Avatar billede kezzelski Nybegynder
10. januar 2003 - 10:47 Der er 1 kommentar og
1 løsning

at få nyt id fra update på SERIAL

Davs eksperter!

Jeg har egentligt et ret simpelt spørgsmål, som jeg ikke kunne finde et svar på ved at læse dokumenterne på www.postgresql.org!

Hvis man har en meget simpel tabel, men en SERIAL id og man opdatere, hvordan kan man så simpelt (dvs. uden at lave en max()) på tabellen) finde det nye id til indsættelse i andre tabeller.

I andre databaser kan man vist bruge @@identity, mend den findes ikke i postgresql.

Mvh. Kezzel
Avatar billede searchz Nybegynder
11. januar 2003 - 14:33 #1
PostgreSQL har funktionerne CURRVAL() OG NEXTVAL() til at tilgå SERIAL's.

For at få det seneste indsatte id for en tabel laver du en SELECT CURRVAL('sequence_navn'); for at få det seneste id.
Avatar billede searchz Nybegynder
11. januar 2003 - 14:34 #2
Hvilket naturligvis forudsætter at du rent faktisk har gennemført et INSERT statement