Avatar billede twirp Nybegynder
16. januar 2003 - 16:28 Der er 3 kommentarer

soltek sl-75frv bundkort problem

Ovenstående bundkort(AMI BIOS) monteret med en AMD Athlon XP 2100+ cpu, 512mb ram og et GeForce grafikkort.
Efter samling opførte den sig fint, men efter at have forsøgt at cleare CMOS begyndte følgende problem:

Ved opstart bipper den altid 10 gange, som ifølge AMI's hjemmeside betyder CMOS shutdown register read/write error.

Hvis man så efter at den har bippet trykker på reset knappen nogle gange, kan man som regel få den op at køre.
Når den så først kører, så kører den glimrende og i dagevis, så længe man ikke slukker den.

Det skal siges at jeg har prøvet både at cleare CMOS igen efterfølgende, samt at opdatere BIOS til den nyeste version, begge dele uden held.

Er der en løsning eller er bundkortet defekt?

På forhånd tak
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 16:37 #1
Det er muligvis din BIOS EPROM der har en defekt
Avatar billede c8 Nybegynder
16. januar 2003 - 17:38 #2
find en kammerat der har samme CMOS, og lån hans....den er fordet meste til at poppe ud af MB'et
Avatar billede twirp Nybegynder
16. januar 2003 - 18:00 #3
okay, det viste sig man ikke skal tælle de 2 hurtige bip i starten med, og så bipper den kun 8 gange som betyder display memory error.
Efter at have udskiftet Geforce kortet med et gammelt Diamond Viper starter den fint op hver gang.