Avatar billede esd Nybegynder
19. december 2002 - 10:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Job som programmør

Hejsa jeg en datamatiker på 27 som har lidt over et års erfaring i hardcore Java programmering, jeg blev fyret i marts 2002 pga IT krisen, og har lige siden prøvet at finde et job som programmør da jeg virkelig brænder for et sådan job, min søgen har indtil nu været unden resultat. Mit spørgsmål er så om der er nogen som ved hvordan eller har nogen ide om hvordan jeg får min fod inden for som programmør (helst Java programmør).
Det må da være muligt at få et job i denne branche, jeg ved at mine ikke er problemet da jeg er blevet en temmelig habil Java programmør.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2002 - 11:00 #1
Hmmm. Det er jo ikke ligefrem et teknisk spørgsmål.

Krisen kradser lidt i IT-branchen og specielt er det gået
hårdt ud over de kortere uddannelser som datamatiker.

Men der ses dog stadig stillings-opslag hvor der søges
IT-medarbejdere og Java kvalifikationer er da også
hyppigt efterspurgte.

Spørgsmål: er du for dyr ? Arbejds-giverne udnytter naturligvis
ændringen i forholdet mellem udbud og efterspørgsel. Man kan ikke
nødvendigvis forlange det samme i løn som for 3 år siden !

Spørgsmål: kan du dokumentere din Java viden/erfaring ? En ting er
at du kan nå noget, men kan de potentielle arbejds-givere også se det.
Hvis man skal vælge mellem 25 ansøgere, så kan det godt blive lidt
overfladiske kriterier der bruges.

Spørgsmål: hvor ligger problemet ? Kan du ikke finde stillinger ?
Kan du finde stillingerne men bliver ikke indkaldt til samtale ?
Eller kommer du til samtale men bliver altid #2 ? Har du prøvet at spørge
virksomhederne om, hvorfor du blev frasorteret ?
Avatar billede ladyhawke Novice
19. december 2002 - 11:06 #2
Der er naturligvis også det geografiske spørgsmål: Hvor søger du? Hvis du kun vil have job i et afgrænset område, kan det være svært at få noget at lave...
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2002 - 12:52 #3
Hvis ikke du allerede har dem, kan du jo udnytte din ledighedsperiode til at tage en af SUNs Java certificeringer.

http://dk.sun.com/service/uddannelse/certificering/

På den måde vil du kunne dokumentere din Java viden, som arne_v foreslog.
Avatar billede esd Nybegynder
19. december 2002 - 15:42 #4
Jeg har været til 6-7 samtaler, og får som regel at vide at de har fundet en som passede bedre på jobbet. Jeg har prøvet at søge over hele landet og er bestemt ikke kræsen, min forventning til løn ligger omkring 22-25.000 pr måned hvilket jeg bestemt ikke synes er for meget. P.T arbejder jeg som Hotline supporter og i min fritid læser jeg op til at få en Java2 certificering.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2002 - 17:00 #5
Det er næppe lønnen der skræmmer dem.

En java certificering kan ihvertfald ikke skade, selvom jeg synes
det er ret sjældent at det eksplicit nævnes i stillings-opslag.

Søger du de rigtige jobs som matcher dine kvalifikationer ?

Har du fået nogen antydning af præcis hvilke andre kvalifikationer
dem som fik jobbet havde ? Kan de Unix ? Kan de database ? Har de
mere erfaring ? Har de en længere uddannelse ?
Avatar billede esd Nybegynder
20. december 2002 - 14:55 #6
I stort set alle firmaer er deres politik at de ikke uddyber hvorfor man ikke får jobbet, hvilket jeg egentlig synes er noget bullsh..
Avatar billede arne_v Ekspert
20. december 2002 - 15:00 #7
Det gør det ihvertfald svært for dem som har fået afslag at vide,
hvordan de kunne forbedre deres chancer.

Jeg har oplevet at få afslag, hvor de skrev at man var meget
velkommen til at kontakte dem for en uddybeende forklaring.

Men der er nok en del virksomheder der ikke vil bruge tid på det.

Men fortsæt med at forbedre dine kvalifikationer, så skal
du nok få noget på et tidspunkt. Der vil være efterspørgsel efter
Java programmører fremover.

Held og lykke med det.