Avatar billede shadowhunt3r Nybegynder
17. december 2002 - 12:30 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

CompactFlash-Ram

Hej alle sammen :)

jeg har lige været ude og invisterer i et digital-kamera, så nu er jeg parat til at tage ud og skyde hele verden, :) problemet er bare at der kun fulgte et 16 MB compactflash-kort (CF) med, og det rakker altså kun til 10 billeder i bedste kvalitet og opløsning :(, så jeg har tænkt mig at købe et CF-kort på 256 MB over EDB-priser, og her er så spørsmålet, prisen på et CF-kort på 256 MB strakker sig fra 746 kr. og helt op til 1362 kr. Men HVAD! er forskellen? og kan det bedts betale sig at købe nogle i den dyre ende eller er de billigste præcis lige så gode?
Lige til aller sidst nogle af CF-kortene hedder Type 1 kort mens andre ikke heder noget med type, betyder dette noget?

På forhånd tak :D
Avatar billede ctacta Nybegynder
17. december 2002 - 12:43 #1
Godt spørgsmål!

SanDisc er nok det førende mærkevare produkt og dermed også det dyreste.
Jeg har SanDisc moduler som har fungeret perfekt i mange år, ligeledes har jeg PRC-DATA's billige mærker f.eks. PQI. Det modul jeg fik var dog rent faktisk et Samsung modul som har fungeret upåklageligt i nu 2 år.

Der er dog forskel, primært på skrive/læsehastigheden. Skrivehastigheden er dog den vigtigste. Her performer SanDisc rigtig godt, Samsung ligeledes. Det er sjældent at man får disse oplysninger herhjemme, men pres en evt. forhandler til at udlevere disse data, inden du beslutter dig.

Du kan også købe de nye Fast moduler, dem vil jeg dog ikke anbefale at man køber. Med mindre man har et 6 Megapixel kamera, da modulet kun er hurtigt når der skrives store mængder data. Ved små datamængder er det ekstremt langsomt.

Type-? er angivelse af tykkelse af kortet. Type-1 er det normale, type-2 er lidt tykkere, du ser denne betegnelse på IBM's Microdrive hd'ere. Læs din manual til kamera om hvilke typer det understøtter inden køb.

Der er også stort forskel på levetiden på flash. Check forventet levetid ? antal læse/skriveoperationer, da denne ikke er uendelig. På et tidspunkt "dør" kortet, kan ikke huske grænsen.

Mvh
Christian Andersen
Avatar billede jones_net Nybegynder
17. december 2002 - 12:44 #2
Jeg har kun brugt de billige mærker, og jeg har aldrig haft problemer. Måske holder de ikke så længe, men 2 år synes jeg nu er længe nok, for så er de alligevel for små;-)

/J
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
17. december 2002 - 12:51 #3
Jeg har et Canon PowerShot Pro 90 og bruger et 256 MB PQI CF kort købt hos PRC-data.
Det fungerer fint - det eneste, du skal være opmærksom på, er, som Christian skriver, at læse-/skrive-hastigheden kan være lidt langsommere på de billige kort.
Helt konkret mærker du det, hvis du optager små videosekvenser med dit kamera. De gemmes midlertidigt i en hurtig Ram cache i dit kamera og overføres bagefter til CF-kortet - og det tager nogle sekunder med de langsomme kort, inden kameratet er klar til næste skud.
Hvis du kan leve med det, kan du roligt købe et billigt kort.

Mvh,
Peter
Avatar billede shadowhunt3r Nybegynder
17. december 2002 - 12:53 #4
hvor kan jeg finde oplysninger om forventet levetid ?
Avatar billede shadowhunt3r Nybegynder
17. december 2002 - 13:13 #5
Mange tak for for de gode svar, jeg er blevet en god del klogere ;D