med flere versioner af Notes samtidig, evt. med forskellig brugerid, så kan du faktisk kopiere data over i f.eks.  ...\Notesdata2, rette en tilhørende NOTES.INI til og smide den i samme bibliotek og lave en seperat opstarts-ikon, som anvender ...\Notesdata2 som arbejdsbibliotek og NLNOTES.EXE som program ( istedenfor NOTES.EXE). På den måde kan du køre flere samtidige udgaver af Notes (samme eller forskellig EXE-version) med hver deres data-område.
//Jörg
Avatar billede jogii Nybegynder
27. januar 2003 - 01:22 #11
Matti : undskyld jeg kom til at skrive dit navn forkert
Avatar billede r9 Nybegynder
27. januar 2003 - 20:36 #12
I lyder til at vide en del om notes.

Jeg har lige et par "bonus" spørgsmål :-)

- Ved I hvor jeg kan finde en "dansk.dic" henne?

- Lige nu når jeg henter pop3 post fra min klient, så slettes mail'en på serveren IKKE. Det er ikke en domino server, men en alm. pop3 server uden i byen. Hvordan sætter jeg den op, så den sletter dem, når jeg henter mails?

- Jeg vil gerne igang med at kode nogle databaser til notes. Hvordan kommer jeg bedst igang? Links?
(Jeg har hentet en trial af Designeren)
Avatar billede r9 Nybegynder
27. januar 2003 - 20:37 #13
I får lige point nu.
Avatar billede karstenv Nybegynder
28. januar 2003 - 09:54 #14
Du kan finde dansk.dic i en klient istall hvis den er dansk, den kan du så kopiere hen hvor du har behov for den.

MVH KarstenV
Avatar billede mmmtm Nybegynder
28. januar 2003 - 17:51 #15
Ang. kodning - du kan nå langt med Notes uden decideret kodning. Men for at lære det at kende, så tag en template (ntf)- fx. discussions - og ret den til rent designmæssigt - så finder du ud af hvordan designelementerne hænger sammen.
Derudover kan du kode i @formula, LotusScript, JavaScript, Java mm. - så links dertil afhænger af hvad du vil og kan.
Avatar billede r9 Nybegynder
28. januar 2003 - 17:58 #16
mmmtm:

Kan man kode alm. Java i Notes?
Altså lave sine egne databaser vha. Java programmering?
Det vil jeg gerne høre nærmere om.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
28. januar 2003 - 18:41 #17
Du bør nok oprette et nyt spørgsmål, eller sende mig en mail: matti@malkki.dk
Avatar billede r9 Nybegynder
28. januar 2003 - 18:54 #18
nyt spg er oprettet.