Avatar billede jeorb Nybegynder
20. januar 2003 - 22:11 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

adsl og boligforeninger

Det anbefales fra flere eksperter at den billigste måde for en lille boligforening (18 lejligheder)at få en hurtig internetforbindelse på, er at koble en adsl forbindelse til boligforeningens interne netværk. Er der nogen der har det, og hvordan fungerer det? hvad koster det? hvordan er den tekniske support? Sidst jeg ringede til Teledanmark påstod de at det ikke kunne lade sig gøre, netop p.g.a. det med supporten. Han havde dog hørt om nogen, men at de havde mange problemer.
hilsen Jesper
Avatar billede mfalck Praktikant
20. januar 2003 - 23:13 #1
Vi har kørt 21 lejligheder på en 2 mbit ADSL forbindelse fra TDC (Proaccess) siden slutningen af marts - og der har ikke været nogen problemer. Vi har fået trukket kablerne imellem lejlighederne af vores egen elektrikker (til 32 lejligheder) plus en server for cirka 70000 kr. Vi betaler nu 100 kr per lejlighed .. så det genererer lidt overskud - men det har vi valgt at leve med - dels for at have råd til at udskifte hardware hvis det fejler og dels fordi vi håber at der kommer hurtigere forbindelser snart og det er altid nemmere at beholde den samme pris fremfor at sænke og så hæve den igen.
Avatar billede mfalck Praktikant
20. januar 2003 - 23:14 #2
Avatar billede dna Nybegynder
21. januar 2003 - 09:38 #3
Jeg deler en 2 Mbit adsl med resten af blokken også (30 lejligheder) og det stinker totalt! Folk downloader fandme somom, at der ikke var mere internet i morgen! Det er nogen gange helt umuligt bare at surfe, og ønsker man evt. at kunne spille over sin forbindelse, så duer denne løsning ikke!

Det var bare lige mit morgenurin! :-)

dna
Avatar billede jeorb Nybegynder
21. januar 2003 - 20:41 #4
det lyder lidt dyrt med 70000. Hvad bruger I serveren til? Det er vel ikke en nødvendig hed. "Indienet" tilbyder at kable for 2500 pr lejlighed og hvad mon der så er af andre udgifter oveni? ellers lyder det jo meget fornuftigt. Jeg tror ikke vores behov er større end at vi kan klare os med 2 Mbit.
Avatar billede cyberdude Nybegynder
21. januar 2003 - 21:10 #5
vi har her i huset 5 maskiner OG 1 server på en 2 Mbit linen fra TDC...

Serveren er den der fysisk har forbindelse til nettet resten af mskinerne køre gennem denne..... og så fungere den samtidig som firewall for hele huset...

Vi har så også ca. 15 hejmmesider ligggende på serveren (egne sider + et par stykke rfor venner!)

fordelen ved at i sætter en server op med firevall m.m. er at i evt. kan købe et domæne til jeres boligforening og dermed give ALLE dem der bliver koblet på nettet deres egen mail adresse eg. jeres boligforening hedder "solvang" så kan i give hver hus eks. deres husnummer som mail adresse 12@solvang.dk blot et eks....
Avatar billede mfalck Praktikant
21. januar 2003 - 21:11 #6
nej serveren er ikke nødvendig - det er en beslutning vi tog for at kunne give andelshaverne gratis mail-adresser og hjemmeside-plads.
Men det dyre i anlægsudgifterne var også at få trukket kablerne til alle lejlighederne - det kostede 44.000 kr. Vi besluttede at gøre sådan for at være leverandør-uafhængig - plus det sikkert er billigere at gå ud til nogen og sige at de blot skal levere et stik til en internetforbindelse end at sige at de skal leverere til hver enkelt. Dertil kommer at de fleste internetleverandører som regel kun gider at leverere til større boligkomplekser og 30 lejligheder har ikke deres interesse.

