Avatar billede spidr Nybegynder
21. december 2002 - 18:31 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

hentning af informationer fra mysql database

Hvis nu jeg gerne vil have hentet informationer fra min database hvordan gør jeg så det? F.eks hvis jeg gerne vil have der på en side skal stå ..hej NAVN EFTERNAVN du har lige nu POINT.. Hvis der skal stå det hvordan henter jeg så de informationer? mine db informationer er i denne fil db_ind.inc i samme dir. Håber nogen gider hjælpe selv om jeg ikke sæter så mange point på højkant!

min database ser således ud:
CREATE TABLE profiler (
  username varchar(12) NOT NULL,
  password varchar(50) NOT NULL,
  fornavn varchar(50) NOT NULL,
  efternavn varchar(50) NOT NULL,
  adresse varchar(50) NOT NULL,
  postnr varchar(4) NOT NULL,
  point varchar(5) NOT NULL,
  bynavn varchar(50) NOT NULL,
  tlf int(8) DEFAULT '0' NOT NULL,
  mobil int(8) DEFAULT '0' NOT NULL,
  lastlogin varchar(10) NOT NULL,
  email varchar(80) NOT NULL,
  id int(11) DEFAULT '0' NOT NULL,
  UNIQUE username (username),
  UNIQUE email (email)
);
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2002 - 18:40 #1
$bruger_id = 5;
$result = mysql_query("SELECT * FROM profiler WHERE id = '$bruger_id'") or die(mysql_error());
$array = mysql_fetch_array($result);
extract($array, EXTR_OVERWRITE);

echo "Hej ".$fornavn." ".$efternavn." du har lige nu ".$point." point";
Avatar billede olebole Juniormester
21. december 2002 - 18:50 #2
<ole>

include( "db_ind.inc" );
# I den fil skal $server, $user, $psw og $db være sat.

$connection = mysql_connect( $server, $user, $psw ) or die ( mysql_error() );
$do_connect = mysql_select_db( $db, $connection ) or die ( mysql_error() );

# Hvis du spørger på 'username', skal du have en variabel '$username' med dette:
$sql = "select fornavn, efternavn, point from profiler where username='$username'";
$res = mysql_query( $sql ) or die ( mysql_error() );

if ( mysql_num_rows($res)>0 ) {
    $row = mysql_fetch_array( $res );
    print "Hej ".$row["fornavn"]." ".$row["efternavn"]." - du har ".$row["point"]." points";
}
else print "Denne bruger kan ikke findes.";

/mvh  *<|:o)
</bole>
Avatar billede spidr Nybegynder
21. december 2002 - 22:37 #3
Bare kald mig langsom men tror ik helt jeg er med *G*
Det jeg gerne ville var at jeg ku få det til at stå i bodyen :) det med echo ku jeg nok finde uda af men hvis jeg vil have det i bodyen how gør jeg så det L:)
Avatar billede spidr Nybegynder
21. december 2002 - 22:37 #4
Jeg har lavet login og det vil bare have så informationerne kommer i min body :)
Avatar billede olebole Juniormester
22. december 2002 - 00:16 #5
Det kan du gøre på rigtig mange måder ... f.eks:

<?

include( "db_ind.inc" );
# I den fil skal $server, $user, $psw og $db være sat.

$connection = mysql_connect( $server, $user, $psw ) or die ( mysql_error() );
$do_connect = mysql_select_db( $db, $connection ) or die ( mysql_error() );

# Hvis du spørger på 'username', skal du have en variabel '$username' med dette:
$sql = "select fornavn, efternavn, point from profiler where username='$username'";
$res = mysql_query( $sql ) or die ( mysql_error() );

if ( mysql_num_rows($res)>0 ) {
    $row = mysql_fetch_array( $res );
}

?>
<html>
<head>

</head>
<body>

Hej <?=$row["fornavn"]?> <?=$row["efternavn"]?> - du har <?=$row["point"]?> points.

