Avatar billede steelman Novice
24. januar 2003 - 21:49 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Problemer med lokalt netværk

Hi,
Jeg sidder i et kollegie som har et lokalt netværk og derved adgang ud til Internettet. Jeg har - efter deres manual - opsat mit netkort så den "henter automatisk en IP-adresse". Jeg kan godt komme ud på Internettet men jeg kan ikke få kontakt til de andre computere i netværket (inden for kollegiet).

Når jeg åbner "Netværkssteder" + "Hele netværket" + "Microsoft Windows-netværk" kommer der kun min egen arbejdsgruppe (workgroup) frem. Når jeg så klikker på denne kommer følgende besked frem efter lang tid:
>Workgroup er ikke tilgængelig.
>Listen med servere i dette netværk er ikke til rådighed i øjeblikket

Hvad kan jeg gøre for at komme i kontakt med de andre putere??

OS: W2K

mvh Kasper
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
24. januar 2003 - 21:56 #1
Når du vælger "Netværkssteder" + "Hele netværket" + "Microsoft Windows-netværk" laver din maskine et NetBIOS broadcast på dit lokale netværk - det kommer i dit tilfælde til at tage lang tid, fordi den spørger hele dit kollegienet - Men den finder ikke noget, da du ikke deler workgroup med nogen.  (Gvis der havde været en Win 9x maskine, som tilfældigvis havde været sat op til at være en del af Workgroup, havde du nok fundet den).
Hvis du vil have fat i de andre computere, skal du enten sætte et domæne op, så I kan dele ressourcer, eller du skal tilgå på andre måder, som udnytter TCP/IP.
Du kan sandsynligvis sagtens se de andre computere - prøv at lave et forsøg sammen med een af de andre på gangen - find hans IP-adresse (med kommand ipconfig fra en prompt) - lav en ping til den, så du er sikker på, at der er forbindelse - bed ham lave et share på hans computer - og vælg så Start - Run og skriv \\10.x.x.x\share - hvor 10.x.x.x er hans IP-adresse, og share er hans share name - du vil så blive bedt om brugernavn og password
En anden mulighed er at overføre filer mellem jer over ftp.
Avatar billede nuki Nybegynder
24. januar 2003 - 21:57 #2
1. Har du en firewall?

Prøv at søge efter personer på netværket under søg.

-Nuki
Avatar billede steelman Novice
24. januar 2003 - 22:03 #3
Jeg burde jo kunne se de andre workgroups under alle omstændigheder i "Microsoft Windows-netværk", men der vises kun min egen ("Workgroup"). Men under min egen workgroup kan jeg jo ikke engang se mig selv!?

Når jeg søger efter computernavne på netværket kommer min egen heller ikke frem...
Avatar billede steelman Novice
25. januar 2003 - 13:23 #4
Hilfe....please....
Avatar billede steelman Novice
26. januar 2003 - 14:16 #5
hmmm hvis jeg disabler ZoneAlarm og genstarter kan jeg godt få kontakt til alle andre workgroups og computere.
Er der nogen der ved hvordan jeg instiller ZoneAlarm så jeg godt kan få forbindelse til computerne i kollegiet?
Avatar billede steelman Novice
26. januar 2003 - 14:17 #6
Og hvordan kan det forresten være, at når jeg forsøger at åbne nogle af workgroupsene får jeg beskeden:
>Arbejdsgruppe ikke tilgængelig
>Netværksstien er ikke fundet

??
Avatar billede orio Nybegynder
27. januar 2003 - 10:10 #7
Bedste bud ville være at fjerne ZoneAlarm da den laver mere skade en gavn, og sørg for at arbejdsgruppen er den samme...
Avatar billede steelman Novice
27. januar 2003 - 12:20 #8
Men det er jo kun NOGLE af workgroupsene der giver problemer... ikke alle. Skal jeg så skifte workgroup hvergang jeg vil ind på en af dem der eller normalt ikke "giver adgang"?
Avatar billede arnvig Nybegynder
27. januar 2003 - 12:27 #9
Smid Zonealarm ud. Jeg havde samme problem med en maskine som kørte med Zonealarm, og den kunne heller ikke se andet i netværket (heller ikke sig selv). Efter at jeg lukkede Zonealrm var der pludselig hul igennem ?! Jeg ved ikke hvorfor og jeg har ikke kørt Zonealarm siden, da jeg har flyttet firewallen over på routeren.
Avatar billede steelman Novice
27. januar 2003 - 12:40 #10
Hmm okay måske skulle jeg overveje det...
Men hvad med det med de workgroups? Skal jeg virkelig ændre min workgroup alt afhængig af hvilken jeg vil have adgang til?
Avatar billede gardengate Nybegynder
27. januar 2003 - 23:23 #11
hmmm jeg har sq oxo probs med netværkshalløjet!!! ska jeg oprette et andet spørgsmål eller det lige meget steelman??? Når jeg går ind på netværksforbindelser, står der under LAN at netværkskablet er ikke tilsluttet!!!! ( det er trådløs opkobling) ps. jeg har ikk vildt meget tjek på sagerne plz help! jeg har oxo zonealarm, men det ska jeg nok slette til i morn. ciao
Avatar billede iceman_martin Nybegynder
09. februar 2003 - 18:10 #12
Grunden til at du har problemer med Zonealarm er at Zonealarm fungere som Firewall, dvs. at den lukker for alle porte som du ikke giver dine programmer lov til at sende igennem. Hvis du ønsker at fortsætte med at bruge Zonealarm, så skal du åbne for port 137+138 i programmet. Personligt foretrækker jeg dog at vælge en rigtig firewall, da der er ret mange problemer med Zonealarm, prøv f.eks. Sygate Personal Firewall, den er helt gratis. http://soho.sygate.com/free/default.php
Har skal du naturligvis også åbne for port 137+138.
Det kan under ingen omstændigheder anbefales at kører uden nogen former for sikkerhed, heller ikke hvad antivirus angår, da dit system vil være åbent og sårbart.
Avatar billede steelman Novice
09. februar 2003 - 21:21 #13
Ved du hvordan man helt konkret åbner for disse to porte i ZoneAlarm?

Hvad er forskellen mellem Zonealarm og Sygate Personal Firewall? Er de ikke begge firewalls?
Avatar billede arnvig Nybegynder
20. februar 2003 - 10:33 #14
Kunne du bruge svarene ?
Avatar billede steelman Novice
20. februar 2003 - 16:45 #15
Nej ikke rigtig. For jeg fandt jo selv ud af at det var ZoneAlarm der gav problemer, men jeg har ikke fået svar på, hvordan man åbner for de porte så jeg kan køre med ZoneAlarm og stadig have adgang til de andre computere i netværket...
Avatar billede steelman Novice
14. marts 2003 - 20:19 #16
Der er åbentbart ingen der kan hjælpe mig med et svar, så nu lukker jeg...