Avatar billede knud35 Nybegynder
25. oktober 2000 - 16:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

opstart.........

Jeg har en gammel pc der kommer ud med en error som siger \"Operativsystemet mangler\" hvad skal man gører ved det.........
Avatar billede slashman Nybegynder
25. oktober 2000 - 16:44 #1
Får fat på en boot diskette. Efter en boot på den kan du se om der er noget på harddisken.
I bedste fald kan det löses med SYS C:
Ellers skal windows indstalleres.
Det er lidt svärt for os at gätte hvad der ligger på harddisken.
Avatar billede knud35 Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:00 #2
det hjalp ikke noget, kan det værer at maskinen er bleven låst, med nøgle????
Avatar billede slashman Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:42 #3
Hvad sker når du pröver at starte fra boot diskette - kan du se/höre om der läser på diskettedrevet ?
Er du sikker på at det er en opstartdiskette du bruger ?
Avatar billede knud35 Nybegynder
25. oktober 2000 - 21:18 #4
den kommer med den samme fejld igen.....
og ja det er en opstartdisk, den er lave i dos med komandoen forfat a: /s så det er sku ikke fejlden.............hjælp
Avatar billede knud35 Nybegynder
25. oktober 2000 - 22:09 #5
jeg har fået fortalt at pc´er er gået ned under doublespace, bios er bleven låst med password og jeg tror at pc´en kun er sat til at boote fra c: drev..........så hvad skal jeg gører nu
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2000 - 23:08 #6
Du kunne jo prøve om du kan komme ind i Bios og sla password fra. Hvis den er sat til kun at boote fra c:\\ kan du prøve af ændre 1. boot til diskettedrevet og prøve at starte op på disketten igen. - Hjælper det ikke kan du prøve at tage batteriet ud af pc\'en og lade den stå natten over for at sikre, at al spænding er gået af Bios så den på den måde taber oplysning om password.Sæt det i igen i morgen og prøv at boote fra diskette, så du kan komme til at se, hvad c-drevet egentligt indeholder.
Avatar billede knud35 Nybegynder
26. oktober 2000 - 00:11 #7
ja, men jeg kan ikke se batteriet, kan det være en \"grøn\" condensator lignende...
eller hvor kan den værer......
Avatar billede halifax Nybegynder
26. oktober 2000 - 00:15 #8
Batteriet er typisk et rundt, fladt batteri med en blank overflade. Nu er din pc forhåbentlig ikke så gammel, at batteriet er loddet på for så er det besværligt  - og dyrt at få skiftet i en forretning. Men kik godt efter, du skulle nok kunne finde det et sted på dit bundkort.
halifax
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. oktober 2000 - 00:33 #9
eller kig efter en jumper til at resette bios\'en med...denne jumper findes meget ofte på ælre boards (kan dog ikke lige mindes hvad den plejer at hedde)
Avatar billede slashman Nybegynder
26. oktober 2000 - 11:18 #10
Det er ofte jumper 18.
Batteriet er enten fladt ( 3-5 mm ) og rundt (10-20 mm ) metalfarvet som et höreapperat batteri og ligger fladt eller en tyk farvet cylinder ( 10-15 mm lang, 10-15 mm tyk ) som \'ligger\' på Moboet.
De sidste har jeg ikke set på maskiner siden 486 processoren.

Når du har fået kontakt er det letteste er at starte forfra med at formatere harddisken og ligge alt ind påny.
Du kan selvfölgelig forsöge at indläse doublespace drivere på boot disketten men hvis doublespace er korrupt er der ikke rigtigt noget at göre.
Avatar billede knud35 Nybegynder
26. oktober 2000 - 14:36 #11
det var jumper 17.......
Avatar billede slashman Nybegynder
26. oktober 2000 - 14:44 #12
OK - fik liv i den ?
Tak for point ...