Avatar billede lsskaarup Nybegynder
06. januar 2003 - 11:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Databaseværktøjet SAS

Findes der ingen dokumentation og lignede, om databaseværktøjet SAS. Jeg har forsøget er lede via google, men synes ikke rigtigt at kunne finde noget. Vil gerne have nogle links. Der gives point efter hvor gode linkene er.
Avatar billede arnvig Nybegynder
06. januar 2003 - 11:44 #1
Hvad er det du gerne vil have info om ?

Language reference ?
Facility overview ?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
06. januar 2003 - 13:35 #2
Lidt af det hele. Jeg skal måske til at arbejde med det, men kender det ikke, og kunne derfor godt tænke mig at lære noget om det.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
07. januar 2003 - 12:47 #3
Hallo
Avatar billede arnvig Nybegynder
09. januar 2003 - 09:51 #4
SAS er først og fremmest et statistikværktøj, men der findes også en overbygning som laver det om til et realtids applikationsværktøj.

SAS er enormt omfattende og det vil tage mange timer at sætte sig ind i.
der er mindst 8 x 300 siders manualer Jeg vil ikke umiddelbart anbefale nogen at gå i gang med SAS på egen hånd, medmindre man har en god forståelse for statistik og programmering.

Jeg lister lige lidt SAS-kode så du kan få en ide

OPTIONS PS=80 LS=80  ERRORS=1;
DATA KONT;
  INFILE KONTRAKT;
  INPUT Ø5    TREATY      ÅCHAR08.
        Ø13  SUFFIX2    ÅCHAR01.
        Ø14  UWY              03.
        Ø21  REINS      ÅCHAR02.
        Ø23  SCRNTYPE    ÅCHAR01.
        Ø1053 STATUS      ÅCHAR02.
        Ø1442 EXS1            PD8.
        Ø1450 EXS2            PD8.
        Ø1458 EXS3            PD8.
            ;
    UWY = 2899 - UWY;
    TREATYBR = SUBSTR(TREATY,1,2) ;
    IF  SCRNTYPE = '6'
    AND  TREATYBR = 'FA'
    THEN OUTPUT;
    KEEP TREATY OCC ;

PROC SORT;
  BY UWY TREATYNO SUFFIX1 TREATYBR;

DATA W2 ;
  SET KONT;
  BY UWY TREATYNO SUFFIX1 TREATYBR;
  IF FIRST.TREATYNO THEN CNT2 = 1 ;
  IF FIRST.TREATYNO AND LAST.TREATYNO THEN CNT3 = 1 ;

PROC PRINT;

RUN;
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
09. januar 2003 - 14:26 #5
Okay, det fatter jeg umiddelbart ikke noget af, men hvor har du fundet det henne, eller er det noget du kan.

Jeg har fundet denne side www.sas.com, som har en masse produkter som hedder noget med sas, men jeg ved ikke må det er det rigtige. De har dog noget som sas/access, som bruges til at håndtere data.
Avatar billede arnvig Nybegynder
13. januar 2003 - 10:37 #6
Det har jeg fra mine manualer og mit daglige arbejde med SAS.

SAS har forskellige database-engines f,eks til Access, DB2, Oracle e.t.c. så du kan køre på data fra forskellige systemer , endda samtidig.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
13. januar 2003 - 12:53 #7
Okay, den siden jeg fandt er det producenten ?
Avatar billede arnvig Nybegynder
14. januar 2003 - 12:21 #8
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. januar 2003 - 12:27 #9
okay, tak for hjælpen