Avatar billede c88 Nybegynder
16. december 2002 - 12:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

HSQL Database Engine

Er der nogen der har erfaring med HSQLDB ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2002 - 12:22 #1
HypersonicSQL ?
Avatar billede c88 Nybegynder
17. december 2002 - 12:42 #2
jep

copy&paste fra http://hsqldb.sourceforge.net :

"Background
When the HypersonicSQL project was closed, a number of developers who were using the software for their work got together through the Internet and formed the HSQLDB Development Group. The membership covers four continents. The Group released the first version of HSQLDB (1.60) in April 2001, featuring support for SQL triggers and other enhancements. The next version (1.61) followed in July that year.".

Hvis det er noget du har brugt - kan det anbefales? jeg leder efter et simpelt gratis database-system til en java-applikation jeg skal udvikle.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2002 - 13:19 #3
Jge kender den lidt. JBoss J2EE server shipper med
HypersonicSQL som database.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge MySQL.

Jeg kender ikke produkterne godt nok til at kunne sige,
at MySQL er teknisk bedre end HSQLDB.

Men MySQL er meget meget mere udbredt. Du kan finde flere
oplysninger på nettet om MySQL, du kan få hjælp her på
eksperten til MySQL, du kan købe masser af bøger om
MySQL.

Har du specifikke grunde til at du ikke kan bruge MySQL ?
Avatar billede c88 Nybegynder
17. december 2002 - 13:31 #4
Jeg kender godt MySQL, og har brugt det gennem en årrække, læst bøger om det og brugt det sammen med php, perl og java. Jeg er faktisk forelsket i det - men..

Til dette projekt kan jeg desværre ikke benytte MySQL da denne er en database-server. Jeg leder efter et database-system, som jeg kan knytte sammen med min java-applikation, således at det hos slutbrugeren kun er nødvendigt at installere mit program, og ikke opsættes en MySQL-server ved siden af.

HypersonicSQL beskriver det som:
"HSQLDB has two operating modes:
- In-Process (only the application within the same JVM can access the database)
- Client/Server (multiple computers/applications can access the same database)"

Hvor HypersonicSQL kan skifte mellem begge "modes" og MySQL kun kan fungere som en server.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2002 - 13:40 #5
Aha.

Og så er PostgresSQL også ude af billedet.

Men HSQLDB er inde. Og det er da også den måde JBoss
bruger den på: kun 1 process (samme JVM).

Og Cloudscape kører mig bekendt også som server.

HSQLDB/HypersonicSQL virker og hvis det er den eneste
database der kan køre in-process, så er valget vel nemt.
Avatar billede c88 Nybegynder
17. december 2002 - 14:43 #6
Cloudscape tror jeg også ville være et godt alternativ.

De skriver btw. om deres produkt: "Embeds directly in your Java application providing a silent install, zero admin database so you don't need to deploy a DBA along with your application."

Så det lydder til også at kunne klare in-process. Det koster bare - og jeg er ikke vilig til at betale penge hvis det er muligt at få et gratis alternativ.

Men igen, den bog jeg læser ("Beginning Java Databases") benytter Cloudscape.

Nu mangler jeg bare at en eller anden fortæller mig at jeg skal bruge HypersonicSQL fordi det er det bedste - eller omvendt.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2002 - 14:51 #7
Hm. Den version af Cloudscape der shipper med SUN J2EE kit skal
startes som separat process.