Avatar billede laumeister Nybegynder
22. januar 2003 - 16:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Konvertering fra FAT32 til NTFS

Hej
sporgsmaalet er hvordan og om det er muligt at konvertere sin Windows XP harddisk om fra FAT32 til NTFS filsystemet.

laumeister
Avatar billede laumeister Nybegynder
22. januar 2003 - 16:02 #1
alts[ uden at skulle til at geninstallere xp igen
Avatar billede Spotgun Seniormester
22. januar 2003 - 16:06 #2
Start en dos-prompt og skriv:

Convert drevnavn /fs:NTFS

skriv evt. Convert /? for flere parametre!
Avatar billede laumeister Nybegynder
22. januar 2003 - 16:09 #3
Det er ikke muligt at g're det uden at slette harddiskens indhold eller hvad
Avatar billede snowball Novice
22. januar 2003 - 16:14 #4
laumeister: Du mister IKKE dine data ved at bruge convert kommandoen som spotgun skriver !

Snowball
Avatar billede Spotgun Seniormester
22. januar 2003 - 16:17 #5
Jeg mener dog ikke du kan gøre det omvendte (fra NTFS til FAT) uden at miste data.

Ellers skal du nok kigge nærmere på Partition Magic - den skulle kunne klare det hele, uden at miste data. Dog virker convert-kommandoen uden data-tab.
Avatar billede hcma Novice
22. januar 2003 - 19:11 #6
Du kan sagtens konvertere fra FAT32 til NTFS uden at miste data. Derimod kan du IKKE konvertere fra NTFS til FAT32 uden at miste alt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. januar 2003 - 19:20 #7
catbody> DET er nu heller ikke sandt - nej der findes ikke en funktion i XP til at konvertere fra NTFS til FAT32 - men svaret her er Partition Magic. Det kan klare opgaven :)
Avatar billede snowball Novice
22. januar 2003 - 19:32 #8
john_stigers: Ja, du kan bruge PM, men kun hvis du tør at tage chancen ;)
Jeg ville i hvert fald ikke gøre det på et drev hvor der ligger værdifulde data! PM er normalt et ganske udemærket program når man skal lave noget med sine partitioner, men det er absolut ikke 100% sikkert.

Snowball
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. januar 2003 - 20:15 #9
snowball> har heldigvis ikke prøvet at miste data ved at konvertere ntfs til fat32 - endnu ;)
Avatar billede hcma Novice
22. januar 2003 - 22:59 #10
john_stigers> Du har ret, svaret er P.M., men det er vel også det eneste (næsten) der kan gøre det uden at miste alle data, for XP selv kan vel ikke håndtere det uden tab af data.
Avatar billede senik4u Nybegynder
24. januar 2003 - 01:18 #11
Lyttede lige med  :o)
Jan