Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 11:49 Der er 80 kommentarer og
1 løsning

Deling af Internet hos Hjørring antenneselskab!

Vi har lige fået Hjørring antenneselskab internet, og det går meget hurtigt.
Men problemet er at vi skal dele internetforbindelsen, og netværket virker ikke mere, da vi har fået installeret et nyt netkort og så fungerer det gamle ikke mere?
Jeg skal have svar på hvordan jeg får både Hjørring antenneselskab og vores eget netværk til at virke, så vi kan dele internet.
På computeren der er forbundet til Hjørring antenneselskab har vi 2 realtek Ethernet adapter and compatibles. På klientcomputeren har vi 1 realtek Ethernet adapter and compatibles.
Vi har næsten prøvet alt Hjælp!
Avatar billede fumes Nybegynder
03. august 1999 - 11:55 #1
Der kan jo være mange ting der er forkert !!!

- Er driverne installeret korrekt
- Hvordan er netkortene forbundet ?? (hub - switch) ??
- Kører maskinerne med fast IP eller med DHCP ?
- Virker både kort og kabler?
Er de rigtige protocoller installeret til det nye netkort
- Er netværksindstillingerne rettet til med det nye netkort ??

Prøv at kigge disse igennem !
Avatar billede s Nybegynder
03. august 1999 - 12:00 #2
Hvis jeg forstår dig ret at du vil have din ene konto hos Hjørrings antenneselskab til at kunne dække over flere computere skal du have sat den computer der er forbundet til Hjørring antenneselskab op som server. Det gør de ved at installere wingate. Det kan hentes gratis i en 30 dages prøveversion fra http://www.wingate.com . Du skal vælge homeedition.
Håber du kan bruge det til noget.
Avatar billede s Nybegynder
03. august 1999 - 12:02 #3
Check også lige om der er konflikter i form af IRC eller input-output...
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 12:06 #4

s: Ja det er rigtigt, men det er netværket jeg har problemer med.

fumes: Tak, driverne fungerer ikke, vi kan ikke installere begge netkort, det er det største problem!

Vi kører med fast ip.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 12:07 #5

Jeg ved godt, at det er et stort problem, men det er da også derfor at jeg har givet 500 point.

Avatar billede s Nybegynder
03. august 1999 - 12:07 #6
Hvorfor har i ikke installeret begge netkort???
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 12:09 #7

Det kan vi ikke!
Begge netkort er ens, men de vil simpelthen ikke installeres.
Jeg kan give mere information senere på dagen, indtil da kan i se om i har en løsning på problemet.

Avatar billede s Nybegynder
03. august 1999 - 12:11 #8
Hvilken fejl får i?
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 12:16 #9

Nummer 1 netkort er installeret.
Når vi installerer nr2 netkort ser alting fint ud, og vi skal genstarte computeren. Når den så er startet op vil den have opdaterede drivere til nr1 netkort i stedet for at installere nr.2. Windows tror altså jeg vil opdatere driverne, ikke installere et nyt netkort.

Avatar billede s Nybegynder
03. august 1999 - 12:19 #10
Hvad så med istedet for at installere et nyt netkort traditionelt via diskette at bruge tilføj under netværk og så trykke på "har disketet"? virker det ikke?
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 12:23 #11

Jeg tjekker lige.
10 min.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 12:29 #12

Når jeg gør det siger den at på driverdisketten ligger en: 32 bit i/o mode pci ethernet adapter , skal jeg installere den?
Det er den rigtige diskette, for vi har haft det gamle netværk opppe at køre med den
Avatar billede s Nybegynder
03. august 1999 - 12:31 #13
Prøv bare... der kan vel aldrig ske noget ved det...
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 12:33 #14
næ..
Det tager nok nogen tid, fordi jeg skal prøve de forskellige indstillinger, så jeg svarer nok ikke de næste 15-25 min.
Avatar billede s Nybegynder
03. august 1999 - 12:35 #15
Husk at sætte irq'erne på netkortet til noget forskelligt (og noget der er ledigt) ligesom du også skal huske at sætte i/o'erne til noget forskelligt og ledigt...
Avatar billede snowball Novice
03. august 1999 - 12:35 #16
$:-) : Har ud huske at se efter om IRQ, DMA osv. ikke er det samme på begge netkort ???

Snowball
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 12:39 #17
Snowball: Tak, men vent lige 20 min. jeg skal prøve det andet først.
Avatar billede fumes Nybegynder
03. august 1999 - 12:40 #18
Du skal også lige undersøge om netkortet understøtter soft-set - eller om du skal jumpe netkortet eller køre en konfigurationsprogram for at skifte settings på det !
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 12:49 #19

Fumes: Du har ret netkortet understøtter IKKE softset, så det kan være vi skal til at jumpe, men jeg ved ikke om det er Irq'en det er galt med
Avatar billede s Nybegynder
03. august 1999 - 12:57 #20
Hvis du har installeret netkortet som jeg skrev kan du se hvad det er galt med under konflikter...
Avatar billede fumes Nybegynder
03. august 1999 - 13:02 #21
HUSK med netkortet at finde både IRQ, addr og DMA-channel som IKKE allerede er i brug i systemet !

