Avatar billede sac Nybegynder
21. oktober 2000 - 14:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvor er min harddisk

Jeg har købt en Quantum Fireball Lm,20 Gb.
Installeret og fundet i både bios og under enhedshåndtering i Windows ME. I bios som sec. slave. Jeg kan blot ikke finde den under \"denne computer\" som et drevbogstav.

Hvor er den og hvordan kommer jeg videre

Tak
Avatar billede annikadk Nybegynder
21. oktober 2000 - 14:48 #1
Har du formatteret disken??
Ellers kan f-disk og format hjælpe....
Avatar billede davs Nybegynder
21. oktober 2000 - 14:50 #2
Er den overhovedet partitioneret ? - ellers kan du ikke formatere den, og er den ikke formateret kan windows ikke finde den.
Avatar billede nomiz Nybegynder
21. oktober 2000 - 14:52 #3
Har du oprettet et filsystem?

Det er meget smart, kan jeg så aflsøre *lol*

- Simnon
Avatar billede davs Nybegynder
21. oktober 2000 - 14:55 #4
Det er ikke nødvendigt hvis den skal køre som sekundær HD.
Avatar billede sac Nybegynder
21. oktober 2000 - 14:56 #5
Undskyld hvis jeg afviste davs, jeg er helt ny her.

Jeg kan ikke skifte til drevet under dos, men jeg gør sikkert noget helt forkert
Avatar billede davs Nybegynder
21. oktober 2000 - 15:00 #6
Hvad mener du med at skifte drevet under dos ?

Ved F-DISK, eller vil du have det drev til at være din primære HD, så der skal installeres et styresystem ?

Hvis du vil have hjælp til F-DISK, så sig til, så skal jeg (eller andre) nok lige skrive hvordan, det skal gøres.

Hvis det ikke er det du mener må du lige uddybe noget mere, om hvad det er du mener.
Avatar billede davs Nybegynder
21. oktober 2000 - 15:01 #7
ps. pyt med de 30 point... jeg klarer min nok...
Avatar billede sac Nybegynder
21. oktober 2000 - 15:07 #8
Det jeg mener er, jeg kan ikke få adgang til drevet. Min primære HD er partitionet som c:,d:,
CD-drev som e:
Under enhedshåntering, drev, står den nye listet, men der er ikke tildelt bogstav til den.
Avatar billede davs Nybegynder
21. oktober 2000 - 15:23 #9
Nej det er fordi den ikke er blevet partitioneret endnu.

ps. har du chekket om jumperne på din HD er sat rigtigt ?

Til du kan du vælge at bruge F-DISK (hvilket jeg anbefaler)

Sæt en win98 startdiskette i din computer og genstart den med den diskette i.

vælg bare den øverste menu (start med cd-rom), ikke at det er nødvendigt, men bare så du kommer igang...

skriv fdisk
så kommer den og spørger din om du vil have understøttelse til store Harddiske, det siger du [J/N - Y/N]

Derefter får du 4 valgmuligheder
(min er på engelsk, og derfor skriver jeg også efterfølgende på engelsk)

1. Create DOS Partition or logical DOS Drive
2. Set Active Partition
3. Delete partition or logical DOS drive
4. Display partition information

Vælg 4 - så du kan se og vælge hvilken disk du vil arbejde på, og du vælger så din Quantum Fireball Lm,20 Gb.

Nu arbejder du på den, og kan derefter vælge menu 1 - så du kan oprette en partition, og den spørger dig så om den skal vælge den størst mulige partitions mulighed (hvilket du så siger ja til) du har nu fået dig et D: drev

så tæller den op i % når den er færdig beder computeren om en genstart, og du genstarter stadig med din start diskette i.

Når den så har genstartet, skriver du \"format D:\"
og den spørger dig om du er sikker på at du vil slette alt, og det siger du ja til. og formateringen begynder...

Så når den er færdig med det tager du din diskette ud og genstarter computeren, så den starter op i din windows.
Avatar billede sac Nybegynder
21. oktober 2000 - 15:30 #10
Jeg prøver med det samme
Takker mange gange
Avatar billede sac Nybegynder
21. oktober 2000 - 15:59 #11
Tak til Davs for det gode svar :-))))

Det funker nu.

Tak til alle for svarene
Avatar billede cstern Nybegynder
22. oktober 2000 - 11:36 #12
det vil være god tone at oprette et nyt spørgsmål med det formål at give points til davs...
Avatar billede sac Nybegynder
25. oktober 2000 - 21:45 #13
Taget ad notam, cstern.