Avatar billede label Nybegynder
16. december 2002 - 12:55 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forslag til Køling

Det er ikke er decideret OC-spøgsmål. Men jeg tror at dem der ved mest om det er her :-)

Jeg har en maskine (se spec længere nede) som bliver for varm! Er der nogen der har forslag til hvordan jeg nemmest løser det?

Spec:
AMD XP 1900+
CPU Køler AMD's egen (BOXED med processeren)
300W PSU
SOLTEK ...-DVR5

Når jeg køre noget meget processor krævende (Eks. video konvetering) genstarter computern fordi den blive for varm. (Bundkortet hat ABS-II) Hvis jeg tager kabinettet af så der hele tiden kommer luft til køre den bare...

Jeg får følgende værdier med en HW-aflæser (ved maks belastning uden kabinet:
ABSII : 79c (Denne stiger hurtigt med kabinet på)
1: 55c (Den stiger kun langsomt med kabinet på)

For indstilling af min bios og placering af cpu/psu se: http://nwd.dk/FRP/

Det skal siges at jeg har har køleren af processoren en del gange så jeg ved ikke om der er 100% kontakt.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2002 - 13:03 #1
Nu har du vel brugt et tyndt lag kølepasta mellem køler og CPU ?. Dine temperaturer tyder nemlig på at køler ikke er monteret korrekt.
Avatar billede label Nybegynder
16. december 2002 - 13:16 #2
Ok, også min egen fornemmelse... Jeg må have den skilt af. Hvad er "standart" tempraturen for en XP 1900 ?
Avatar billede label Nybegynder
16. december 2002 - 13:18 #3
Fra Soltek:
When using the Athlon XP processor on the mainboard with ABSII function, the ABSII is activated whenever the power is on and takes action by shutting down the system at the processor core temperature of 85 degree Celsius and resetting the system when the core temperature of the processor resumes below 75 Celsius.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2002 - 13:20 #4
Der er ikke rigtig nogen "standard" temperatur, den afhænger af CPU-køler, kabinet-køling, stuetemperatur osv. Men alt over 60°C er IMHO for højt.
Avatar billede slasspost Nybegynder
16. december 2002 - 13:26 #5
Dels skyldes problemet manglende kontakt mellem fladerne på CPU og køler og dels manglende køling af kabinetluft... der kan evt. montere seperat køler i kabinet, men vær opmærksom på hvilken retning PSU´ens luftstrømning har...!!!
Avatar billede label Nybegynder
16. december 2002 - 13:38 #6
Jeg vil bestille følgende:

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=552 (der en også en god køle pasta med)
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=42&page=1

Bløseren skal monteres nederest-forest i kabinettet. Men skal den blæse ind eller ud?
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2002 - 13:43 #7
Den skal blæse ind, altid kold luft ind forneden og varm luft ud foroven. Inden du bestiller bør du lige checke om køleren kan være på bundkortet, Soltek har desværre for vane at placere ting tæt på soklen.
Avatar billede thomas_205 Nybegynder
16. december 2002 - 17:02 #8
Jeg vil anbefale et nyt og større kabinet, bestil derefter et vandkølingssæt fra www.coolerkit.dk og sæt det i, det er totalt lydløst, det er extremt effektivt, og så behøver man ikke tænke på om blæseren dør, det er et virkelig godt sæt i enorm god kvalitet, kører selv med det på min P4, og så har du køler for livet med en masse expansion muligheder til bla chipsæt og grafikkort.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2002 - 17:03 #9
Hvis du har XP kan du slå automatisk genstart fra der...
Avatar billede whpsnp Nybegynder
17. december 2002 - 21:17 #10
Jeg har lige opdaget denne køler.
http://www.befro.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=1085
den er super bilig og alle der har anmeldt den på www.edbpriser.dk har kun gode ting at sige om den. selv hvis det ikke virker med en bedre cpu-køler koster den kun en hund med forsendelse...
Hvis du skal have kabinetkølere, skal den suge luft ind foran og blæse den varme luft fra kabinettet ud bag i (hvis du har 2) -ellers ville jeg nok sætte den bag i.
Avatar billede whpsnp Nybegynder
17. december 2002 - 21:19 #11
der er for øvrigt kølepasta med til køleren når man køber den...
Avatar billede label Nybegynder
19. december 2002 - 18:10 #12
Jeg har installeret Silent Twin blæseren og den kunne sagtens være på bundkortet, det var faktisk strømforsyningen der udgjorde det største problem... Den er totalt lydløs! Godt køb indtil vidre. Der var også en tube Artic Alaminium med.
Papst blæseren (også meget lydløs) er installeret nederst foran og blæser luft ind.

Nu må vi se hvordan den klare sig i spidsbelastninger!