Hvis du har konflikter med andre enheder får du det helt sikkert ikke til at virke !

Når alle adresse, IRQ og DMA konflikter er rettet BURDE du kunne installere de 2 netkort seperat !

Jeg kører selv med 3 netkort i én af mine servere (2xETH og ét T/R) og det kører fint !
Avatar billede fumes Nybegynder
03. august 1999 - 13:09 #22
Derudover er det iøvrigt en rigtig god idé at hente de nyeste drivere til netkortene - selvom du modtager en diskette med netkortet er det jo ikke nødvendigvis den nyeste. Updater derfor også lige driverne...

Hvis du kører NT og en Service Pack - så husk også lige efter installation af drivere at installere Service pack'en igen !
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 13:17 #23

Jeg prøver de forskellige ting i har foreslået, bliv endelig ved med at sende forslag.
Hvis noget af det virker får i naturligvis 500 point.
Avatar billede s Nybegynder
03. august 1999 - 13:19 #24
Hvilket styresystem bruger du og hvad hedder dit netkort?
Avatar billede fumes Nybegynder
03. august 1999 - 13:22 #25
Vi skal jo også lige vide hvor langt du kommer !!!

Husk lige også at de 2 kort skal have 2 forskellige IP-adresser....
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 13:23 #26
Jeg bruger W98 mit netkort hedder Realtek RTL8029 Ethernet adaptor and compatibles
Avatar billede s Nybegynder
03. august 1999 - 13:25 #27
Hvad er det engentligt for en fejl du får? Prøv at checke system og se om der er nogle hardware-konflikter...
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 13:36 #28
Jeg kan ikke engang få mit netkort at se! Jeg har prøvet at installere det flere gange uden held.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. august 1999 - 13:37 #29
jeg har samme netkort og deler min ISDN forbindelse via Winroute, det går da fint
Avatar billede fumes Nybegynder
03. august 1999 - 13:40 #30
Fjern ALLE netkort fra enhedshåndteringen - vær sikker på at der ikke er konflikter på netkortene (VIGTIGT) og genstart !
Avatar billede xero Nybegynder
03. august 1999 - 15:15 #31
Der er to netkort i "serveren"
.....set den op som en gateway
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. august 1999 - 19:45 #32
xero>> hvad ville han få ud af det?

det er vel nok med et ethernet kort og så kabelmodemet
Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 22:01 #33

Jeg prøver at fjerne kortene fra enhedshåndtering, og så installere dem igen (og tjekke om der er konflikter)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. august 1999 - 22:04 #34
hvorfor har du 2 kort i?
Avatar billede xero Nybegynder
03. august 1999 - 22:39 #35
Prøv wingate og geninstaller windows på serveren
Avatar billede Slettet bruger
04. august 1999 - 10:58 #36

Cyberesben <<
1 til netværket og 1 til Hjørring antenneselskab's internet.
Avatar billede fumes Nybegynder
04. august 1999 - 11:26 #37
Du kan jo også smide antenneselskabets netwærk over på dit eget, så behøver du jo kun 1 netkort !
Avatar billede Slettet bruger
04. august 1999 - 11:31 #38
Nej, fordi vores eget netværk skal opsættes specielt, og Hjørring antenneselskab skal opsættes specielt.
Avatar billede fumes Nybegynder
04. august 1999 - 11:37 #39
Har du fået installeret de 2 netkort eller hva'??

Er du 100% sikker på at begge netkort ikke ar nogen konflikter ??
Avatar billede Slettet bruger
05. august 1999 - 20:25 #40

Jeg prøver det hele i weekenden ;)
Avatar billede cybermike Nybegynder
06. august 1999 - 13:19 #41
Kunne du ikke bare sætte dit eget netværk til at bruge samme standarder som Hjørring anténneselskab!

Du siger ikke hvad specielt er, men du kan godt køre "to netværk" over et kabel! F.eks, kan du køre netbeui på dit eget netværk og TCP/IP på hjøringantselskab!
Men prøv lige at skrive hvad specielt er, altså hvad forskellen på de to netværk er!

Jeg er næsten 100% sikker på at du kan køre det hele på 1 netkort!
Avatar billede Slettet bruger
06. august 1999 - 15:09 #42
Jeg har endu ikke prøvet NetBui, men jeg har prøvet at få begge netværk til at virke på et kort.
Avatar billede fumes Nybegynder
06. august 1999 - 15:22 #43
Er du sikker på at du har prøvet nok ???