En kommentar til de 2 mbit er at det jo er en 2mbit/512kbit linie - og jeg synes nogen gange at der kan være lidt pres på de 512 kbit - det er blevet bedre efter jeg har sat nogle regler ind i routeren som forhindrer p2p-netværk.
Avatar billede jeorb Nybegynder
22. januar 2003 - 11:20 #7
problemet er selvfølgelig at man skal ha en firewall, men er der ikke andre måder at gøre det på evt. via udbyderen (teledk)? Vi får om  2-3 år lagt fiber ned i vejen så vi vil gerne ha et netværk der også kan bruges til den tid uden at invistere i noget unødvendigt.
Avatar billede haestrup Nybegynder
22. januar 2003 - 11:26 #8
Hvad med IPer de koster jo penge hvis man skal have dem fra TDC så det bedste ville være at sætte en server om med NAT og så kommer firewallen som en sekundær ting.
Avatar billede mfalck Praktikant
22. januar 2003 - 11:33 #9
tjo - det er i al fald en meget god ide at sætte en firewall op. Som regel er den router der er med også en simpel firewall - men den skal man ikke stole på. Personligt så synes jeg det er bedst at have styr over ens egen firewall (eller udstyr i det hele taget) men det kræver jo også at man kan konfigurere og vedligeholde det.

Mit gæt er at hvis i får trukket standard kategori 5 kabler i hele huset så kan det også godt benyttes om et par år når der kommer lysleder - det kommer naturligvis an på om der kommer lysleder helt ind i hver enkelt lejlighed, for så kan det nok ikke betale sig - så bør i vel overveje et trådløst netværk istedet for. Der er så andre problemer at forholde sig til - men prismæssigt burde det være til at have med at gøre .. især hvis det ikke er alle som vil være med i netværket.

> haestrup - hvis du køber en proaccess forbindelse hos TDC så kommer der en offentlig ip-adresse med. For at dele forbindelsen lovligt så skal man køre Proaccess.
Avatar billede haestrup Nybegynder
22. januar 2003 - 11:39 #10
Serveren behøver ikke at være ret stor hvis den bare skal fungere som firewall, NAT og DHCP. Find en gammel computer dvs. noget i stil med en duron, 5GB harddisk 128MB RAM eller tilsvarende. Jeg havde sågar en k6/2 400Mhz til at lave det for lidt tid siden. Det gik fint men det var heller ikke 18 lejligheder. Firewallen beskytter dit intranet. NAT sørger for at alle dine computere bag firewallen dvs. på intranettet kan komme på internettet. DHCP går det let for brugerne at sætte deres forbindelse op. Det sker stort set automatisk via. dynamiske IP-numre.
Avatar billede jeorb Nybegynder
22. januar 2003 - 17:45 #11
jeg tror ikke der nogen i vores ejendom der vil påtage sig ansvaret for sådan en installation og vedligeholdelse. Men sådan en service+support kan man vel også købe sig til. Desuden kan man vel godt trække fiber i ejendommen og bruge det til ADSL?
Avatar billede mfalck Praktikant
22. januar 2003 - 18:07 #12
ja - det kan man godt - problemet er vist blot at få trukket fiber er væsenligt dyrere end at få trukket alm kategori 5 kabler. Dertil kommer at de netkort man skal bruge til fiber også er dyrere.
Avatar billede mfalck Praktikant
22. januar 2003 - 18:17 #13
jeg mener derudover at http://www.comelectronics.dk/ tilbyder at styre netværket samt råd og vejledning til at sætte det op ... vi talte med dem efter vi havde besluttet os .. men det var i al fald et billigt sted at købe switche :-)
Avatar billede max_motor Nybegynder
20. august 2004 - 09:31 #14
En lille komentar til DNA, vi kan levere op installere en traffic-shaper til ca 10000 kr og den skulle gerne holde linien åben for surf og mails og nedprioritere P2P. Se mere på www.pikespeak.dk eller mail salg@pikespeak.dk