Avatar billede narhat Nybegynder
16. januar 2003 - 13:26 Der er 12 kommentarer og
4 løsninger

Mistanke om ulovligt software !

Hvor skal man henvende sig, hvis man har en mistanke til at en virksomhed bruger ulovlig software på deres maskiner ??

/Hatten
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
16. januar 2003 - 13:29 #1
Avatar billede narhat Nybegynder
16. januar 2003 - 13:29 #2
er du sikker på det ???, er det ikke kun spil, film og musik ?
Avatar billede narhat Nybegynder
16. januar 2003 - 13:30 #3
problemet er at, APG har ikke råd til at tage ud og se på en virksomhed / LAN Partys / Skoler
16. januar 2003 - 13:33 #4
Henvend dig til virksomheden
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
16. januar 2003 - 13:35 #5
Avatar billede narhat Nybegynder
16. januar 2003 - 13:40 #6
altså det i mener er at man skal se hen over det ?
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
16. januar 2003 - 13:42 #7
Ring til firmaet det har lavet softwaren...
Avatar billede keysersoze Guru
16. januar 2003 - 13:47 #8
der er forskel på APG og det du søger... og det nytter ikke det store at ringe til firmaet bag...

http://www.bsa.org/denmark/report/

hvem mistænker du i øvrigt?
Avatar billede arnvig Nybegynder
16. januar 2003 - 13:47 #9
Antipiratgruppen varetager kun muikkernes interesser !

Det rigtige sted at anmelde software misbrug er til politiet:

http://www.anmeldelse.politi.dk/page1.html?complaint_type=software_piracy
Avatar billede greatdane Nybegynder
16. januar 2003 - 13:49 #10
Det helt officielle forum er http://www.bsa.org/denmark.

Og hvad angår om man skal overse det eller ej, så er det godt nok noget af et stort spørgsmål.  Min personlige mening er, at "det kommer an på..." :-)  Jeg vil umiddelbart gætte på, at de fleste virksomheder et eller andet sted har ulovlig software - det kan jo bare være en medarbejder, som har taget en kopi af et spil med hjemmefra for at fordrive tiden på nattevagten.  Den slags ville jeg ikke anmelde.
  Men hvis der derimod er tale om programmer, som bliver brugt som en del af firmaets produktion (f.eks. et DtP-program i en grafisk virksomhed), så er der tale om, at firmaet decideret tjener på at anvende ulovlig software, og det er ifølge min mening forkasteligt.
  Men rent juridisk er begge dele ulovlige og burde derfor principielt meldes...

Og lad nu være med at starte den helt store debat om, hvornår man anmelder og hvornår ikke, for jeg tror ikke, at der kan opnås total enighed :-)
Avatar billede greatdane Nybegynder
16. januar 2003 - 13:50 #11
Hm - jeg skal vist skrive et kortere svar en anden gang - der nåede at komme ind til flere indlæg, mens jeg skrev :-)
Avatar billede arnvig Nybegynder
16. januar 2003 - 13:50 #12
Politiet vil sørge for at BSA, APG og andre relevante bliver orienteret.
Avatar billede perhaps Nybegynder
16. januar 2003 - 16:07 #13
Mistanke siger du, altså ikke sikker. Så snak med en eller anden i firmaet først. Du kan nemt komme op at køre hvis det ikke holder.
Avatar billede arnvig Nybegynder
16. januar 2003 - 17:48 #14
Pjat, Perhaps, sludder og vrøvl.
Hvis man har en begrundet mistanke, så kan man præsentere sin mistanke og begrundelse for politiet, som så vil vurdere om der er grundlag for en undersøgelse.
Avatar billede perhaps Nybegynder
16. januar 2003 - 21:18 #15
Jeg mener mistanken skal være lidt begrundet. Vi kan jo ikke gå og kontakte politiet blot på baggrund af mistanke. Så fik de vist nok at lave og for megen tid har de jo ikke i forvejen. Narhat må ha' noget at ha' det i. Det er bare min mening. I vort firma står der skrevet sort på hvidt at der aldrig må benyttes piratsoftware. Det synes jeg er godt. En synder ville blive fyret.
Avatar billede arnvig Nybegynder
16. januar 2003 - 23:33 #16
Nemlig, Perhaps, Man skal selvfølgelig kunne begrunde sin mistanke