At få 2 kort til at virke er nok i grunden sværere end at få ét til at virke på begge netværk !!!

Jeg er 100% sikker på at dit problem kan løses, men med den mangelfulde information vi har fået, så er det ret svært at få løst det !!!

Det ville jo være rart at kende hele kablingen og IP-opsætningerne for begge netværk !
Avatar billede Slettet bruger
06. august 1999 - 16:03 #44
Ja, jeg vil lave en liste af informationer, men det tager jo lidt tid. Samtidig vil jeg gerne give en bonus på 100 point til den der løser prblemet da det er meget stort for mig!
Jeg prøver ALT her i weekenden
Avatar billede s Nybegynder
07. august 1999 - 18:08 #45
fumes> Jeg har to kort i min maskine. Det har overhovedet ikke været besværligt at installere og de kører perfekt.
Avatar billede fumes Nybegynder
07. august 1999 - 19:39 #46
Tillykke med det !

Men når man køber netkort af ældre dato - med hard-switches, og ikke har den kæmpe store forstand på hardware (som vor ven her tilsyneladende ikke har) - så er det nemmere a tfå det til at virke med ét kort !

Personligt har jeg sat et netværk op med 2 x Ethernet kort og 1 T/R kort - det spiller helt perfekt. Jeg siger ikke at det er umuligt, men for uøvede kan det være et problem (se bare her)

Når man så også får temmelig mangelfuld information gør det jo ikke tingene nemmere at hjælpe med!
Avatar billede s Nybegynder
07. august 1999 - 20:04 #47
Men hvis han vil have det over i et netværk behøver han jo en hub eller noget lignende...
Avatar billede fumes Nybegynder
07. august 1999 - 21:41 #48
Det er jo det jeg siger, vi aner jo faktisk intet om hvilket hardware manden har !

Vi aner intet om TCP/IP indstillingerne - hverken i hans lokalnetværk eller i Hjørrings bla. bla.

Jeg står ihvertfald af her, medmindre jeg får mere information - for dette KAN ikke løses uden mere info !
Avatar billede s Nybegynder
07. august 1999 - 21:46 #49
Jeg har stofa-internet... det er tilsyneladende det samme system. Der kører man med TCP/IP over stofas net. På mit eget lokalnet kører jeg også TCP/IP.

Men vi er jo sådanset ikke engang klar over hvad hans problem er mere... virker det med netkortene nu???
Avatar billede fumes Nybegynder
07. august 1999 - 21:55 #50
hehe

ja, hvad ER problemet egentlig ???
Avatar billede xero Nybegynder
08. august 1999 - 12:17 #51
Kører begge netkort på samme subnet som defalut er 255.255.255.0 ? Det kan evt. være det der er problemet!
Avatar billede s Nybegynder
08. august 1999 - 20:50 #52
Er netkortene nu blevet installeret???
Avatar billede dres Nybegynder
13. august 1999 - 09:17 #53
Kig i enhedhåndteringen under andre enheder, kig om den mangler driver til det andet netkort
Avatar billede Slettet bruger
13. august 1999 - 16:27 #54
Den vil ikke vise nr 2 netkort under enhedshåndtering!
Avatar billede Slettet bruger
13. august 1999 - 16:29 #55
Xero: Du har sgu fat i noget!
Avatar billede mr.mads Nybegynder
13. august 1999 - 17:18 #56
Hvordan i h.. kan du angive subnet, når du ikke kan installer kortet?
MVH
Mads
Avatar billede s Nybegynder
13. august 1999 - 17:21 #57
Det vil jeg også godt vide...

Har du prøvet at installere kort nr. 2 ved at gå ind under netværk og trykke på tilføj kort istedet for bare at kører installationen fra disketten???
Avatar billede Slettet bruger
14. august 1999 - 17:33 #58
s > ja
mr. mads > Jeg har haft begge kort fremme og der ville det heller inte køre
Avatar billede mr.mads Nybegynder
14. august 1999 - 18:13 #59
Prøv med et kort af gangen(pil et ud af maskinen), så kan du jo se om de begge virker!
Og hvis de gør så noter mac-adressen på dem, hvis den er ens på begge kort komme de aldrig til at køre i samme netværk.
Mvh
Mads
Avatar billede s Nybegynder
14. august 1999 - 19:20 #60
Mads>>> han skriver jo at de ikke skal kører i samme netværk! Det ene skal jo kører på antenneselskabets og det andet på det lokale!
Avatar billede mr.mads Nybegynder
14. august 1999 - 19:39 #61
De kan ikke fungere i samme computer hvis deres macadr er ens.
Mvh
Mads
Avatar billede hashimoto Nybegynder
17. august 1999 - 23:36 #62
Et lille spørgsmål: Hvilket styresystem kører du med?
Hvis du kører med Win9x, så kan jeg godt se hvorfor du har problemer. De skyldes helt enkelt at Micro$oft ikke har lavet nogen særlig god implementering af netværk i Win9x.

