Avatar billede mctaurus Nybegynder
18. december 2002 - 09:27 Der er 49 kommentarer

NY HARDDISK

Jeg har købt mig en WD 80gb. hdd som jeg gerne vil have installeret i min pc, min bios har fundet den, men jeg kan ikke hitte ud af hvordan dælen jeg kommer videre, jeg vil gerne have installeret winme på den for så at opgradere til win2k (den eneste version jeg har er en opgradering).

Jeg har fået oprettet en primær DOS partion men hvordan kommer jeg videre der fra ? Jeg har prøvet at installerer win på den men installationen siger at der ikke er nok plads ???

Der er ikke og har aldrig været installeret noget på den pc før da det er ne ny jeg er ved at samle.... det går bare ikke så godt 8(
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. december 2002 - 09:30 #1
Du skal huske at formattere den partition du lige har oprettet. Ellers kan du ikke installere windows :)
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 09:30 #2
Du mangler sikkert at formatere din partition. Enten det eller også har ikke fået markeret den som aktiv i FDISK.
Avatar billede mctaurus Nybegynder
18. december 2002 - 09:35 #3
Hvordan sletter jeg den ? jeg har bevæget mig ud på et område jeg ikke har været på før 8)
Avatar billede a1a1 Novice
18. december 2002 - 09:38 #4
jeg tror ikke du behøver at i installere me, du skal vist bare sætte cden i for at bevise at du har en original..
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. december 2002 - 09:39 #5
Hvad er det du vil slette?
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 09:41 #6
Lydder mere som om den primære partiotion er for stor, for så crapper den den siger den må være 8 gb....

Mit råd er at fdiske din disk igen og lave den første partition på 8GB og så enten lave en stor mere eller flere små......husk at reboote inden du formatere din(e) partitioner.....

/Tubber
Avatar billede arnvig Nybegynder
18. december 2002 - 09:42 #7
FORMAT <drev-bogstav>

Nogen HD producenter leverer specielle formaterings programmer som er væsentligt hurtigere end format. Jeg installerede en Maxtor og deres format utility er bare svedigt hurtig (og god).
Avatar billede arnvig Nybegynder
18. december 2002 - 09:43 #8
ups, Tubber har ret. Afhængigt af processoren kan der være problemer med at lave partitioner > 8 GB. Hvilken maskine er det ?
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 09:46 #9
Grunden til jeg mener det ikke er manglende formatering er den at den siger der ikke er plads nok, hvis den ikke er formateret vil den højst sandsynligt sige noget andet.....
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. december 2002 - 09:48 #10
Du har en HDD på 80 Gb - fdisk kan nogen gange ikke se så store diske rigtigt, så her har du en patch, der skulle hjælpe dig.
http://help.nec-computers.com/uk/itemnr/NECFIUP06010100.asp
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 09:48 #11
Det nemmeste ville være at gå ud og "finde" en komplet Windows 2000 installations CD. Dem kan man nemlig boote fra og så lade isntallationen selv håndtere det hele.
Avatar billede mctaurus Nybegynder
18. december 2002 - 09:48 #12
WOOT jeg fik slettet den åndsvage dospartion... men hva skal jeg gøre nu ?
Jeg har ingen ide om hvordan jeg skal partitionere den, jeg synes nemlig ikke jeg har mange mulighedder at vælge i mellem.

Det er i øvrigt en duron 1300 maskine.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. december 2002 - 09:51 #13
Sorry - winme versionen af fdisk har ikke det problem.
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 09:51 #14
Jeg har selv en Duron 700MHz og en IBM GXP 120 80 GB

Jeg ville lave en partition på 20 GB som mit c drev (primær dos) men den fuckede op og så læste jeg forskellige steder på nettet og forhørte mig om ting hos venner osv. og fand ud af at man skal holde sin primære partition under 8GB.....
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. december 2002 - 09:52 #15
Hvorfor booter du ikke på win2000 cdrom og formatterer via installationen?
På en tidspunkt skulle den så spørge efterhvor den finder det gamle OS - så henviser du bare til cdrom drev hvor du lige smider winme cd´en i.
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 09:53 #16
john stigers:

Nej det har den i 2k eller win98 heller ikke, men når du får formateret og rebootet så kan nogle processorer ikke hitte ud af det.....

