Avatar billede sorthvidkatkat Nybegynder
13. januar 2003 - 21:19 Der er 9 kommentarer

pile der kan bøje sig

hej..
jeg vil gerne lave en pil på en baggrund i photoshop. Problemet er at den skal kunne bøje sig, og forme sig hen over min baggrund....De pile jeg har indtil videre har jeg lavet med free pen tool, men de skal bare gå lige ud.

Hvordan i alverden grejer jeg den...på forhånd tak
Avatar billede michael-k Nybegynder
13. januar 2003 - 23:09 #1
hmm du siger de skal bøje sig henover skærmen, men de skal bare gå lige ud :P

Er det en animation du vil lave ?  Eller noget andet ?  Skal den være bøjet eller ikke ?
Avatar billede prodic Mester
14. januar 2003 - 01:48 #2
Hvis du laver et start/slutpunkt med Pen-tool, kan du lave anchor-points på f.eks midten af den lige streg.
Det punkt kan du så med Convert Point-tool ændre således at det bukker/drejer om hjørner.

Tænker du på sådan noget?
Pen-tool kræver lidt tilvænning, men er ganske effektivt når det først er lært.

Du har også mulighed for at anvende Custom Shape-tool, men Pen-tool'et tror jeg mere er sagen for dig.
Avatar billede prodic Mester
14. januar 2003 - 01:49 #3
Mangler lige, at sige at du skal lave Paths og ikke Shapes med dit Pen-tool
Avatar billede sup Nybegynder
15. januar 2003 - 17:40 #4
Du vil sætte pilehovedet på til sidst ikke prodic, efter man har valgt at stroke sin path med en brush?

Eller er der en anden måde...

Sup.
Avatar billede prodic Mester
15. januar 2003 - 18:04 #5
Sup->Lige præcist - lidt en ulempe at gøre det på den måde, men det giver en bedre kontrol over de enkelte dele. Og et pilehoved kan man jo hurtigt lave.
Avatar billede sup Nybegynder
15. januar 2003 - 18:53 #6
Yep. Jeg tror at sorthvidkatkat tror han kan gøre det i et hug. Jeg er ikke helt sikker på det kan lade sig gøre.

Det kommer sikkert i næste version :)

Sup
Avatar billede sorthvidkatkat Nybegynder
16. januar 2003 - 11:26 #7
tak for det!
og ja....jeg troede man kunne gøre det i et hug
Avatar billede prodic Mester
16. januar 2003 - 11:54 #8
Smider lige et svar såfremt det kunne bruges.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
13. april 2003 - 21:56 #9
Du kan gøre det i et hug ved hjælp af custom-shape-tool. Vælg vektor tegne værktøjet, som er symboliseret med en "vandpytte" eller lignende ;D (bogstav U)

Der ligger såvel firkant tool og diverse andre under dette punkt, men du skal altså vælge vandpytten!

Kig derefter i topværktøjsbjælken > vælg shape(pilen til højre for shape), og klik derefter på pilen der peger til højre med "flere funktioner". (en lille pil i en lille rund knap). Når du klikker på den lille runde knap får du en masse nye valgmulighedr, blandt forskellige "biblioteker" med vektorfigurer. Herunder er der en valgmulighed som hedder arrows.

Vælg den og klik "ok" > nu har du x-antal forskellige pile du kant tegne med.

Skulle de imidlertid ikke være af det design som du havde tænkt dig, kan du lave nye figurer i illustrator og upload dem som biblioteker der sidenhen kan bruges på samme vis som disse.