Avatar billede tester01 Nybegynder
29. december 2002 - 22:14 Der er 36 kommentarer og
3 løsninger

C++ igen

Endnu engang, kører threadet videre.

Hvor stor er forskellen på C# og vb, og C++ of vb. Hvor er de største forskelle på disse sprog?

Og .net frameworket. Man siger at det kommer på linux og andre os'er. Hvor meget tror I på det? Hvad ved I om det?
Avatar billede tangveje Nybegynder
29. december 2002 - 22:20 #1
Der arbejdes på et notNET framework til linux, det er dog på ingen måde M$ der står bag det projekt og chancen for at M$ selv laver notNET til linux er minimal. Kan dog ikke lige huske projektets navn eller hvor det kan findes, men det er endnu ikke færdigt udviklet, men skulle være brugbart til en vis grænse. Det er alt jeg ved om det emne
Avatar billede miknil Nybegynder
29. december 2002 - 22:22 #2
C# og VB.Net deler det samme klassebibliotek, den eneste forskel på de to er syntaxen, begge er fuldfede OOP sprog.

C++ er langt mere hardcore end C# og VB, du kan ting i C++ som du aldrig kan opnå i de to andre - det medfører at sproget er vanskligere at lære og mestre, derudover kan du lave nogle spektulare katastrofer i C++ du aldrig ville få lov til i de andre.

Vb (uden .net) er forhåbentligt dødt, vb.net er ikke kompatibelt med vb 6.0, desuden er vb 6.0 efter min mening et hoppy sprog for næsten programmører :-)

Udviklingen af .Net til andre platforme er rimeligt fremskredent, specielt mono projektet har fart på i øjeblikket, de har længe haft en c# compiler, og de fleste klasser i hele hierakiet er efterhånden også med

http://www.go-mono.com/

Michel
Avatar billede tester01 Nybegynder
29. december 2002 - 22:22 #3
Hvem vil det sige, at C# vil blive brugbart på linux? Hvis deres projekt lykkes?

Derudover, hvilket sprog synes I så er mest brugbart, effektivt, bedst.

C#, C++, C, Java eller VB.
Begrundelse, tak.

På gensyn,
Avatar billede miknil Nybegynder
29. december 2002 - 22:26 #4
Jeg vil ikke argumentere for at sprog på de andres bekostning, det kommer helt and på en's personlige smag - og i en vis udstrækning på hvad du ønsker at udvikle.
Personligt koder jeg primært i C++ og Java, og kan ikke undvære nogle af dem.
Skulle jeg starte fra bunden af ville jeg nok vælge C#, men det er helt subjektivt, jeg bryder mig simpelthen mere om C# syntax end de andres.

Michael
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2002 - 22:26 #5
VB er meget forskelligt fra både C# og C++.

VB er meget nemt at komme igang med og er meget udbredt.

Imidlertid er det ikke et ægte OO sprog (selvom VB.NET vel må være
tæt på qua sin .NET egenskaber).

.NET til Linux projektet hedder Mono. Og jeg tror (som tidligere nævnt)
ikke meget på det.
Avatar billede tangveje Nybegynder
29. december 2002 - 22:29 #6
Java eller C++ ville jeg nok satse på. VB ville jeg aldrig satse på da jeg mener det er ved at uddø, desuden mener jeg det er et dårligt sprog, da det er alt for løst og lærer dig "dårlige manerer", men det kan man sikkert få en lang diskution om, nævner kun min personlige holdning :) C# kender jeg ikke meget til men det er vel en mulighed

Java er nemmere at lære og arbejde med end C++, som en grundregel, men er også langsommere, hvilket dog har meget lidt at sige i dag med nutidens kraftige computere. Så kort sagt er java vel ingen dårlig ting at satse på, men ved ikke om det kan bruges sammen med notNET på nuværende tidspunkt
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2002 - 22:32 #7
På trods af J# vil jeg stadig kalde Java og .NET for inkompatible !
Avatar billede miknil Nybegynder
29. december 2002 - 22:33 #8
Udover naturligvis Common Language Runtime der er nødvendigt fot at afvikle et .Net program, har mono implementationer af  ASP.Net ADO.Net, som nævnt C# compileren, en experimentel VB compiler og en stor del af klassebiblioteket, så i modsætning til andre tror jeg i høj grad på projektet.
Den aktuelle version er omkring 0.2, det lyder ikke af meget, men i open source verdenen er det ofte tæt på hvad der ellers releases som ver 1.0.

