Avatar billede snook Nybegynder
06. januar 2003 - 15:01 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

En 300 Mhz som workstation!

Hej.

Jeg sidder og overvejer at gå totalt over til linux, da jeg nu har en linux server som køre på en 300 mhz. men da jeg gerne vil gøre den stærkere overvejer jeg at bytte den om med min nuverne workstation, som er en 1200 mhz.

Det jeg gerne vil vide er om en 300 mhz. vil køre ok som workstation eller om det kærver en større computer.
Jeg vil også gerne høre hvad i vil anbefale mig at køre, f.eks. RedHat, Debian eller noget helt andet.

På forhånd tak for svarene!

Med venlig hilsen
Kenni Dahl Nielsen
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
06. januar 2003 - 15:05 #1
Om 300mhz er nok til en workstation, er jo et spørgsmål der er umuligt at svare på. Det kommer jo helt an på hvilke applikationer du vil køre.

Jeg har set linux'er der kørte fint på en 16mhz 286'er og andre der kørte forfærdeligt på 2Ghz monstermaskiner....
Avatar billede oz2kas Nybegynder
06. januar 2003 - 15:11 #2
hvis du smider en fluxbox på den, så kan den sagtens trække det (altså window-manageren).

men som iknow.dk siger, det kommer an på applikationerne.
hvad vil du bruge din workstation til?
Avatar billede snook Nybegynder
06. januar 2003 - 15:13 #3
Jeg vil bruge min workstation til at bl.a. programmere på, surfe på nettet, tjekke mails, oploade hjemmesider.

Altså alt hvad der nu har med arbejde at gøre, jeg vil ikke bruge den til at spille på.

Nu kender jeg ikke lige til fluxbox, men jeg ville da gerne have et lint til det.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
06. januar 2003 - 15:25 #4
http://fluxbox.sourceforge.net/ << there you go :)

i hvilket sprog vil du programmere?

surfe på nettet: galeon, eller mozilla.
mails: ximian (mener jeg det hedder)
hjemmesider: enten programmet "ftp" eller gftp fx.
Avatar billede snook Nybegynder
06. januar 2003 - 15:35 #5
Det jeg vil programmere mest i er html, php, asp, javascript og ellers lidt c++

Jeg kunne også godt bruge et brænder program, hvis du kender et godt et, og et program til at spille musik.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
06. januar 2003 - 16:14 #6
Du kan sagtens programmere i html, php og c++. Javascript ved jeg ikke og det bliver nok lidt svært at få asp til at køre ordenligt på en apache server, med mindre at du vil lave det og så oploade til et webhotel, jo...

Som dist. vil jeg anbefale dig debian.

Det har et rigtig godt pakkesystem og kører kanont (i værtfald hos mig :)).

www.debian.org
Avatar billede snook Nybegynder
06. januar 2003 - 16:21 #7
Jeg har bare det problem hver gang jeg har førsøgt at installere debian, med grafisk miljø så går skærmen i sort når jeg vil starte det.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
06. januar 2003 - 16:30 #8
Hehe... det problem havde jeg også hele tiden i starten.

Du må gerne prøve at kontakte mig på:

ICQ: 153243140

så kan det være at jeg kan hjælpe.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
06. januar 2003 - 16:43 #9
debian er din ven...

men det er altid rart at vide, hvilket hardware, man har... man har vel selv købt det, så det bør man vide... derefter skulle det være en smal sag at få det til at køre, når man selv lige konfigurerer det...

ellers er der jo

X -configure

som er udemærket... eller

dpkg-reconfigure xserver

hvis det skal være endnu nemmere...

følge endvidere guiden i at installere Xfree86 på http://www.debianguiden.dk
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
06. januar 2003 - 16:49 #10
Jeg synes det nemmeste er at når du indstallerer og det ikke er lagt ind i forevejen:

apt-get install discover mdetect read-edid

apt-get install x-window-system

Og så siger du bare ja til at autodetecte alt hardwaren.
Avatar billede thomas.k Nybegynder
07. januar 2003 - 10:39 #11
Bare en supplerende kommentar:

Jeg har en 300MHz maskine med 384MB ram og en ganske almindelig IDE harddisk. Der er et ganske almindeligt kedeligt grafikkort og et lige så almindeligt kedeligt 10/100 netkort.

Denne maskine kører fint med SuSE 8.0 og KDE 3 desktop, og da jeg har brug for at køre Concorde er der desuden installeret en Win4Lin med Win98. Mine primære opgaver på denne maskine er stort set som dine: surf, mail, programmering. Når der er behov for det kører jeg desuden en PhotoShop i en Windows session.

Min vurdering er, at hvis man bare har tålmodighed til en opstart af maskinen der varer op mod to-tre minutter, så kører det helt fint. Som du selv er inde på, så er det ikke en maskine der skal bruges til spil eller de helt tunge grafiske programmer.
Avatar billede snook Nybegynder
07. januar 2003 - 11:48 #12
Jeg har så kun 64 mb ram i min, vil det køre okay aligevel?
Avatar billede kroger Nybegynder
15. januar 2003 - 04:53 #13
KDE & Gnome er de værste ram dræbere på jorden....

Men for at gøre livet nemmere for computeren kan du evt. bruge følgende:
fluxbox (omtalt tidligere)
sylpheed (mail) http://sylpheed.good-day.net/index.cgi.en
gftp (upload) http://www.gftp.org/
quanta+ (webprogrammering) http://quanta.sourceforge.net/
phoenix eller galeon for web (en del lettere end mozilla) http://www.mozilla.org/projects/phoenix/    http://galeon.sourceforge.net/