Avatar billede tipsen Nybegynder
16. januar 2003 - 02:02 Der er 3 kommentarer og
4 løsninger

Hvilken router/switch/hub skal jeg bruge?

Hej eksperter

Jeg overvejer at skifte fra TDC "Bredbånd" (ADSL) til en løsning fra det lokale antennelaug (http://www.nal-net.dk/)

Det jeg er i tvivl om er, hvad jeg skal bruge mellem kabelmodemmet og de 2-3 pc'ere som skal kobles op med hver deres ip-nummer?

På nuværende tidspunkt bruger jeg en 10Mbit 3Com Hub og kunne godt tænke mig at vide, hvad jeg evt. skal ud at investere i.

1. Hvad er forskellen på en hub, en switch og en router?
2. Hvad skal jeg bruge og hvorfor? (Jeg vil gerne have en fleksibel, sikker og konfigurerbar løsning!)
3. Kan du anbefale nogle konkrete produkter?

Hvis det har noget betydning er der planer om senere hen at udbygge netværket til at være delvist trådløst.
Avatar billede beef12 Nybegynder
16. januar 2003 - 02:59 #1
det aller nemmeste er, hvis du har en computer i overskud, at bruge dennetil at agere som router. Hvis du har det, så kan faktisk bare nøjes med et netkort.
Men husk på at denne computer skal konstant være tænt, ellers ryger forbindelsen.

Ellers kan du vælge at købe en router eller en router med indbygget switch. Det er meget rart når det hele kører 100 mbit :o)
Avatar billede beef12 Nybegynder
16. januar 2003 - 03:05 #2
Skal du en dag ud og investere i nogle ordentlige switches, med eget interface osv, så kan jeg anbefale Cisco og HP. Hold dig væk fra Olicom...
Avatar billede tipsen Nybegynder
16. januar 2003 - 11:38 #3
Det er pt. ikke en mulighed at sætte en server op - både fordi jeg ikke har den, men også fordi den ville skulle stå i stuen, hvilket ikke er så fedt.
Avatar billede flindtstone Nybegynder
17. januar 2003 - 09:50 #4
1-2. En Hub er en formidler af data fra en Pc til en anden/andre Pc/Pc'er, ulempen med en Hub er at den ikke ved hvem der er hvem og sender data til alle = unødig trafik f.eks siger hubben jeg har denne pakke til 192.168.0.3 hvem er det hvorefter 192.168.0.3 siger det er mig
En Switch er en stærk forbedring af en Hub idet data fra en Pc går direkte til den anden uden at påvirke andre på nettet. Switchen kender Ip'en eller macadressen på netkortet og afleverer bare.

En Router/Gateway er et bindeled mellem flere Netværk enten Internt eller Ekstern(din Internet udbyder). jeg beskriver den eksterne
du skal bruge Wan porten (Wide Area Network)til dit Kabelmodem, og LAN portene (Local Area Network) til dine hjemmePc'er Din Router vil så koble op til din udbyder og få den Eksterne Ip adresse, når du eller en anden hjemme hos dig så tænder sin Computer vil Routeren give den en HjemmeIP adresse og adgang til Internettet.

At bruge en Pc som Router er også muligt, det har jeg haft i 4 år, men kræver
jo at den altid er tændt og det er trættende, og kun intressant hvis det skal være en filserver webserver o,lign, her skal du kun bekymre dig om styresystemmet jeg prøvede flere men Win 2000 var bedst 98 belastede Cpu for meget, XP var for krævende og denne server behøver ikke være den største, den vil man hellere selv have til eget dagligt brug.

3. Alle siger Cisco er de bedste, men har ingen erfaring,jeg har lige Købt en D-Link 704-p  den har jeg fået anbefalet her og er rigtig glad for den

den har indbygget Printerserver(tilslut din printer og alle kan bruge den)
indbygget firewall, og forældre kontrol, giv bla kun inet adgang til nogle Ip adresser hjemme osv.

ang Trådløst, det er et modeflip, alle er begejstret for og det er selvfølgelig smart ikke at skulle trække ledninger, men max Hastigheden er PT
50 Mbit og de billige 11 Mbit og er Okay til Internett men ikke til Fildeling på Højt niveau hvis det er det man Ønsker

Derudover skal du tænke over dækningen, skal Din Nabo kunne koble sig på ?, eller er din Væg tyk nok? eller er det ved vinduet din sender/modtager er osv.
Ikke for at virke hysterisk, men også andre ting som mobiler,fjernsyn,blendere
osv kan genere ydelsen.
Medmindre du er Millionær og køber et professionelt Trådløst netværk med
kryptering og krav om netid. eller der er mindst 50 m til din Nabo.

Men det bliver fremtiden ingen tvivl om det
Avatar billede jensendk Nybegynder
17. januar 2003 - 09:52 #5
Et andet alternativ er en Snapgear ( http://www.snapgear.dk ) lite, eller lite+ de har firewall, router og vpn løsning, er nemme at gå til, og ret stabile..
Avatar billede a_freak Nybegynder
28. januar 2003 - 13:42 #6
Jeg ville helt klart forslå en Router så som Vigor2200E eller Vigor2300 fra DrayTek de har alt hvad man skal bruge til billige penge det er vildt nemme at konfigurare!

Vigor2200E:
4 port switch 10/100Mbps
DHCP server
NAT
Firewall
snart DoS Denial of Service functions firmware 2.3
op til 8 samtidige VPN tunneller
PPTP
IPSec
L2TP over IPSec
rigtig nice support på http://www.draytek.dk
med intallations vejledninger

Vigor2300 har samme egenskaber + lidt mere også kan den køre 16 samtidig VPN tunneller og hurtiger processer der er oxe en Printserver i den

Pris:
Vigor2200E: 1498 + moms
Vigor2300: 1824 + moms
Avatar billede tipsen Nybegynder
21. marts 2003 - 15:43 #7
Jeg siger tak for hjælpen til jer alle - jeg endte op med en 3Com 3C857, som fungerer fint!