Aktiviteten på projektet er rimelig konstant, der kommer hele tiden nye dele til, men kig selv på http://www.go-mono.com/

Michael
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2002 - 22:35 #9
Jo, men vil de kunne følge med MS når MS kommer med nye
versioner ?

Og vil MS tillade dem at fortsætte uhindret ?

(vi er nogen som kan huske Bristol)
Avatar billede miknil Nybegynder
29. december 2002 - 22:38 #10
Hele .Net Framevorket bygger på åbne standarder, så Microsoft kan ikke bare tromle alle initiativer på den front ned.
Hvorfor skulle de dog også det, de er langt mere interesserde i at .Net bliver udbredt end konkurrende teknologier som fx Java.

Michael
Avatar billede tangveje Nybegynder
29. december 2002 - 22:42 #11
Undskyld dette hæmningsløse udbrud omkring notNET :) Men personligt tror jeg sgu der er langt mere under den fine facade end M$ tør fortælle. Jeg tror ærligt talt der er noget fusket ved det, og venter kun på at nogen finder frem til sandheden, selv Oracle har jo vist en stor skepsis overfor det.

Jeg tror sgu ikke M$ er interesseret i at få det udbredt til andre platforme, jeg tror de har en mere kringlet plan, og den er ganske sikkert ikke til fordel for andre systemer som f.eks. linux. At de så har sagt at notNET skal være cross-platform giver vel blot frit spil til projekter som mono, og M$ kan vel ikke tage deres ord tilbage uden videre, men helt sikkert, der er noget lusket ved det!
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2002 - 22:43 #12
Det er korekt at de har iværksat en standardisering, men det er
absolut ikke nogen garanti for kompabilitet. JavaScript er jo
også standardiseret hos ECMA og ingen vil vel kalde JS standardiseret.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2002 - 22:45 #13
Og MS Vil muligvis tolerere Mono så længde de vurderer at det
ikke koster dem salg af Windows og Visual Studio etc..

Men den dag MS sælgere kommer og siger at de bliver udkonkurrerey
på prisen af Linux og Mono, så tror jeg at de slår til. Det vil der
være gode økonomiske grunde til.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2002 - 22:46 #14
Og MS har en meget dårlig historie m.h.t. at følge standarder:
  - Java
  - HTML
for at nævne et par markante.
Avatar billede miknil Nybegynder
29. december 2002 - 22:47 #15
"selv Oracle har jo vist en stor skepsis overfor det." ??

Nu kan man vel ikke ligefrem påstå at Oracle og Microsoft er perlevenner, Larry og Bill bruger jo nærmest enhver lejlighed til at tilsvine hinanden.

HVIS CLR og IL bliver standardiseret, OG der kommer en færdig version af Mono til Linux SÅ er der vel ingen vej tilbage for Microsoft, jeg tror det er gået op for MS at linux er ved at blive modent.

Michael
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2002 - 22:47 #16
Så C# skal nok være en stor success på Windows de næste 5-10 år.

Men på Linux tror jeg ikke på C#.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2002 - 22:48 #17
"Ingen vej tilbage" ?

De releaser da bare .NET 2.0 som ikke er kompatibelt med Mono
og patenterer nogle af ideerne i den så Mono ikke kan kopiere
dem. Og så er Mono dødt !
Avatar billede miknil Nybegynder
29. december 2002 - 22:50 #18
Hvorfor i alverden skulle Microsoft starte en standardiserings process hvis det hele bare er varm luft, det er jo ikke sådan at SW-industrien så læner sig tilbage og venter et par år med at udvikle deres nye produkter, fordi de så muligvis bliver platforms uafhængige. De vil da udvikle dem i fx Java istedet.