Dine problemer skulle gerne være løst _hurtigt_ hvis du smider enten Windows NT eller linux ind.
Avatar billede mr.mads Nybegynder
18. august 1999 - 10:44 #63
Sikke noget ævl, jeg køre med to netkort og deling af stofa med wingate.
Det køre fint under både win98 og winNT.
Avatar billede mr.mads Nybegynder
18. august 1999 - 10:45 #64
hashimoto >> Prøv lige at få det tol at virke i Linux.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 1999 - 11:18 #65
hashimoto << Ja jeg kører med Win98.
Det er ikke min computer der er koblet til internet, og ejeren af computeren vil ikke have linux, og Nt er for krævende for computeren. Jeg har selv Linux ;)
Avatar billede s Nybegynder
18. august 1999 - 14:07 #66
Jeg er enig med mr.mads. Min computer kører også fint sådan som den er konfigureret.
Avatar billede hashimoto Nybegynder
18. august 1999 - 17:06 #67
mr. mads << der er ingen problemer med at køre det gennem linux ..... for at sige det lige ud, så er det _meget_ nemt at sætte op! Jeg er selv på gennem en linux, som er sat op som gateway ..... og der er ikke noget som helst at mærke på den. (Den bliver btw. også brugt til alt muligt andet end bare at være gateway).

jeg har da også selv haft folk koblet gennem mit linux system ..... det tager ikke ret mange minutter at sætte op
Avatar billede s Nybegynder
18. august 1999 - 19:15 #68
Jeg kører også med win98 og wingate og det tager altså heller ikke lang tid at sætte op. Og det kører fint.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
18. august 1999 - 19:55 #69
winroute er bedre
Avatar billede s Nybegynder
18. august 1999 - 23:03 #70
Jeg har ikke prøvet winroute men er udemærket tilfreds med wingate.
Avatar billede mr.mads Nybegynder
19. august 1999 - 23:14 #71
Jeg har lige prøvet winroute for første gang, fire sek. så køre det!
Mvh
Mads
Avatar billede carpediem Nybegynder
23. august 1999 - 14:50 #72
Da det ser ud til der er kommet gang i en helt anden og i dette tilfælde ligegyldig diskussion igang, kan du så ikke lige skrive hvad dit problem er nu. Hvad virker? Hvad virker ikke? Har du to netkort installeret på maskinen, hvor kabelmodemet skal tilkobles? Jeg vil gerne hjælpe dig igennem, men det er ret vigtigt, at jeg ved lidt om hvad der virker. Virker dit interne netværk? Virker internetforbindelsen på den PC med kabelmodemet?
Det første jeg gerne vil vide er: Virker PC med kabelmodemets internetforbindelse, hvis der kun er et netkort installeret?
Avatar billede s Nybegynder
23. august 1999 - 17:01 #73
Jeg vil hellere vide om begge netkort kører i den samme PC nu...
Avatar billede Slettet bruger
25. august 1999 - 22:00 #74
Jeg kan kun installere 1 netkort.
Internetforbindelsen virker fint.
Jeg kan ikke installere nr. 2 netkort.
Det lokale netværk virker ikke.
Avatar billede carpediem Nybegynder
25. august 1999 - 22:19 #75
Hvad er problemet ved at installere netkort nummer 2?
Er det fordi windows ikke kan finde kortet?
Er det fordi dine drivere ikke virker?
Installeres det fint og kan findes under enhedhåndtering i system, men kan ikke komunikere med de andre computere i netværket?
Avatar billede Slettet bruger
25. august 1999 - 22:33 #76
Er det fordi windows ikke kan finde kortet?
Ja
Avatar billede carpediem Nybegynder
25. august 1999 - 23:31 #77
Har du prøvet at komme disketten der fulgte med fra producenten i a drevet og så vælge "tilføj nyt hardware" og så "har diskette", hvorefter der gerne skulle komme minimum en valgmulighed for det netkort du har?
Avatar billede s Nybegynder
26. august 1999 - 09:36 #78
carpediem>>> hvis du læser ovenstående kommentare og tekst får du svaret på alle dine spørgsmål
Avatar billede Slettet bruger
26. august 1999 - 13:41 #79
carpediem << Ja
Avatar billede Slettet bruger
29. august 1999 - 11:47 #80
S << Det virkede sgu med en hub!!!
Svar og du får dine 500 point!!!
Avatar billede s Nybegynder
29. august 1999 - 11:58 #81
Tak