Avatar billede reagan Nybegynder
16. januar 2003 - 21:33 Der er 14 kommentarer

Pinterproblem win 2000

Jeg har et windowsnetværk med 3 pc, hvor jeg lige har skiftet fra win 98 til win 2000. Det økonomi program jeg bruger er et dos program, og med win 2000, kan man , iflg. min edb mand , ikke have mere end 3 dos printerudgange. Er der nogen der kan hjælpe. Hvordan er det med win Xp.
Avatar billede shogun68 Nybegynder
16. januar 2003 - 21:38 #1
Det mener jeg godt man kan, uden at være sikker. Når du installere printeren bliver du bedt om at angive porten, vælg her en anden og du kan nu selv skrive f.eks lpt4
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. januar 2003 - 08:22 #2
Det er ikke korrekt.
Idet at printeren befinder sig på en anden server, er det ikke nødvendigt at installere en printerdriver på klienten. Du skal blot bruge en kommando for at mappe en virtuel lpt port til den delte printer på "serveren". Du kan mappe fra lpt1 -> lpt9

f.eks
net use lpt9: \\<servernavn>\<printernavn>

Bruger det selv i stor stil fra dos concorde klienter i et stort netværk.
Avatar billede reagan Nybegynder
04. februar 2003 - 09:11 #3
Nu har jeg endelig fået svar fra mit edb firma, og de siger at det ikke virker med Dos. Jeg har ikke en decideret server, men en hovedcomputer der virker som server.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. februar 2003 - 09:14 #4
Ok, men det er altså ligegyldigt, i forhold til at mappe printerporte om det er en dedikeret server eller blot en anden pc, der leger print-server.
Avatar billede reagan Nybegynder
04. februar 2003 - 11:08 #5
Er det noget du ville have lyst til at lave?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. februar 2003 - 13:26 #6
Desværre. Jeg har et arbejde, men jeg skal gerne hjælpe her.
Hvad er det for et regnskabsprogram, der er tale om ?
Avatar billede reagan Nybegynder
04. februar 2003 - 16:19 #7
Jeg mente ikke at det skulle være gratis, at du skulle lave det, men kan det gøres her er det fint.
Det er et program der hedder Økomax. Det findes i forskellige udgaver hvor det til min branche hedder Cykelmax.
Jeg har 2 computere som kasser plus 1 på kontoret.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. februar 2003 - 16:31 #8
Ok, jeg kender ikke det program, men fandt et sted på netttet hvor jeg kunne se nogle screenshots. Det ser ud til at være et typisk dosprogram, og derfor bør det kunne printe til en lpt-port. Jeg prøvede lige at mappe de først 9 lptporte til en delt printer som befinder sig på min maskine. Se dette screenshot:

C:\Documents and Settings\tobrandt>net use lpt9: \\york-tb\hp
The command completed successfully.

C:\Documents and Settings\tobrandt>net use
New connections will not be remembered.

Status      Local    Remote                    Network

-------------------------------------------------------------------------------
OK          LPT1      \\york-tb\hp              Microsoft Windows Network
OK          LPT2      \\york-tb\hp              Microsoft Windows Network
OK          LPT3      \\york-tb\hp              Microsoft Windows Network
OK          LPT4      \\york-tb\hp              Microsoft Windows Network
OK          LPT5      \\york-tb\hp              Microsoft Windows Network
OK          LPT6      \\york-tb\hp              Microsoft Windows Network
OK          LPT7      \\york-tb\hp              Microsoft Windows Network
OK          LPT8      \\york-tb\hp              Microsoft Windows Network
OK          LPT9      \\york-tb\hp              Microsoft Windows Network
The command completed successfully.

Hvad brokker den sig over og hvordan ser billedet ud hvor du kan definere printere inde i økomax-dosprogrammet ?

(hvor i landet er din forretning forresten ?)
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. februar 2003 - 16:37 #9
Alt afh. af hvordan et DOS program tilgår printerporten (direkte eller vha. INT 21), kan det give problemer under hhv. 2000 og XP.

Virker programmet under XP hvis printeren sidder direkte på maskinen?

tonnybrandt har dokumenteret brugen af net use helt korrekt, man kan dog tilfølge /persistent:yes så portmappingen huskes næste gang maskinen bliver genstartet.

JP
Avatar billede tomdane Nybegynder
17. marts 2003 - 22:03 #10
Vi har et produktionsprogram i DOS, og det gælder for W2K og XP klienter at man kan tilkoble 3 DOS-printere via "net use lptX..." kommandoen. Men ved mere end 3 printere vil W2K og XP give problemer.

I Win98 kunne man tildele lpt-portene til printkøerne, men nu skal man gøre det i en dos-promt med "net use". Eneste udvej mht. max. 3 printere er at tildele forskellige printere til forskellige klienter - du skal jo køre en bat-fil med "net use" kommandoerne på hver eneste klient, og nogle har måske brug for a, b og c printere mens andre har brug for b, f og h printerne.

Du kan prøve med mere end 3, og hvis det går godt vil jeg meget gerne høre mere om det.

Thomas
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. marts 2003 - 10:38 #11
tomdane > Der er ikke problemer med mere end 3 printere på windows 2000 ihvertfald. Vi har produktionsmaskiner der mapper op til 9 printere ad gangen via net use kommandoer. XP kan nøjagtigt det samme, men vi har ikke xp maskiner i "drift", så vi har ikke afprøvet det i "den virkelige verden".
Men der er ihvertfald ingen problemer med at mappe op til 9 printere vha "net use" på windows 2000.
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. marts 2003 - 11:56 #12
Hvor i landet befinder du dig? Kunne måske godt hoppe ud og kigge på det...
Avatar billede tomdane Nybegynder
18. marts 2003 - 13:33 #13
Hvis det er mig du mener: Jeg er fra Kbh, e-mail td@dkic.dk
Avatar billede reagan Nybegynder
19. oktober 2014 - 16:46 #14
jj