Michael
Avatar billede tangveje Nybegynder
29. december 2002 - 22:50 #19
"Nu kan man vel ikke ligefrem påstå at Oracle og Microsoft er perlevenner, Larry og Bill bruger jo nærmest enhver lejlighed til at tilsvine hinanden."

Næe, kan der jo være noget om nu du siger det :)

"HVIS CLR og IL bliver standardiseret, OG der kommer en færdig version af Mono til Linux SÅ er der vel ingen vej tilbage for Microsoft, jeg tror det er gået op for MS at linux er ved at blive modent."

Det gik op for M$ allerede tilbage i 1998-1999 stykker, og på det tidspunkt var der allerede skumle planer fra M$, hvilket de har været nødt til at indrømme offentligt da det kom frem. Hvor vidt de så har skiftet strategi siden ved jeg ikke, men de har IKKE opgivet, og notNET er i mine øjne blot deres seneste forsøg på at gøre noget lusket og uventet.
Avatar billede miknil Nybegynder
29. december 2002 - 22:55 #20
I det øjeblik .Net 2.0 ikke er kompatibelt med .Net 1.0 så er der nok mange der holder sig til .Net 1.0, og værktøjer der understøtter disse.

Prisen på udviklingsværktøjer er en forsvindende lille procent del af prisen på et SW projekt, man kan li det eller ej, men Microsoft har altid været væsentlig bedre til at udvikle udviklingsmiljøer end andre - så for mange vil VS stadigvæk være det foretrukne værktøj. (Hardcore linux folk vil nok stadigvæk foretrække ddd og vi - men det bliver uden mig  :-)  ).

Michael
Avatar billede miknil Nybegynder
29. december 2002 - 22:57 #21
Jeg har åbenbart mere tiltro til MS end andre her!

Tester01 du spurgte efter vores mening, jeg mener jeg klart har tilkendegivet min, diskussionen omkring MS evt lumske bagtanker gider jeg ærlig talt ikke deltage i.

Michael
Avatar billede tangveje Nybegynder
29. december 2002 - 23:00 #22
miknil > Tiltro til M$ har jeg personligt ikke meget af, hvad andre så har er for mit vedkommende ligegyldigt, og uanset hvad er en diskution om emnet næsten latterlig, for man bliver jo aldrig enig :) Desuden må det være en smule off-topic, så tak for snakken herfra, og tilbage til emnet :)
Avatar billede tester01 Nybegynder
29. december 2002 - 23:33 #23
Hvis vi går op i anden post. Så siger miknil at C# og VB kan helt nøjagtigt det samme. Eller,a t de deler det samme klassebibliotek. Men Arne siger at vb og C# er meget forskellige.

Hvordan det?
Avatar billede tester01 Nybegynder
30. december 2002 - 03:17 #24
Jeg mener vb.net istedet for vb i min sidste post.

Jeg har lige fået at vide, her ved siden af, at C# og C++ kan det samme. Passer det?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2002 - 09:29 #25
miknil> Der er ingen som har lyst til at bruge et gammelt framework, når
et nyere eksisterer.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2002 - 09:32 #26
Og jeg har ikke specielt mistro til MS. MS er et firma der eksisterer
for at tjene penge. Og de træffer beslutninger udfra hvad der
giver størst indtjening. Det er der ike noget odiøst i. De samme
principper gælder for andre firmaer (jævnfør f.eks. SUN og den manglende
J2EE certificering af JBoss !). Lige i øjeblikket er Mono til MS's
fordel (god PR for .NET og det koster ikek salg). Hvis Mono bliver
en success, så tror jeg MS bliver negative (fordi det koster dem salg).
Ikke noget med godt eller skidt - almindelig sund business.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2002 - 09:34 #27
VB/VB.NET versus C#.

Syntax: er de meget forskellige.

Funktionalitet: VB og C# er meget forskellige. Jeg kender
ikke VB.NET nok til at vide om de blevet rimeligt ens.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2002 - 09:36 #28
C# versus C++.

