Avatar billede tencharp Nybegynder
14. januar 2003 - 11:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Printerdeling

Jeg fik installeret en windows 2000 autoupdate i går og efterfølgende har jeg mistet adgangen til netværksprinteren.

Det er en HP 3100 (multifunktionel) som er sat op til den paralelle port på en anden computer i netværket. Der har tidligere været lidt problemer fordi den kører med noget software (til scanning) som kommunikerer frem og tilbage ml. computer og printer.

Jeg kan ikke komme til at reinstallere printerdriveren. Kan godt se printeren under netværk, men jeg får følgende fejl. "Der kunne ikke oprettes en forbindelse til printeren. Du har enten indtastet et forkeret printernavn, eller den angivne printer er ikke længere tilsluttet serveren."

Jeg har også Macaffee firewall tilsluttet, hvilket giver væsentligt flere problemer end zonealarm som jeg havde tidligere, men jeg har prøvet at slå firewall fra.

Nogle forslag til hvordan jeg får kontakt til printeren igen?
Avatar billede buck Nybegynder
14. januar 2003 - 12:45 #1
HP 3100? Er det en med indbygget HP JetDirect?
I så fald skal du nok have installeret JetDirect printer port på din PC før du kan connecte og installere printerdriveren.

/Buck
Avatar billede wave Nybegynder
14. januar 2003 - 21:03 #2
Jeg ville såfremt der stadig er problemer med scannings softwaren installere printer driveren lokalt ( som hvis den var installeret parallelt på din maskiene ) herefter ville jeg højerklikke på netværksikonet på printeren og bare hente porten.. derefter ville jeg connecte min "lokale printer" til den hentede netværksport..
Avatar billede tencharp Nybegynder
15. januar 2003 - 08:42 #3
Buck: Der er ikke indbygget HP JetDirect. Men jeg kan vælge en HPLJ3100 port som dog ikke giver nogen effekt når jeg trykker på Ny port

Wave: På 3100 findes der ingen mulighed for at adskille printerdriveren fra software pakken med scannersoftware osv. det har jeg tjekket. Vedr. netværksicon, jeg går ud fra at du mener portfanebladet under egenskaber på printeren som lokalt installeret? Kan du præcisere hvad du menter med at hente porten. Jeg får ikke noget ud af at aktivere Ny port, under Ny Porttype.. kan jeg browse efter en fil der hedder monitor.inf, men den findes ikke på CD-rommen og jeg kan ikke se printeren ad denne vej.
Der er mulighed for at oprette en TCP/IP port under Ny Port, men jeg er ikke klar over hvad der skal skrive for info.
Der er også muligheder for manuelt at beskrive en placering af printeren under fanebladet Generelt, men det har jeg forsøgt.

NB Når jeg forsøger at tilføje printeren som en ny netværksprinter, kan jeg godt se printeren men under oplysninger står der fejl: ugyldigt printernavn.

NB2 Der er yderligere tilkoblet en anden computer som "client", W2K peer-to-peer miljø. De kører med hhv. DK og UK versioner af windows, men min kører DK ligesom host, derimod kører jeg MacAffee firewall, hvor de begge kører zonealarm.
Avatar billede fireseeker Nybegynder
15. januar 2003 - 15:18 #4
Har du prøvet med: "net use lpt1: \\computernavn\printernavn /persistent:yes"
i commandprompten?
Avatar billede tencharp Nybegynder
15. januar 2003 - 15:49 #5
Det virkede!!! Fireseeker vil du ikke have dine points?
Avatar billede fireseeker Nybegynder
15. januar 2003 - 16:31 #6
jo tak :-)
Avatar billede fireseeker Nybegynder
15. januar 2003 - 16:42 #7
i øvrigt for at fjerne kommandoen igen "net use lpt1: /delete" Hvis du af en eller anden årsag skulle ønske det!