Og hvad betyder det at der ikke er plads nok ?
Jeg mener at det betyder drevet er formateret for ellers kan den ikke se det ?
Eller er det bare mig ?
Avatar billede mctaurus Nybegynder
18. december 2002 - 09:54 #17
hvordan eller hvornår skal jeg vælge størelse på mine partioner ? det er jeg endnu ikke støt på.

Det eneste jeg kan fortage mig under fdisk er at oprette en primær dos, og så kan jeg ikke komme videre, lige u middelbart 8(
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 09:55 #18
Pjat, jeg har haft primære partitioner på over 100 GB. Hvis bare dit bundkort og dit OS er nyerere dato, er der ingen problemer. Årsagen til at det KAN være tilrådeligt at holde sin partition på under 8 GB, kan findes ved FAT32, som Windows 9x generationen kører med. Ved meget store partition størrelse, øger FAT32 sin cluster størrelse, hvilket betyder at man begynder at udnytte pladsen på disken meget dårligt.

Hvis f.eks. ens cluster størrelse er 64kb og man gemmer en fil på 4kb, så har man mistet 60kb på den ene fil, fordi en cluster er den mindste enhed, som man kan allokere på en harddisk. Gang det så op med titusindevis af filer, så begynder det at ligne noget :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. december 2002 - 09:56 #19
processorer? hvad har en cpu med dette at gøre?
det med at der ikke er plads nok kan simpelt hen bare være fordi den skal formatteres igen - har næsten lige haft samme problem og der hjalp det at formattere igen - dog er det ikke sikkert det vil hjælpe i dette tilfælde..
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 09:56 #20
Når du opretter en partition, skal du også vælge hvor mange MB, du vil bruge til den partition. FDISK spørger først om den skal bruge den maksimale tilgængelige størrelse, hvis man vælge ja til det, får man aldrig muligheder for at vælge en mindre størrelse.
Avatar billede mctaurus Nybegynder
18. december 2002 - 09:59 #21
deb starter med at spørge om den skal understøtte store harddiske.... det skal man vel svare JA til ikke ?
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 10:02 #22
Korrekt
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 10:02 #23
Den spørger om du vil udnytte hele den tilgængelige diskplads til primær dos partition som det første der skal du sige nej, så kan du angive størelse.....

og derefter laver du en udvidet partition hvor du kan lave et eller mange drev.......

mufoxe:
Ja men kan du med en fdisk lave en dos partition i NTFS ?
Hvordan installere du en winme på en NTFS ?

/Tubber
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 10:05 #24
WinME understøtter kun Fat15 og FAT32. Hvis man skal omkring WinME, skal man først oprette en FAT16 eller FAT32 part, opgradere til Win2k og til sidst opgradere filsystemet til NTFS.
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 10:05 #25
Ergo vil det korekte være at lave en primær på 8 GB.....
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. december 2002 - 10:07 #26
eller opgradere drevet til NTFS under installationen af win2000.
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 10:08 #27
Det er også nemmere ved geninstallation med et mindre C-Drev.....

Jeg kører med et 2 GB C-Drev kun til OS og et 10 GB D-Drev til når jeg installere programmer og til mine folders (desktop, my documents osv.)...

Det kan nemt laves med TweakUI, og der kan du også sætte hvilket drev der er standard installations drev......

/Tubber
Avatar billede mctaurus Nybegynder
18. december 2002 - 10:09 #28
den bliver ved med at sige at drev c: er en ugyldig medietype, når jeg prøver at installere win. Hvordan kommer jeg nu videre ? jeg lavede i øvrigt en partition på 10%.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 10:13 #29
ugyldig medietype er vist nok fordi du ikke har formateret endnu.
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 10:14 #30
ugyldig medie type kan være den ikke er formateret

du rebooter på din winme cd og så skal du formatere dit c-drev

Du går på cd-rommen og går ind i win bibloteket og skriver Format c:

og så skulle den gå i gang med at formaterer.....
Avatar billede proc Nybegynder
18. december 2002 - 10:14 #31
Glem den WinME - du får ikke andet end problemer! Det er en uholdbar løsning at opgradere fra et usikkert og udfaset operativsystem med FAT til et moderne NT-styresystem! Det er kun en nødløsning, og den anbefales da heller ikke af MS. Når du i forvejen står med en helt tom harddisk ville det da være helt dumt...