Jeg mener stadigvæk, at C++ kan neget mere end C#.  Om man så skal
bruge det i praksis er en anden sag. Både C# og Java er designet udfra
hvad man reelt har brug for som minimum , fordi man mener at de
mange muligheder i C++ giver folk glimrende emuligheder for at skyde
sig selv i foden.
Avatar billede bustermaniac Nybegynder
30. december 2002 - 12:48 #29
Nu har det ikke været fuldstændigt udpenslet, så jeg giver lige et bud. En af de største forskelle på C++ og Java og C# må vel være den større sikkerhed der ligger i de to sidstnævnte sporg. Sikkerhed skal i denne sammenhæng forstås som en hjælp til programøren, så han ikke skyder sig selv i foden og laver dumme fejl (hvilket C++ næsten beder om). Jo, det er muligt at lave "unsafe" kode i C#, men du bliver dog stadig tilskyndet om at lave "safe" kode. Hvis man gør dette opnår man vel mange af de funktioner som Java også besidder, når vi snakker om allokering af hukommelse o.l.

En anden ting er jo så, at C# er meget afhængig af .net (som verden ser ud nu), mens både C++ og Java kan benyttes uden. For VB's vedkommende så er VB.net åbenbart blevet OO - ifølge rygtet - jeg har dog ikke kigget nærmere på det af den simple grund, at efter min mening be'r Basic om slamkodning (selvom det jo er op til programmøren i sidste ende). Om dette er ændret i .net udgaven skal jeg ikke kunne svare på.
Avatar billede tester01 Nybegynder
30. december 2002 - 14:36 #30
Arne, kan du give nogle eksempler på, hvorfor du mener C++ kan meget mere end C#?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2002 - 15:33 #31
Jeg er ikke nogen ørn til C#, men jeg vil tro at følgende er
nogle af de ting C++ har som C# mangler:
  - preprocessor direktiver
  - multipel arv (af implementering)  - pointers (medmindre i unsafe mode)
  - templates (?)
Avatar billede tester01 Nybegynder
30. december 2002 - 15:35 #32
I andre ord, hvad er det.

Er java et godt sprog at lære? Man kan hurtigt gå over og lære c++ derefter?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2002 - 15:40 #33
preprocessor direkriver tillader dig at oversætte samme
kilde kode på forskellige måder.

Multipel arv tillader en klasse at arve egenskaber fra mere
end en klasse.

Pointers kan manlave en masse sjove manipulationer med.

Templates aer det man kalder generisk programmering.

C# har ikke disse (dog pointers i unsafe mode). Java har dem
heller ikke.

Meget bevidst valg, fordi det er nok nogle af ting, som kan være
lidt vanskelige at lære at bruge korrekt.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2002 - 15:42 #34
Java er et udmærket sprog. Meget brugt. Virker på et hav af platforme.

Jeg kan godt lide Java. Der er også nogle ting jeg savner i Java.

Om du lærer C++, C# eller Java er efter min mening ikke afgørende.

Når du mestrer det ene så vil du nemt kune lære de andre.
Avatar billede tester01 Nybegynder
30. december 2002 - 15:44 #35
ved du hvor svære de tre sprog er?

Og hvor meget viden kræves omkring computere og software og sådan?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2002 - 15:48 #36
Det er meget subjektivt, hvad der er svært.

Jeg vil sige at C++ er lidt sværere end Java (og C#), fordi der
er flere måder man kan komme galt af sted på.

Men altså så svært er det heller ikke. Specielt hvis man
starter stille og roligt.

De kræver formentlig det samme med hensyn til forståelse for
software og computere.

(ja de fleste C++ compilere har mulighed for at embedde
assembler kode i sine programmer og det kræver naturligvis lidt
ekstra know-how, men den feature kan man jo lade være med at
benytte sig af !)
Avatar billede tester01 Nybegynder
31. december 2002 - 02:46 #37
Man kan let, eller mere ubesværet gå fra C# til C++ ikke?

Fik fat i nogle bøger om begge sprog, så nu må jeg jo snart i gang=)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. december 2002 - 09:10 #38
Efter min bedste overbevisning er det ca. lige nemt at gå mellem
C++, C# og Java (alle retninger).

Men prøv og læs lidt.
Avatar billede tester01 Nybegynder
31. december 2002 - 14:53 #39
Det er jeg også gået lidt i gang med nu=)

Tak for hjælpen!