Avatar billede mhoffmann Nybegynder
11. januar 2003 - 16:36 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

On mouse over

Hej

Skal bare bruge et script der:

1. skifter format(farve, størrelse, bold) på teksten når musen er hen over linket
2. fjerner understregningen der normalt er på links

Det skal bare været et simpelt script, med forklaring om hvordan jeg bruger det.
Avatar billede changman Nybegynder
11. januar 2003 - 16:40 #1
Du kan bruge Stylesheets!
Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
11. januar 2003 - 16:40 #2
I din <head> skriver du flg.
<STYLE REL="StyleSheet" TYPE="Text/CSS">
A:Hover
{
text-decoration: none;
}

.link
{
font-family: arial;
font-size: 8pt;
color: black;
font-weight: normal;
}

.link_hover
{
font-family: verdana;
font-size: 10pt;
color: red;
font-weight: bold;
}
</STYLE>

Derefter indsætter du det her i <BODY>

<A HREF="http://url" onMouseOver="this.className='link_hover';" onMouseOut="this.className='link';">link</A>
Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
11. januar 2003 - 16:42 #3
Ups, jeg mangler en CLASS="link" i min <A>
Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
11. januar 2003 - 16:43 #4
Her er koden til en hel html-fil :)
<HTML>
<HEAD>
<STYLE REL="StyleSheet" TYPE="Text/CSS">
A:Hover
{
text-decoration: none;
}

.link
{
font-family: arial;
font-size: 8pt;
color: black;
font-weight: normal;
text-decoration: none;
}

.link_hover
{
font-family: verdana;
font-size: 10pt;
color: red;
font-weight: bold;
text-decoration: none;
}
</STYLE>
</HEAD>
<BODY>
<A HREF="http://url" CLASS="link" onMouseOver="this.className='link_hover';" onMouseOut="this.className='link';">Specielt Link</A>
<BR>
<A HREF="http://url">Almindeligt Link</A>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede changman Nybegynder
11. januar 2003 - 16:47 #5
<html>
<head>
<style>

a.nodec {font-family: verdana, arial, helvetica, sans-serif;
        font-size: 9px;
        color: gray;
        font-weight: normal
        text-decoration:none}

a:hover {font-family: verdana, arial, helvetica, sans-serif;
        font-size: 9px;
        color: black;
        font-weight: bold
        text-decoration: underline}

</style>
</head>
<body>

<a class="nodec" href="link.htm">Link</a>

</body>
</html>
Avatar billede changman Nybegynder
11. januar 2003 - 17:00 #6
UPS! Der mangler lige nogle ";" efter to af linjerne... Du kan selv udskifte farve, skrifttype, størrelse, underline, bold i scriptet efter behov..
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
11. januar 2003 - 17:08 #7
>>jeg_var_gangsta : Hvordan er det med det script du har skrevet?? Kan de ses i alle browser (typer, versioner,) Er det det man kalder CSS??
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2003 - 18:10 #8
<ole>

Pas på med at gøre tekst bold ved mouseover. Det er en ting, du ikke ser på professionelt designede sites - og ikke uden grund  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
12. januar 2003 - 13:01 #9
mhoffmann > Det er en blanding af CSS og JavaScript, og den burde kunne ses i alle browsere,  selvom netscape navigator ikke fortolker CSS lige så godt som Internet Explorer (Længere diskution om Microsoft vs. the world, som jeg ikke gider komme ind på her :)
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2003 - 18:40 #10
Det kan jeg godt forstå, du ikke ønsker at diskutere ... det kan du vist ikke argumentere fornuftigt for. Hvad mener du, IE fortolker, som NS ikke fortolker?
Ikke fordi, jeg ønsker en diskusion, men du kan jo ikke bare komme med tomme påstande, uden at eksemplificerer det  :)
/mvh
Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
12. januar 2003 - 20:07 #11
Microsoft har brudt CSS-standarden, og fordi IE er den mest brugte browser på markedet er MS' CSS blevet den mest brugte. NN kan ikke fortolke MS' ikke-standard CSS, og med god grund. Men som sagt er det IE, som er den mest brugte browser.
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2003 - 20:22 #12
Okay, du mener altså ikke CSS, men 'det der', MS gør brug af i stedet for  :)
CSS er den standard, W3C sætter (og den opfylder IE ikke engang - standarden er langt større, end det IE kan fortolke), det andet er helt proprietær MS-kode, som ikke har noget med CSS at gøre. Der er ikke noget, der hedder MS' CSS ... CSS er CSS  :)

Det samme gælder i øvrigt MS' JScript, som ikke er det samme som JavaScript. MS har indført en bunke properties, events, metoder og objekter, der gør IE til en katastrofe på WWW.
/mvh
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
12. januar 2003 - 21:13 #13
Ok, men så lad mig lige få slået fast. Ovenstående kode som nu er på mine webside. Kan den vises korekt af de forskellige browsere og også de lidt ældre modeller.

Og et andet spørgsmål som måske er endnu mere interessant. Hvis ikke bliver vist korrekt, hvordan vises det så. Kommer der slet ingen tekst frem, eller viser den bare teksten normalt uden "on mouse over" effekter??
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2003 - 21:32 #14
Det kommer helt an på, hvad du mener med 'lidt ældre modeller'. F.eks. havde NS4x ikke implementeret CSS, så nogle af de viste eksempler vil have det svært ved at blive vist med den  :)
På den anden side, slår man JavaScript fra i IE5+, når man surfer - hvis man bare er en lille smule fornuftig.

Dette her vil blive vist - også når man har slået JS fra:

<html>
<head>
<style>
a.nodec {
    font-family: verdana, arial, helvetica, sans-serif;
    font-size: 9px;
    color: gray;
    background-color: #ffffff;
    font-weight: normal;
    text-decoration:none;
}
a.nodec:visited {
    color: gray;
    background-color: #ffffff;
    font-weight: normal;
    text-decoration:none;
}
a.nodec:hover {
    color: red;
    background-color: #ffffff;
    font-weight: bold;
    text-decoration: none;
}
</style>
</head>
<body>

<a class="nodec" href="link.htm">Link</a>

</body>
</html>

/mvh
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
13. januar 2003 - 14:55 #15
Hej olebole

Ok. Men når det ikke bliver vist. Fordi det er slået fra f.eks. Viser den så bare teksen uden effekteterne, eller virke linket slet ikke?????
Avatar billede olebole Juniormester
13. januar 2003 - 23:31 #16
Dine links vil virke helt fint ... det er blot formateringen af teksten, der vil være browserens default-indstilling for formatering af links  ;o)
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
13. januar 2003 - 23:34 #17
PS: Gør du det med rent CSS, vil link-formateringen blive vist, som du gerne vil have ... uanset om JS er slået til eller fra.
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
16. januar 2003 - 20:49 #18
Ok, har leget lidt med det hele. Hvad er forskellen på at du skriver "a.nodec og a.nodec:hover " istedet for bare "a og a.hover" Står nodec for noget bestemt?

Mvh Martin