Nej, gør i stedet som MS anbefaler: Du skal blot boote fra din Win2K cd. Her får du mulighed for at slette alle tidligere partitioner, og herefter oprette præcis de partitioner du vil, både med FAT16/32 og NTFS. Den eneste måde hvorpå du mærker at det er en opgradering, er at den på et tidspunkt beder dig om at indsætte din gamle CD.

På den anbefalede måde slipper du også for at sidde og rode med det 20 år gamle fdisk, som sandt sige hverken er særligt logisk eller særlig velskrevet...
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. december 2002 - 10:15 #32
ugyldig medietype er HELT klart fordi du ikke har kørt en format c: - glemte du at formattere?
Avatar billede mctaurus Nybegynder
18. december 2002 - 10:15 #33
hvordan får jeg lov til at formatere ? og hvad er det jeg skal formatere ?
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 10:19 #34
Du booter på din winme cd og vælger comand promt med cd understøttelse....
Når du så står i dos, skriver du :

d:
cd win9x eller cd winme (ved ikke hvad det hedder på en winme cd)
så skriver du format c:

er den ikke der kan den måske findes her:

d:
cd tools
cd oldmsdos
format c:

proc:

Han har kun en 2k opgradering - kan han boote osv på den ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. december 2002 - 10:19 #35
mctaurus> når du har oprettet dit drev, skal du genstarte maskinen (det blev du bedt om så det har du vel gjort) - nu booter du på din startdiskette og skriver format c: (dette formatterer det drev du lige har oprettet så du kan skrive på det - der af den manglende plads :)) - installer windows.
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 10:23 #36
og vent med at lave de andre partitioner dem kan du oprette inde i win2k....
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. december 2002 - 10:23 #37
P.s. det kan være du ikke kan finde format.com (den du bruger til format c:) på diskette eller cd-rom - i så fald skal du hente et boot-image af en win98 diskette og pakke den ud til diskette og boote på den - så kan du formattere...
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/winfiles/boot98.exe
Avatar billede proc Nybegynder
18. december 2002 - 10:27 #38
--> tubber: Ja, naturligvis kan han boote på den - der er faktisk ikke den store forskel på indholdet af en fuld disk og en opgradering. Det er godt nok ikke helt som med Office, hvor eneste forskel på en fuld og en opgradering er serienummeret! - men det er tæt på...

Men som sagt: glem alt om WinME, fdisk og format C:\ fra dosprompt. Det var sådan man gjorde for 20 år siden, da man installerede fra disketter. Et moderne styresystem som Win2K er langt mere sikkert - og langt enklere at håndtere diske og partitioner i.
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 10:31 #39
Jeg holder mig nu til den gode gamle måde med fdisk osv.....
og det er nu kun den primære partition han skal oprette - resten kan han gøre i 2k, og har selv prøvet opgradering.....uden probs, men måske fordi jeg ikke installere nogle drivere først, og fjerner de kort som win98 kender.....

Hvorfor tror du MS fraråder det ?
Mit bud er fordi en opgradering er billigere end end en fuld version......
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 10:41 #40
hehe, rolig nu med konsirationsteorierne :) MS fraråder det, fordi en opgradering ikke altid går lige godt, om det er fordi den gamle installation efterlader filer eller hvad der nu sker, skal jeg ikke kunne sige.
Jeg kan dog forholde mig til de par gange, hvor jeg selv har prøvet at opgradere fra et OS til et andet. Oftest har det været med et ustabilt system som følge, evt. med enkelte enheder, som ikke fungerer, fordi div. drivere ikke fungerer med det nye system.
Avatar billede proc Nybegynder
18. december 2002 - 10:56 #41
Det har intet at gøre med prisen! Vi snakker ikke om at MS anbefaler at købe en fuld version frem for en opgradering.
Det jeg skriver er at MS anbefaler at installere opgraderingen SOM en fuld version, dvs. på en tom disk. Denne mulighed ville de vel ikke lave/anbefale, hvis det gik ud på at få dig til at købe en fuld version...
MS går faktisk så langt, at de end ikke tilbyder support på opgraderingen, men kun på installation af opgraderingen på en "rå" disk. Det må de da have deres grunde til.

