Avatar billede need4speed Nybegynder
22. december 2002 - 18:00 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Trådløst Netværk med naboerne.

Vi skal have lavet et netværk med mine 2 naboer. Den ene bor ca 20 meter fra os og den anden bor på den anden side af vejen. Omkring 30 meter.

Er det urealistisk at kunne lave et netværk imellem os 3 hvis det skal være trådløst og til en rimelig pris?
Avatar billede abpdk Nybegynder
22. december 2002 - 18:10 #1
Det kan helt sikkert lade sig gøre at oprette tråsløst netværk over de distancer du nævner, men om prisen er urealitisk kan du vel kun selv svare på.
Avatar billede need4speed Nybegynder
22. december 2002 - 18:14 #2
Tja.. kender ikke rigtig noget til priserne. Men havde ca. regnet med 5-600 kr for en reciver og en 7-800 kr for hovedstationen. Er det muligt?

Kan du anbefale nogle mærker/modeller?
Avatar billede abpdk Nybegynder
22. december 2002 - 18:17 #3
Jeg har aldrig leget med trådløst netværk så jeg kan ikke anbefalde noget specielt. Jeg ved bare at 30 meter ikke er urealistisk.
Avatar billede abpdk Nybegynder
22. december 2002 - 18:25 #4
Jeg har lige kikket lidt, og jeg kan kunne ikke på under 1 minut finde en løsning til under knap 3000kr, men hvis du leder lidt længere så tror jeg de priser du nævner er meget fornuftige.
Avatar billede need4speed Nybegynder
22. december 2002 - 18:25 #5
Ok.. håber der nogle flere der kan svare. Men ellers tak
Avatar billede janius Nybegynder
23. december 2002 - 00:48 #6
Jeg bruger et 3COM Access Point 2000 som er den skrabede udgave af deres trådløse, og den virker fint. Den er i hvert fald i stand til at køre 11 mbit på 30 meters afstand i forskellige rum. Af NIC's bruger jeg deres PCMCIA udgave med XJack (antenne) og det er også lækkert. Eneste ulempe er at der ikke er sikkerhed på f. eks. mac-adresse, så du vil kunne få flere naboer med end du egentligt havde regnet med. Sådan en funktion har Trendnets version af det trådløse, men det kører så ringe så ringe i forhold til 3COM. Vil du have sikkerheden kan du til en rimelig pris få  storebror.
Konklusionen er; 3COM ved man altså hvad er :-)
Avatar billede kenp Novice
23. december 2002 - 08:23 #7
jeg bruger Belkin trådløse router og trådløse pmciakort, og det virker glimrende. har også teste det hos mine naboer som boede 30 - 50 meter væk, og der fungerede det glimrende.

Der er muligheder i belkins for at blokere på mac adresser, så det ikke er så nemt at bryde ind i systemet. priserne er router 1799,- pmciakort 699, accesspoint (hvis man ikke vil have routeren) 1599,- jeg ved desværre ikke lige hvad en trådløstnetkort til stationær koster, og man kan også få det til usb
Avatar billede tscholz Nybegynder
23. december 2002 - 13:45 #8
Er ikke nogen grund til at investerer i et access point, 3xNIC i ad-hoc mode er mere end nok hvis i bare er 3 som skal forbindes. Har lige købt et PCI NIC til ca. 750 kr. Så kan du selv regne ud hvor meget 3 koster :)
Avatar billede need4speed Nybegynder
23. december 2002 - 17:37 #9
Ok.. PCI NIC til 750 kr. men hvad skal jeg så give for hoveden terminalen eller hvad det hedder? Altså den som fungere som en switch.
Avatar billede janius Nybegynder
23. december 2002 - 22:24 #10
Avatar billede tscholz Nybegynder
24. december 2002 - 02:09 #11
Har set access points helt ned til 1100 kr., men så længe det kun er 3 som skal sættes sammen, så behøves de ikke. Ja ok, et access point kan give MAC-adresse sikkerhed, men kan løses på andre måder. Handler lidt om penge :)
Avatar billede need4speed Nybegynder
24. december 2002 - 12:38 #12
Ja det handler meget om penge :)
Avatar billede kenp Novice
14. januar 2003 - 14:20 #13
husk at lukke spørgsmålet igen!!