Avatar billede guderup Nybegynder
16. januar 2003 - 12:56 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

optagelse på minidisk med digital out

hej

jeg har ét lydkort med digital out og jeg ville så høre hvilket kabel jeg skal bruge for at optage digitalt fra min computer til min minidisk og hvor jeg kan købe et sådant kabel

på forhånd tak
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
16. januar 2003 - 18:13 #1
Du skal bruge et optisk kabel, kan købes i alle radio/tv forretninger. Jeg var så heldig at det fuldte med mit lydkort. For at være sikker på at få det rigtige, så husk lige hvordan stikket i lydkortet ser ud. 2 flade sider, og 2 runde sider.
Avatar billede jkragh Nybegynder
21. januar 2003 - 08:36 #2
Medmindre dit lydkort bruger spdif!!! så kan du nemlig ikke umiddelbart bruge optisk kabel. Tjek først hvilken type digital in du har på minidisc'en samt hvilken type out på lydkortet. Det står sikkert i dine manualer - ellers kan du beskrive her hvordan de ser ud!

JKragh
Avatar billede guderup Nybegynder
21. januar 2003 - 13:41 #3
på min minidisk hedder den line in (optical) så kan man måske kun bruge et optisk kabel eller hvad ? og så er der en der blot hedder line out
Avatar billede guderup Nybegynder
21. januar 2003 - 13:56 #4
der medfølger et optisk kabel  men den ene passer hverken ind  i mit lydkort eller min minidisk
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
21. januar 2003 - 14:24 #5
var det et optisk kabel men som ikke passer, det lyder mærkeligt, jeg prøver lige at se om jeg kan finde nogle billeder, så du kan se hvordan stikket skal se ud.
Avatar billede guderup Nybegynder
21. januar 2003 - 14:25 #6
ja der var et optisk kabel med til min minidisk
Avatar billede guderup Nybegynder
21. januar 2003 - 14:26 #7
da er jo ikke optisk out på mit lydkort
Avatar billede kane Juniormester
21. januar 2003 - 14:28 #8
du har ikke en playS2 vel, fordi der er en optisk udgang på.

Jeg kunne ikke bruge mit lydkort til det (soundBlaster Live, godt nok en af de første versioner der kom), men fra PS2 virker det fint.
Avatar billede guderup Nybegynder
21. januar 2003 - 14:30 #9
har ikke en ps 2, mit lydkort er et soundblaster live ´player muligvis det samme som dit ?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
21. januar 2003 - 14:30 #10
okay, så skal vi altså finde et kabel, som omformer line-out på lydkort til optisk på minidisken.

En anden mulighed, som jeg synes er bedst, er at købe et nyt lydkort, med optiske stik. Det findes på næsten alle lydkort nu om dage, og for at være sikker på du får et som du kan bruge til noget, skal der både være S/PDIF Coaxtial og Optisk (selvfølgelig begge vej).

S/PDIF er et rundt stik, hvorimod Optisk er firkantet i formen.
Avatar billede kane Juniormester
21. januar 2003 - 14:32 #11
du kan ikke "omforme" optisk lyd, det er jo en laser/lys kegle hvor lyden ligger i.

nyt lydkort eller en PS2 ;)
Avatar billede guderup Nybegynder
21. januar 2003 - 14:48 #12
ok tak for hjælpen
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
21. januar 2003 - 14:48 #13
Nej selvføgelig kan man ikke omforme optisk lyd, tanketorsk.

guderup> du kan prøve at se på denne side http://www.sandberg.it/sandberg/kabler/50287.HTM. Dette optiske stik har 2 forskellige ende. Den lange (miniplug) er typisk til minidisken, og den anden (toslink) til lydkortet.

Men det kræver selvfølgelig at lydkortet har optisk udgang, som f.eks. dette udvidelseskort: http://www.xs-sound.dk/data/products/db3/info.asp. De sorte dupper er bare på for at beskytte den optiske elektronik.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
21. januar 2003 - 14:49 #14
skulle have været et svar
Avatar billede kane Juniormester
21. januar 2003 - 14:50 #15
btw nogle anlæg (sådan nogle store nogle der står på en reol) kan også godt have en optisk udgang.