Avatar billede g-lock Nybegynder
16. januar 2003 - 11:48 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

print server

skal bruge en novell print server.
hvordan sætter jeg en novell print server op??
step by step guide TAK
Avatar billede fasfan Nybegynder
16. januar 2003 - 12:00 #1
Hej g-Lock,

det er en af den type spørgsmål, hvor der er uendeligt antal svar.

Du er nødt til at fortælle hvad du har, og hvad du vil.

Så skal vi nok fortælle dig hvad du skal, og mangler :-)

Mange nye printere, har f.eks. allerede en indbygget printer-server.

Prøv at give al den information du har, der er nødvendig for at hjælpe dig.

1) Server
2) Netware version
3) WS operativsystem
4) Printer type / model
5) dedikeret printer server HW

/FasFan
Avatar billede g-lock Nybegynder
16. januar 2003 - 14:01 #2
1.server = hvad er det lige du vil vide
2.netware ver. =4.11
3.WS operativsystem = hvad er det lige du vil vide
4.printer hp 1100
5. dedikeret printer server HW = hvad er det lige du vil vide
Avatar billede fasfan Nybegynder
16. januar 2003 - 14:06 #3
3 = Hvilket operativ system på arbejdspladserne
5 = har du en printer server boks
Avatar billede g-lock Nybegynder
16. januar 2003 - 14:07 #4
3= W2K
5= nej
Avatar billede fasfan Nybegynder
16. januar 2003 - 16:10 #5
OK Here we go:

1) Du har et problem. HP Laserjet 1100 er en printer der fungerer meget tæt sammen med den SW der er installeret på arbejdsstationen. Jeg vil derfor på det kraftigste fraråde dig at benytte denne printer. Måske virker det, måske ikke.

2) Under alle omstændigheder fungerer det på den måde at du i NDS opretter et Printer-objekt, et PrinterServer-objekt, og et printerkø-objekt.
se her: http://www.novell.com/documentation/lg/nw42/printenu/data/h2roft9y.html#hmrnb062
og her:
http://www.novell.com/documentation/lg/nw42/printenu/data/h2roft9y.html#htkuprgt

3) Herefter skal du starte printserveren på selv serveren (loades som NLM) og NPRINTER på din arbejdsstation. Her kan du også bruge en eller anden tilfældig ældgammel pentium.

4) Brugerne kan nu mappe en printerport til den oprettede KØ, og så er der hul igennem. Men de kan kun printe når arbejdsstationen er tændt, hvorpå printeren sidder.

5) Du kan selvfølgelig også sætte printeren direkte på serveren, men det kan ikke anbefales.

6) Et bedre alternativ er nok at købe en lille dum printerserver der taler med NetWare.

Vejledningen til brug af NPRINTER findes her:
http://www.novell.com/documentation/lg/nw42/index.html?printenu/data/hpuhrdhc.html

God læselyst.
Avatar billede fasfan Nybegynder
16. januar 2003 - 16:12 #6
PS: Du kan også købe en printer med indbygget netværkskort. Det er meget lettere. Du skal blot checke at den understøtter NetWare (Det gør alle HP's modeller)
Avatar billede fasfan Nybegynder
16. januar 2003 - 16:12 #7
HP's printere med netkort, har indbygget printserver
Avatar billede msskov Nybegynder
02. maj 2003 - 18:14 #8
Mht HP's JetDirect 170x (eller er det 175x kan jeg ikke huske) så skriver de i manualen at den er Novell Netware kompatibel. Så det brugte jeg en masse timer på. Tilsidst bed jeg i det sure æble og ringede til HP's support hvor de kunne fortælle mig at det ikke passede det der stod i manualen !.