Avatar billede skjoldby Nybegynder
05. august 1999 - 15:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Konvertering til acromatisk.

Hvem kan sige mig hvad seperationsopsætningen i Photoshop skal være, hvis man vil konvertere et foto til acromatisk?
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
06. august 1999 - 10:50 #1
få dit reprofirma til at gøre det for dig.

...det plejer jeg  ;O)))
Avatar billede lln Nybegynder
06. august 1999 - 11:18 #2
hej Skjoldby
først lidt om forskellen på acromatisk og polycromatisk.
acromatisk hedder også ucr (under colour removal), det bruges til at fjerne noget af trykfarven(gul, magenta og cyan) fra skyggepartierne og lægge det til i den sorte seperation, dettte skal bla. altid bruges til avis-tryk og andet "dårligt papir".
Polycromatisk pcr (polycromatisk colour removal.) eller gcr (grey componet replacement). dette fjerner noget af     farven(gul,magenta og cyan) fra alle de neutrale farver og steder der er 3 farver og erstatter den med sort.
Altså hvis der er noget beskidt rødt( eller andre farver) i billedet vil den ene farve altid være sort, den tager komplementær farven ( cyan) og erstatter med sort.
GCR virker modsat UCR og så i mellemtonen, dette bliver bla. brugt til serigrafi,tryk på plast og pap m.m.

Indstilling af UCR kommer meget an på papiret, men du kan prøve dette

Black limit  90 %
total ink  295 %

Y = 65 %
M = 65 %
C = 75 %
K = 90 %

det er altid bedst at gøre dette i scanningen, hvis det er en god scanner (tromle scanner)
med venlig hilsen
Kasper A. K.
Avatar billede skjoldby Nybegynder
06. august 1999 - 13:43 #3
Hej Kasper...
Tak for forklaringen, som jeg godt kendte i praksis, men aldrig kunne have forklaret og formuleret som dig...

Hvis du f.eks skulle bruge et billede fra en PhotoCD til en annonce i en avis er det så de tal du ville anbefale???

Jeg plejer også at få gjort det i scanningen, men du kender jo nok til dem som smider dia'en væk, ikke vil betale for nye scanninger eller dem der ønsker at bruge amerikaniserede billeder fra PhotoCDs.

- s k j o l d e t -
Avatar billede lln Nybegynder
06. august 1999 - 15:41 #4
Jeg ville nok sænke det hele lidt
sort til 80%
total til ca 250%
selvom at det anbefales med 220% af Danske Dagblade.

Husk lige at Kodak´s PhotoCD format (YCC)
bliver scannet uden USM, Unsharp Mask (elektronisk skarphed), grunden til dette er at billedet ikke har nogen fast størrelse det får det først når du åbner det.

USM i Photoshop = Filter - Sharpen - Unsharp mask. Pas meget på !!!!

held og lykke
Kasper

Avatar billede skjoldby Nybegynder
07. august 1999 - 20:17 #5
Tak for svarene... Så er der lige 100 stærke på vej til dig...

Skjoldet