Avatar billede damon Nybegynder
23. januar 2003 - 15:23 Der er 2 kommentarer

Forskellen mellem Data Warehouse og Datamining.

Jeg har siddet og læst på Data Warehousing og Datamining..
som jeg forstår det er et Data Warehouse en form for Database der tilbyder en bruger at stille inteligente spørgsmål så som "hvilken kunde købte flest af denne vare".
Data mining tillader brugeren gennem et værktøj at uddrage mønstre fra et data warehouse som feks kan man se hvis en kunde køber en slags varer (walkman) køber denne varer også som regel en anden varer (batterier)..
er denne forståelse helt i tågen..
og hvad kan man uddrage fra et datawarehouse med Datamining som et Datawarehouse ikke selv kan uddrage..

håber en af jer hajer kan lette forståelsen
Hilsen den håbløse
Avatar billede professoren Nybegynder
23. januar 2003 - 15:33 #1
kommer an på, om det er ERP eller CRM du vil lave?
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. januar 2003 - 15:50 #2
Du har næsten fat i det.

Datawarehouse er en stor database, der indeholder mange forskellige data fra mange forskellige afdelinger. I gamle dage havde man personeldata i personeldatabasen og økonomidata i økonomidatabasen og materieldata .....
Et datawarehouse indeholder alle disse typer af data, det betyder at du nu kan uddrage nogle oplysninger du ikke kunne før, du kan f.eks. se hvor meget en medarbejder reelt koster at have med alle de ressourcer vedkommende trækker på materele (skriveborde, stole papir osf) ressourcer (el lys varme) samt løn, forsikringer osv osv osv.

Datamining er så når du tar denne meget store mængde af data og leder efter nye mønstre di ikke har set før. Når man ser dataen i sammenhæng sker dettit at man ser en ny sammenhæng man ikke havde set før.

Eksempen: der var engang en koleraepedemi i london. Læger havde kikket på de dødes sociale status, leve alder, køn, arbejde osv osv osv og ikke fundet nogen sammenhæng. Det var først da en læge plottede dødsfald ind på et kort man så sammenhængen og fandt den brønd dervar inficeret.

Datamining: at finde nye sammenhænge i dataen