Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
04. januar 2003 - 14:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

HASTER: Rød lysdiode på AOpen bundkort

Hej eksperter,
En af mine venner har et AOpen bundkort af typen AK-72. For nylig opdagede han en rød lysdiode som lyste lige bag ved CD-ROM-drevet på bundkortet. Hans computer er en af den slags med en personlighed, hvis I forstår, så vi tænkte i fællesskab at det sikkert betyder at der er et eller andet galt. Men hvad?

Lige i øjeblikket kan hans computer ikke starte (Windows XP mangler filerne Ntfs.sys og pci.sys), og vi har derfor ikke mulighed for at lave en virusscanning. Vi prøvede at køre en reparation fra Windows XP CD'en, men computeren vil ikke boote op fra CD'en. Der står bare "Booting from ATAPI CDROM : ".

På forhånd tak for hjælpen...

// Simon
// This sentence no verb.
Avatar billede sekam Nybegynder
04. januar 2003 - 14:58 #1
Har i prøvet med et andet CD-Rom drev eller et andet IDE kabel?
Avatar billede grabber Nybegynder
04. januar 2003 - 14:58 #2
Er den røde lysdiode ikke bare en indikator på at der er strøm.
Desuden mangler der en partition på harddisken.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. januar 2003 - 15:01 #3
vedr. ntfs.sys => http://www.eksperten.dk/spm/273032

vedr. den røde diode
Jeg har et EPoX bundkort hvor der også sidder sådanne en diode.. den er kun til for at vis at der er strøm på bundkortet.. så hvis den ikke lyser, og der ER strøm på.. så er der noget galt.. men hvis det bare lyser, så er der intet galt ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. januar 2003 - 15:03 #4
vedr pci.sys => http://www.eksperten.dk/spm/221887 og http://www.eksperten.dk/spm/194403

og disse spm har jeg fundet ved at bruge eksperten søge funktion ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. januar 2003 - 15:04 #5
sorry, læste ikke spm ordenligt.. i vil jo allerede lave en repair.. ;o)

men når der står "Booting from ATRPI CDROM" så skal man mange gange trykke ENTER for at den booter
Avatar billede sekam Nybegynder
04. januar 2003 - 15:08 #6
Den røde lampe er 'RAM Powe Led'
Den fortæller bare, at Ramkredsene får strøm.
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
04. januar 2003 - 15:10 #7
Nu har vi fået den til at boote fra CD-ROM'en, men hver gang mangler den enten acpi.sys eller hidusb.sys. Vi har prøvet at rydde lidt op indvendigt, pillet RAM ud og sådan og ordnet IDE-kablerne så der rent faktisk kan komme luft til Slot A Athlon 550 Mhz processoren.

Still clueless...
Avatar billede sekam Nybegynder
04. januar 2003 - 15:13 #8
Får i også den fejl, hvis i så prøver at køre en Repair?
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
04. januar 2003 - 15:20 #9
Problemet er løst, det hele bundede i nogle forkerte BIOS-indstillinger der fik det hele til at gå galt...
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
04. januar 2003 - 15:21 #10
Lukkker