En af dem kunne være, at der er grundlæggende forskel på den måde, hvorpå memory adresseres. En driver skrevet til Win9x/ME bliver af et NT-styresystem betraget som "fjentlig kode", når den forsøger at adressere memory. Og den omvendte situation er endnu værre. Der er simpelthen nedarvet så mange grundlæggende designfejl fra det "gode" gamle dos, at det er til at græde over...

Det har de garanteret svedt en del over hos MS, og det er da også kombatibilitetsproblemer der har været den væsentligste årsag til at der gik ti år fra man besluttede sig til at lave NT (NewTechnology), til man rent faktisk med XP endte med at have samme platform til private og professionelle.

Og nu vil du så starte med at installere problemerne og umiddelbart derefter overskrive dem med et styresystem fra nutiden, blot fordi det er den "gode gamle" måde! Jeg ville sq nødigt udvikle styresystemer til sådan nogle brugere som os ;)
Avatar billede proc Nybegynder
18. december 2002 - 11:09 #42
Blot for anskueliggørelsen: da man i sin tid lavede DOS, startede man - for at spare bits - med at sætte nogle maksimale rammer for RAM, HD m.m. Disse rammer satte man, så de "garanteret aldrig blev et problem" !?! Der kunne maks. bruges 512Kb RAM og maks 5Mb HD;) Så var man jo sikret mange år ud i fremtiden...! I dag kræves der langt mere plads, blot for at installere en driver til et modem!
Denne åbenlyse og tåbelige designfejl har man så brugt ufattelige mængder af energi på at lappe på. Man har lavet nogle "fuskeløsninger", så tilgangen til RAM er udvidet til 640Kb, til 1Mb, til 4Mb, til 128Mb, til 2Gb og sidst til 8Gb. Og på samme måde med HD-pladsen. Alle disse lapperier er naturligvis IKKE befordrende, hverken for ydelsen, sikkerheden eller brugervenligheden - men det er jo "den gode gamle måde", så lad os bare holde fast i den ;)
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 11:36 #43
Jeg kan nu ikke se hvad forskellen er, hvis man laver EN partion og så installere på den og under install laver NTFS.....

Der er bare et problem hvis man ikke er inde i det med diske, fdisk og partitioner......så er det noget møj med NTFS på sit C drev.....

/Tubber
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 11:38 #44
ehm, det har aldrig været så let at opretter partitioner, som det er nu. Man behøver ikke at gøre andet end at vælge drev, part størrelse og klikke OK.
FIDKS er langt vanskeligere.
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 11:46 #45
Det er sq svært i en NTFS partition med OS som ikke vil starte op......altå hvis alt er NTFS.....
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 11:48 #46
Smid din CD med OS'et på i og boot på den? Det er en fremragende løsning - jeg har aldrig været så tilfreds med netop den del af mit OS som nu.
Avatar billede tubber Juniormester
18. december 2002 - 11:54 #47
Jo men den repair løsning er lige så ustabil som opgraderingen for den fjerner heller ikke alt :O/

Men nok om det vi er vist langt fra spg :O)

Vi må bare håbe vores lille diskussion om partition og FDISK osv har hjulpet vores ven her :O)
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
18. december 2002 - 20:55 #48
Hvis det er en opgraderings cd, så virker det alligevel, windows beder bare om din 98/ME cd for at "smage" på din licens rettighed...

Så ingen problem der...

Du sætter bios'en til at boote på cd-rom drevet, opretter din parioner (evt 20 og resten)
Så vælger du at formatere den du har valgt som c:....

Og vupti så har du sq snart et køre klart windows, uden at det tidligere har været FAT-ass (32).... Og uden rester fra det ME crap..

/Peder
Avatar billede arnvig Nybegynder
01. januar 2003 - 20:41 #49
mctaurus: Fik du løst dit problem ?