Avatar billede mike@work Praktikant
25. oktober 2000 - 15:50 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Er det muligt !

Jeg har en maskine der besider 64 MB ram og der er jo i underkanten. Disse ram kører dog på 133Mhz. Mit spg er så - Er det muligt at:

1. Evt. pille de 64 Mb ram ud og sætte en blok i der kun kører 100Mhz

2. At smække en ekstra blok i maskinen der kun kører 100Mhz - så du har en blok der kører 100Mhz og en der kører 133Mhz

Hvad så hvis jeg har en maskine der ikke kan kører 133Mhz ram - kan jeg så uden probs. sætte en blok i der kører 133Mhz, og er der også mulighed for at kombinere 100Mhz og 133Mhz i en sådan maskine.

Eller er der andre muligheder ?!?!?
Avatar billede rca Nybegynder
25. oktober 2000 - 15:54 #1
Du skulle kunne sætte en 100 Mhz blok i, men jeg tror ikke du kan kompinere dem
Avatar billede cstern Nybegynder
25. oktober 2000 - 15:55 #2
du kan bruge 133 Mhz og 100 MHz sammen, hvis din CPU bruger 100 MHz FSB (frontside bus). Hvis den kræver 133 MHz så kan du udelukkende bruge 133 MHz. De gælder de fleste nye Intel PIII, men ikke celeron eller ældre Athlon (jeg ved faktisk ikke hvordan det er med Duron eller Thunderbird, men måske er der nogen der kan kommentere dette). For en sikkerheds skyld og for at være fremtidssikret (i alt fald den næste uges tid ;-) bruger jeg altid 133 MHz RAM
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
25. oktober 2000 - 15:55 #3
Det mener jeg godt du kan. Du får selvfølgelig wait-states, men i realiteten svarer det vel til en underklokning.
Avatar billede stussy Nybegynder
25. oktober 2000 - 18:53 #4
Det kan du godt hvis du vel og mærke at du ikke har en PIII EB\'er , jeg har selv kørt med et modul på 128MB PC133 og 2x 128MB PC100 ram.
/stussy
Avatar billede i11uzion Nybegynder
25. oktober 2000 - 19:19 #5
stussy>>> Du er en Pelikan
Avatar billede driis Nybegynder
25. oktober 2000 - 20:00 #6
En 133 MHz blok kan tåle at køre 133 MHz FSB, og en 100 MHz blok kan tåle at køre 100 MHz FSB. Så du skal i din BIOS checke, hvilken FSB du kører med. På mange nye motherboards kan RAM\'en endda underclockes ved at indføre wait-states, så du kan sætte din 133 MHz blok til at køre 100 MHz sammen med en 100 MHz blok.
Avatar billede 0412jh Nybegynder
26. oktober 2000 - 11:06 #7
thunderbird og duron benytte begge som standard 100mhz ram
Avatar billede mike@work Praktikant
26. oktober 2000 - 13:34 #8
Ny situation: Jeg har nu fået fat i en 256mb ram klods som kører 100Mhz - Mit problem er så at hvis jeg smækker den i min maskine som i øjeblikket køer med 128mb 100Mhz, så vil min maskine ikke engang starte ?!!?!?
Avatar billede cstern Nybegynder
26. oktober 2000 - 13:49 #9
det er ikke sikkert dit bundkort overhovedet kan køre med 256 MB klodser. Prøv at sætte den som den eneste RAM klods. Og check så i øvrigt manualen til bundkortet. Hvis du ikke har den kan den sikkert downloades på nettet. Hvad er det for et bundkort?
Avatar billede mike@work Praktikant
26. oktober 2000 - 13:54 #10
Cstern>> Mit bundkort er et Asus P2B-F og Asus skriver følgende om ram på dette bundkort:
\"4 x 168-pin DIMMs Sockets Support 8MB to 1024MB memory capacity100MHz PC100 SDRAM, ECC\"
\"PC100 SDRAM 8/16/32/64/128/256 MB 168-pin SDRAM, ECC support\"

Så jeg fatter minus nu ?!?!?!
Avatar billede cstern Nybegynder
26. oktober 2000 - 13:56 #11
Det forstås - har du prøvet som sagt med kun de 256BM alene?
Avatar billede mike@work Praktikant
26. oktober 2000 - 13:58 #12
Jeps. Når jeg kun har 256 klodsen i, vil maskinen ikke starte. Når jeg sætter min 128 OG 256 klodserne i vil den godt starte, men den finder/tæller ikke 256-kldosen.....
Avatar billede cstern Nybegynder
26. oktober 2000 - 14:25 #13
Og du er selvfølgelig sikker på 256\'eren virker?
Avatar billede mike@work Praktikant
26. oktober 2000 - 14:34 #14
Den er sprit ny - så hmmm ja !
Avatar billede cstern Nybegynder
26. oktober 2000 - 14:46 #15
Hm, ja det var værre. Jeg kom lige i tanke om at jeg engang havde nogle problemer med et ASUS K7V bundkort, som havde en Athlon 500 MHz. Den ville simpelthen ikke køre med 100MHz RAM selvom cpuen ikke kører med 133 MHz FSB. Det var meget underligt og jeg fandt aldrig ud af hvad der var galt. Under alle omstændigheder virkede det når jeg satte 133 MHz RAM i istedet. Det var 128MB klodser og 100MHz klodserne virkede fint i en anden PC (AMD K6-2/P5A mb). Det kan du nok ikke bruge til så meget...
Mit sidste forslag er at sætte de to klodser i i omvendt rækkefølge, men det virker 99,9% sikkert heller ikke.
Ja, så¨du bliver nok nødt til at afvente andres kommentarer/råd. Sorry.
Avatar billede mike@work Praktikant
02. november 2000 - 15:07 #16
Jeg tror jeg har fundet fejlen ved min ram klods.... Mine klodser (alså rammen) er alm. standart ram - Men min nye klods er en ECC klods - Det er vel grunden til at det ikke virker ?!?!?

Så vidt jeg har fundet ud af så kører ECC ram med flere bit end ikke-ECC ram eller hva\' ???
Avatar billede cstern Nybegynder
02. november 2000 - 15:15 #17
Ja det er derfor det ikke virker. Du kan se på klodsen at der er ni chips på den ene eller på begge sider af printet. På alm moduler er der kun otte (eller fire eller to) (go figure...).
(der er en check bit for hver byte, og ECC og non-ECC kan aldrig blandes).
Avatar billede cstern Nybegynder
02. november 2000 - 15:17 #18
PS. Maskinen burde kunne starte med den klods alene (?) iflg din kommentar fra 26-10 13.54
Avatar billede mike@work Praktikant
02. november 2000 - 15:17 #19
Ja det har du da ret i ?!?!?!?!
Hmmm Det her er kryptisk..

Cstern>> Er du sys adm eller noget ???
Avatar billede cstern Nybegynder
02. november 2000 - 15:23 #20
både ja og nej. Har været det på en større PC flåde på DTU + et par Unix\'er. Har nu eget EDB firma, med salg og rådgivning, primært til skoler.
Avatar billede mike@work Praktikant
02. november 2000 - 15:38 #21
Det lyder da ok der... DVS du er freelance sys adm agtig så :-)
Og man evt kan hyrer dig til lidt jobs engang med tiden ?!?!?
Avatar billede cstern Nybegynder
08. november 2000 - 16:38 #22
Måske, who knows. Tak for points.