</body>
</html>

/mvh
Avatar billede spidr Nybegynder
22. december 2002 - 00:24 #6
hvorfor skal der stå $connection = mysql_connect( $server, $user, $psw ) or die ( mysql_error() );
$do_connect = mysql_select_db( $db, $connection ) or die ( mysql_error() ); det er jo det db_ind.inc gør??
Avatar billede spidr Nybegynder
22. december 2002 - 00:25 #7
<?
mysql_connect("localhost","goog_dk","pass");
mysql_select_db("goog_dk");
?>
Avatar billede spidr Nybegynder
22. december 2002 - 00:26 #8
R det ikke det den gør?
Avatar billede olebole Juniormester
22. december 2002 - 00:32 #9
Det var bare fordi, du skrev, din fil indeholdt 'db informationer' ... ikke 'db funktioner'  ;o)
Avatar billede sif4ever Nybegynder
22. december 2002 - 00:37 #10
Du skal også oprettet en fil der hedder:
db_ind.inc

Hvor du definer
$server, $user, $psw og $db

Eksempel
<?
$server="mysql.dinhjemmeside.dk";
$user="brugernavn";
$psw="Password";
$db="database";
?>
Avatar billede sif4ever Nybegynder
22. december 2002 - 00:38 #11
Og så er du i øvrigt en fedterøv med point! ;-) *LOL*
Avatar billede olebole Juniormester
22. december 2002 - 00:56 #12
sif4ever >> Nej, han skal ikke ... læs nu spørgsmålet en gang til.

Der er en god grund til, spidr ikke tilbyder så mange points:
  http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=spidr&option=24
Det skal vel ikke være grunden til, han ikke kan få sit script lavet.

At grine af manden er der ingen grund til ... slet ikke, hvis man kun kan bidrage med forvirring.
Avatar billede spidr Nybegynder
22. december 2002 - 11:39 #13
hehe tak alle sammen :) ku sefølig også bare oprette en ny acc men er lidt plat at gøre hver gang man ikke har flere point :) Men mange tak alle sammen tror jeg har fattet det :D
sif4ever>>> why er den ikke go nok den db_ind.inc jeg har?? Hvorfor er den der bedre?
Avatar billede olebole Juniormester
22. december 2002 - 13:24 #14
sif4ever har bare ikke læst indlæggene ordentligt. Hvis du skriver mit eksempel af, skal du viste variabler være sat (ellers virker mine databasekald ikke) - som jeg også skriver her:
  include( "db_ind.inc" );
  # I den fil skal $server, $user, $psw og $db være sat.

Længere nede skriver du dog, at du allerede har database funktionerne liggende i filen ... og så har du jo ikke brug for at sætte de variabler.
/mvh
Avatar billede spidr Nybegynder
22. december 2002 - 14:56 #15
olebole>> hmm tusind tark :) kan du ikke lige komme med et svar hvor der står had jeg skal skrive når nu min db_ind.inc er som den er? så jeg kan give din mine 5 point *G*
Avatar billede olebole Juniormester
22. december 2002 - 15:17 #16
<?

include( "db_ind.inc" );

# Hvis du spørger på 'username', skal du have en variabel '$username' med dette:
$sql = "select fornavn, efternavn, point from profiler where username='$username'";
$res = mysql_query( $sql ) or die ( mysql_error() );

if ( mysql_num_rows($res)>0 ) {
    $row = mysql_fetch_array( $res );
}

?>
<html>
<head>

</head>
<body>

Hej <?=$row["fornavn"]?> <?=$row["efternavn"]?> - du har <?=$row["point"]?> points.

</body>
</html>

Sådan. Og hvad points angår, så er jeg ikke rigtig aktiv på E længere og har desuden masser af points. Betragt det som en julegave  *<|;o)
/mvh
Avatar billede spidr Nybegynder
22. december 2002 - 15:26 #17
olebole>> orv tak 5 point hehe når deler det ud til de andre så :D:D
Avatar billede mjl Nybegynder
23. december 2002 - 18:56 #18
oloebole> Hvis du ikke er aktiv mere - hvorfor kan man så se dine kommentarer på folks spørgsmål? Det virker rimeligt aktivt i min nede af verden!!!
Avatar billede olebole Juniormester
27. december 2002 - 15:19 #19
Jeg skrev: "... så er jeg ikke rigtig aktiv på E ..." - og det står jeg absolut ved, mjl  ;o)
Jeg blev lige før Jul tilkaldt til et spm. og svarede så på en pæn rævfuld i den forbindelse. De bliver gjort færdige og så er 'Juleferien' på E også forbi.

Frygt ej ... du bliver fri for mig igen  :D
/mvh