Avatar billede ditloev Nybegynder
22. december 2002 - 21:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lan og Internet over en switch

Hej med jeg.
Jeg er ny her på eksperten, og jeg sidder med en win2000 server og win2000 profesionel på klienten.

Jeg vil gerne have bygget mit netværk op omkring et Lan domaine hvor både server og clint skal kunne komme på nettet.

Mit spørgsmål er.
Kan jeg nøjes med min lille switch som har en uplink port eller skal jeg have et netkort mere i serveren.

Pt. har jeg 2 dynamiske IP adresser fra min udbyder og har bestilt 1 statisk IP adresse. Hvordan skal de defineres ?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. december 2002 - 21:37 #1
hvis du vil have internet til at køre gennem serveren skal du have et ekstra netkort i...ellers gør en router tricket. I begge tilfælde vil det nok være smart nok med en switch men ikke et must, hvis du bruger 2 netkort. Men så er der jo problemer hvis der skal kobles endnu en pc på netværket.
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. december 2002 - 21:38 #2
Din første bekymring bør være sikkerhed. Du kan sagtens få din netværk, men servere og hele baduljen på nettet, men hvis der skal bare en smule sikkerhed ind i billed skal du til at tænke dig lidt om.

Først siger du at både dine klienter og dine servere skal på nettet. Det får selvfølge alle de små hår til at rejse sig. Hvad skal dine servere på nettet efter. Taler vi om at di arbejder på serveren fysisk, eller taler vi om at du har en web, mail eller ftp server.

Hvis du har et simpelt netværk uden server tjenester der skal tilgås fra nettet, bør du kikke på en løsning med en Zywall 1 eller 10. Denne switch indeholder en firewall med stateful inspection der vil kunne give dig rimelig sikkerhed. Du bør så undlade at bruge dine servere som arbejdsstationer, man arbejder ikke fra en server.

Hvis du har server tjenster der skal på nettet, f.eks. mail, web eller ftp, skal du ud og kikke på en dmz løsning. dine server tjenester placeres så på dmz og resten af din netværk på det interne ben af firewallen.

Skriv lidt om hvad det er du vilg så finder vi en rimelig løsning
Avatar billede riversen Nybegynder
22. december 2002 - 21:41 #3
jeg tillader mig lige at spørge...hvad er dmz helt nøjagtigt. Hvilken indflydelse har det
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. december 2002 - 21:46 #4
DMZ er en demilitariseret zone. En dmz firewall har tre netkort. Et kort til Internettet, et kort til det interne net og et kort til DMZ. Alle de tjenester der giver problemer med sikkerheder, typisk web, mail og ftp for at nævne tre, placeres på DMZ netkortet. Da firewallen håndtere al kommunikationen mellem de tre netkort, betyder et hacker angrab med f.eks. din mailserver at resten af dit net stadig er sikkert.

DMZ er et must hvis man har disse tjenester kørende
Avatar billede ditloev Nybegynder
22. december 2002 - 21:47 #5
Min ide var at installere Norton Firewall på serveren og bruge et netkort til internettet og et andet ud i switchen, hvopå de andre computere er tilsluttet. Nu er det jo sådan at økonomien begrænser mig til i starten også at bruge serveren til at arbejde på.
Men er det nok med en statisk ip adresse ? og er Norton ikke god nok i første omgang ?

På sigt er det min mening at få en mail server og eget webhotel, men først når jeg har lært dette og når der ligeså er råd *GG*
Avatar billede ditloev Nybegynder
22. december 2002 - 21:48 #6
Hvad koster en DMZ ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. december 2002 - 22:04 #7
Jeg mener faktisk at du kan få en næsten gratis løsning. Smoothwall kan vist håndtere dmz. Det kræver så at du kan afsætte en PC med 3 netkort til denne opgave.

Ellers kan de fleste gode professionelle firewalls køre med DMZ, cisco pix, Raptor, Firewall 1, men alle disse koster en smule (ofte for meget).

Prøv at se her

http://www.smoothwall.org/
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. december 2002 - 22:05 #8
Mht Norton firewall og alle de andre personlige firewalls, er de ikke gode nok til at beskytte en server. En personlig firewall er lavet til at beskytte en personlig computer (det er det der forkortes PC). En server har faciliteter disse firewalls ikke kan håndtere og beskytte
Avatar billede ditloev Nybegynder
23. december 2002 - 00:47 #9
Vil det sige at smoothwall skal køre på en seperart PC før serveren ? eller kan man installere 3 netkort i serveren og derfra køre smoothwall ?
Avatar billede ditloev Nybegynder
23. december 2002 - 00:49 #10
Og i så fald kan en gammel 133 MHZ med 64 mb være fire/smoth wall ?
Avatar billede ditloev Nybegynder
23. december 2002 - 00:50 #11
Vi må vist dele en flaske rødvin en dag, når dette er oppe at køre !!