Avatar billede pilletrilleren Nybegynder
15. januar 2003 - 02:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

AC97: Driver is enabled but has not been started

Jeg kører Win XP og kan ikke få lyd gennem mit onboard ac97.
Under Audio-driveren står: "Status: Driver is enabled but has not been started"
Hjæælp...
Avatar billede k-asp-er Nybegynder
15. januar 2003 - 07:33 #1
Hvilket bundkort har du? Kunne sandsynligvis være en ide at få opdateret drivere til bundkortet. (Eksempelvis med 4in1 fra Via) - Kan findes på producentens hjemmeside.

Ellers kan onboard sound være blevet disabled i din BIOS. Skal være enabled.

Mvh.
K-asp-er
Avatar billede lion-1 Nybegynder
15. januar 2003 - 08:39 #2
Jeg vil gætte på, at du i BIOS har enablet ob ac97, men at du ikke har installeret drivere til bundkortet.
Prøv evt. at downloade Win XP drivere til bundkortet fra producentens hjemmeside.
Lion-1
Avatar billede k-asp-er Nybegynder
15. januar 2003 - 09:13 #3
lion-1>>
Det var pænt af dig at oversætte mit svar - lige en enkelt ting. De drivere, der ligger på producentens hjemmeside, skal kunne bruges til alle styresystemer - (osse XP) og det kan de.
Avatar billede peet-49 Novice
15. januar 2003 - 09:30 #4
Du skal køre en setup fra skiven, der fulgte med bundkortet, så får du driverne.
Avatar billede pilletrilleren Nybegynder
15. januar 2003 - 14:50 #5
Jeg har prøvet at installere drivere, både fra producenten (EpoX; 8k7a+)og de opdaterede til XP fra VIA, men installationsprogrammet lader til at have problemer. Den melder driver installeret, genstarter og melder så, under driverstatus, at "driver is enabled but has not been started".
Avatar billede k-asp-er Nybegynder
15. januar 2003 - 18:05 #6
Prøv at fjerne driverne fuldstændigt fra systemet (ikke blot disable) - genstart din maskine, og se hvordan XP håndterer dit bundkort...
Avatar billede k-asp-er Nybegynder
15. januar 2003 - 18:40 #7
VIA 686 A / B, 8233A and 8235 Southbridge Audio
Download drivere herfra:
http://www.epox.nl/english/support/drivers/audio.htm
Avatar billede k-asp-er Nybegynder
15. januar 2003 - 18:46 #8
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
02. juni 2003 - 15:45 #9
Hej Pilletriller.

Jeg ved godt at dette ikke er helt lovligt, men:

Jeg er desperat efter at skaffe driver cd'en til vores bundkort, EPOX 8K7A+ !!

Det SKAL være den oprindelig driver CD. Download af drivers på nettet løser IKKE mit problem.

Hvis du er interesseret i at sælge CD'en, kan jeg kontaktes på kinajumjum@hotmail.com.

Dette gælder også andre, der er i besiddelse af denne CD.

På forhånd tak.
Avatar billede peet-49 Novice
21. april 2004 - 16:10 #10
Hvorfor afviser du mit svar, der stod ikke noget i spørgsmålet om, at du ikke havde CD til bundkortet.