Avatar billede mpej Nybegynder
15. januar 2003 - 17:12 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Hylende skærm...

Jeg har en kammerat der har en hylende skærm. Den udsender en meget højfrekvent hyletone når den er slukket, mens stikket sidder i stikkontakten.
Hvad kan det skyldes, kan det fixes og hvordan?
Avatar billede kunze Nybegynder
15. januar 2003 - 17:14 #1
mpej > Det er meget normalt at skærme gør det. Jeg har haft 2 skærme med det problem.
Det er vist nok kun når den er varm.

Mvh
Kunze
Avatar billede mpej Nybegynder
15. januar 2003 - 17:18 #2
Nej, får den gør det selv efter at have været slukket i mere end 12 timer
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. januar 2003 - 17:19 #3
jeg ville tro at det var strømforsyningen der ikke stopper, en ubelastet strømforsyning vil hyle på den måde og den holder ikke til at køre i tomgang.

Jeg ville få byttet den, hvis den er under garanti og ellers hive netstikket ud.
Avatar billede kunze Nybegynder
15. januar 2003 - 17:20 #4
mpej > Ok, jeg kan ikke helt huske det. Jeg ved bare at jeg har haft 2 skærme med det problem. Den ene en Proview 17", den anden en "no-name" 15" skærm. Min nye IBM 21" har ikke det problem.

Mvh
Kunze
Avatar billede imperialcardinal Nybegynder
15. januar 2003 - 17:23 #5
dette forekommer som regel p.g.a. svingninger.  Elektrisk ladet komponenter
sætter billedrøret i svingninger. jeg havde samme problem, men vippede skærmen på foden og så holdt det op jeg måtte vippe et par gange før den holdt helt op
det kommer og går lidt man så vipper jeg skærmen lidt og så det væk
Avatar billede amd Nybegynder
15. januar 2003 - 17:30 #6
Jeg har en 19" samtron (96p) skærm, der gør det samme.
Men det lyder som om, at det er meget normalt når det er samtron...
Alle inde på edbpriser siger i hvert fald, at deres gør:)
Avatar billede fromsej Praktikant
15. januar 2003 - 17:33 #7
Prøv at vende stikproppen i stikkontakten.
Jeg ved godt det lyder åndssvagt , men det har før udvirket " mirakler ".
Avatar billede amd Nybegynder
15. januar 2003 - 17:37 #8
Hmm.. det er vel vekselstrøm?
Og det hjælper ihvert fald ikke her;o)
Avatar billede kunze Nybegynder
15. januar 2003 - 17:39 #9
fromsej > Hvis det skulle give en forskel, så kan du få nobelprisen hvis du finder ud af hvorfor. :-)

Mvh
Kunze
Avatar billede fromsej Praktikant
15. januar 2003 - 17:44 #10
I en stikkontakt sidder fasen til venstre og nullen til højre.
Derved går spændingen fra stikkontakten hen til afbryderen i brugsgenstanden , og ikke længere , mens nullen går uafbrudt igennem.
Hvis stikket vender "forkert" , render fasen hele vejen igennem brugsgenstanden , så der vil stå en spænding på diverse transformatorer og lign. der ikke har noget sted at løbe hen.
Dette kan i nogle tilfælde , da vi jo snakker vekselspænding 50 Hz få en spole til at gå i en eller anden form for svingning.
Så påstanden er altså ikke helt hen i vejret , selvom den lyder sådan.*S*
Avatar billede amd Nybegynder
15. januar 2003 - 17:44 #11
=>Kunze
Har du lavet et eller andet fikst med eksplorer så den automatisk skriver:

Mvh
Kunze

i bunden? Må da være irriterende at gøre hver gang?;)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
15. januar 2003 - 22:55 #12
Elektrisk ladede komponenter der sætter billedrøret i svingninger. lol Næh drenge, det er bare linjetrafoen der skal spændes ordentligt fast. Den går løs på næsten alle former for skærme inkl. fjernsyn.
Avatar billede amd Nybegynder
15. januar 2003 - 23:05 #13
Hvordan gør man lige det:-D?
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. januar 2003 - 23:09 #14
der er bare lige den hage at linitrafoen jo ikke kører når dn er slukket.

jeg tror stadig at det er PSU i monitoren der hyler når den ikke er belastet..
Avatar billede kunze Nybegynder
16. januar 2003 - 03:07 #15
amd > Det skriver jeg skam hver gang :-)

Mvh
Kunze
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. februar 2003 - 11:08 #16
Avatar billede fromsej Praktikant
27. februar 2003 - 16:29 #17
Tak for point.*S*
Avatar billede kunze Nybegynder
27. februar 2003 - 18:32 #18
Takker for point :-)

Mvh
Kunze