Avatar billede sfs13 Nybegynder
22. januar 2003 - 23:49 Der er 8 kommentarer

Forbinde en Macintosh med en PC

Hey all !!

Jeg skal til at forbinde en Macintosh med en PC. Jeg aner INGENTING om Macs OS. PCen har Win XP. Med Win XP er det jo let nok.. der er jo guide og det hele til netværk. Men hvad med Macintosh, er der nogle programmer man skal bruge til netværksinstallation, eller er der guider lissom i XP?

Har i ellers nogle råd om at forbinde en Mac og PC så bare kom med dem :D

//Søren
Avatar billede egonspock Seniormester
23. januar 2003 - 19:52 #2
Kan du hjælpe lidt med hvad du gerne vil have ud af det? Skal du bare have flyttet nogle filer, eller skal de på samme netværk og dele printere. Hvilket OS kører din Mac (10.2.3 er at foretrække). Du kan også få lidt inspiration på http://www.macwindows.com
Avatar billede sfs13 Nybegynder
23. januar 2003 - 21:18 #3
Jeg skal bare bruge det til a dele filer, og dele en printer og internetforbindelse.
Ved ikke hvilket OS Macen har.
Avatar billede sfs13 Nybegynder
26. januar 2003 - 22:45 #4
Hej igen !!

Her er en lidt mere detaljeret beskrivelse om problemet:

Jeg skal forbinde 2 computere med crosswire kabel. Den ene er en Macintosh med MacOS 9.2 og den anden windows XP.

Jeg har koblet dem sammen, og der er lys i netkortene, og der står der er forbindelse, men de kan ikke se hinanden. Jeg skal bruge det til deling af internetforbindelse, printer og filer.

Hva skal jeg gøre ??

skriv evt. til mig på ICQ: 103121819 el. MSN messenger: soren999@hotmail.com

På forhånd tak
Avatar billede ferdinand.k Mester
14. februar 2003 - 10:54 #5
du har ikke fået fat i Dave?
Avatar billede tokere Nybegynder
20. februar 2003 - 22:56 #6
Det er generelt noget lort at forbinde en macos 9.22 maskine med en windows-maskine. her er hvad jeg tror er løsningen, uden at være "ekspert".

Dele internetforbindelse- så skal du have det slået til på XP. På mac'en finder du kontrolpanelet TCP/IP og anvenderXP-maskinens IP som router-adresse.

Dele filer: noget af det nemmeste er at installere Hotlineserver og klient på begge maskiner. Det findes til både mac og PC. det er ikke det fedeste interface, men det kan bruges uden de store problemer.

Dele printer: drop det, det er vidstnok umuligt, uden at du installerer Dave, et "koster-mange-penge" program, der sørger for fildeling, osv. i én pakke.

Sidste alternativ: installer MacOS X 10.2.4 på din mac: der er indbygget hjælp til opsætning af netværk, printerdeling, fildeling mv. med PC'ere. Ellers læs mere på www.macosxhints.com.
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
20. april 2003 - 10:29 #7
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
20. april 2003 - 10:30 #8
nej de rher er nok bedre : http://a1904.g.akamai.net/7/1904/51/4b81d5dd9b353a/www.apple.com/dk/smallbusiness/mac_pc/pdf/networking_071002.pdf

der står en vejledning til hvordan man forbinder en Mac og en PC, til det samme netværk