Avatar billede atox Nybegynder
23. januar 2003 - 18:11 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

massefylde!

Hvad er massefylden på :

Fe360
Fe510

Håber der sidder en , som ved det :)

AtoX
Avatar billede melange Nybegynder
23. januar 2003 - 18:14 #1
mssefylde....slå din fysiklærer og fortæl ham at det hedder 'densitet' :)

men kan du ikke komme nærmere ind på hvad du mener med Fe360 og Fe510
Avatar billede kenp Novice
23. januar 2003 - 18:15 #2
Avatar billede speedy Nybegynder
23. januar 2003 - 18:16 #3
Hvis du bare mener massefylden for jern så er den 7870  kg/m^3

Ellers ved jeg ikke hvad det er du vil have massefylden for.

/SpEeDy
Avatar billede kenp Novice
23. januar 2003 - 18:17 #4
Avatar billede speedy Nybegynder
23. januar 2003 - 18:18 #5
7870 kg/m^3 eller
7,870 g/cm^3

/SpEeDy
Avatar billede gukken Nybegynder
23. januar 2003 - 18:33 #6
Gaab, den her er da let.
Men der er noget du misforstår. FE360 har intet med "massefylde" at gøre. FE er en betegnelse for styrke og kvalitet.
vi snupper lige et eksempel:

FE 430B
Tallet angiver stålets garanterede trækstyrke. FE 430B har dermed en garanteret trækstyrke på 430N/mm2.
Bogstavet angiver kvalitets klassen. Danske stålsorter inddeles i 4 klassr, nemlig A,B,C og D.

kvalitet B: Denne kvalitet er den ringeste, og bør kun anvendes i mindre stålkonstruktioner. Du bør også undgå svejsning i denne klasse.

Den betegnelse du beskriber FE 360, vil svare til en kvalitet 37-2.

Men for alligevel at besvare dit spørgsmål:
Når man taler om et legemes massefylde, forstår man det antal kilogram, som 1m3 af legemet består af. Derved bliver enheden for massefylde Kg/m2.
I dit tilfælde skal du bruge en vægtfylde. Vægtfylden på dit St. 37-2, FE 306B(på denne side af polerne) er ca. 6,7.

Nu burde du selv kunne regne videre.
Avatar billede gukken Nybegynder
23. januar 2003 - 18:35 #7
upps. Jeg mente selvfølgelig: Derved bliver enheden for massefylde Kg/m3.
Avatar billede gukken Nybegynder
23. januar 2003 - 20:41 #8
PS. (melange)
Densitet kan du ikke oversætte til massefylde, densitet er forholdet mellem massen og volumen.. ergo kan vi kalde det en vægtfyldefaktor.